Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 9 mar 2018 08:50

Därför är diesel en mardröm för hela bilindustrin

1/2

Foto: XU JINQUAN / STELLA PICTURES

2/2

Foto: JOHAN JEPPSSON / JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN

95 gram koldioxid per kilometer senast 2021.

Kronor, euro och pund.

Där har ni anledningen till att biltillverkarna ser så olika på dieselbränslet.

I en ny tysk undersökning pekas nox ut som orsaken till 6 000 dödsfall per år. Och över  en miljon människor blir sjuka varje år till följd av de farliga utsläppen.

Ett 70-tal städer i Tyskland har för höga halter av farliga ämnen i luften och hotas nu av böter av EU.

De senaste siffrorna blir ett nytt vapen i jakten på dieselbilar – i Tyskland och i resten av Europa. Ändå står den tyska bilindustrin bakom dieselbränslet och både Mercedes, Volkswagen och Audi nyinvesterar i dieselmotorer. Andra, som Volvo och Toyota, har valt att inte lägga mer pengar på utveckling av dieselmotorer.

LÄS MER: Alla nya bilar 2018 – 77 modeller 

Mercedes dieselsatsning inte konstig

Konstigt med så olika syn? Märkligt att ett företag som Mercedes inte ser trenden när den står framför motorhuven?

Inte alls. Det handlar om EU:s bötessystem som pressar tillverkarna från två håll:

1) Städer med för höga halter av farliga ämnen riskerar böter av EU och är anledningen till att vi snart kommer att få tuffa miljözoner runtom i Europa. Då är risken stor att bilar med höga utsläpp av partiklar förbjuds från städerna. Och det gäller både bensin- och dieselbilar. Den senaste graden av avgasrening kalla Euro6, med olika tilläggsbokstäver, och det är troligt att de flesta miljözoner kommer att tillåta Euro6-bilar ännu en tid. Men exakt hur zonerna ska utformas i Sverige vet vi inte, vi väntar på regeringens förslag.

2) EU pressar också på för att sänka utsläppen av koldioxid, CO2, och det är det vi hört mest om de senaste tio åren. I Sverige skapades begreppet miljöbil för bilar som har låga CO2-värden. Till 2021 ska tillverkarna nå ett snittutsläpp på 95 gram CO2 per kilometer, annars väntar böter. 

För bilindustrin gäller det nu att balansera de här två utsläppen. Låga halter av nox och partiklar ger högre förbränning och högre CO2, och tvärtom. Men båda halterna ska ner och det väldigt mycket.

LÄS MER: Mercedes mot trenden – storsatsar på diesel 

Volvo kan enklare ställa om produktionen

Att olika tillverkare då väljer olika vägar är inte så konstigt. Det här är huvudgrupperna:

1) Tillverkare med en stor andel småbilar, till exempel Fiat, Renault, Peugeot, Citroën, kan relativt enkelt klara 95 gram även om det också finns en viss viktkompensation. De kan då enkelt ersätta dieselmotorer med mindre bensinare på 1,0 till 1,5 liter.

2) Tillverkare med få motorer och lite pengar, till exempel Volvo och Mazda. Volvos strategi med ett motorblock för både bensin och diesel gör det enklare att ställa om produktionen. Volvo valde också tidigt att gå ner till fyrcylindriga motorer och ser elektrifiering som ett komplement till bensin för att nå ner till 95 gram. Volvo har inte heller råd att vidareutveckla dieselmotorn. Mazda har utvecklat sin bensinmotor för att hitta rätt balans.

3) Tillverkar med stora bilar och höga volymer, till exempel Mercedes, Audi, BMW. De stora bilarna kräver större motorer och en med en stor andel större bilar blir det problem att hitta rätt balans. Mercedes investerar stort i elektrifiering, vätgas, bensin och diesel och alla alternativen behövs för att snabbt, snabbt pressa ner utsläppen. 

LÄS MER: Volvochefen om sin dieselstrategi 

Tyska premiummärken måste ta opinionen på allvar

Under bilsalongen i Genève var dieselförespråkarna tydliga med att det räcker att bygga renare motorer för att vända opinionen. Men det här är en riskabel strategi. För vi vet att när det väl börjat blåsa åt ett håll är det svårt att springa i motvind. I takt med att fler och fler kör på el kommer dieselbilarna att kännas gammalmodiga och när bilköparna väl bestämt sig – rätt eller fel – så går det snabbt. Det visar inte minst det snabba raset för diesel bara det senaste halvåret. Miljözonerna kommer att spä på utvecklingen, även om de inte blir så tuffa som många tror.

Om tillverkarna i grupp 3 litar för mycket på sin tekniska förträfflighet och inte tar opinionen på allvar kommer det att köra riktigt vilse.