Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 14 feb 2019 09:13

Daniel Helldén gör bort sig – ytterligare en gång

Expressens Jan-Erik Berggren.

Expressens Jan-Erik Berggren.

1/2

Foto: Expressen

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

2/2

Foto: MAJA SUSLIN/TT / TT NYHETSBYRÅN

Det måste vara logiskt, rättvist och begripligt.

Annars blir det bara löjligt och något som skapar förakt, som att ta betalt för parkering av tvåhjulingar i Stockholm.

Det finns de som vill resa en staty över Brommabon Jan Söderström. Det förklarar lite av den kraft som finns bakom motståndet till att införa parkeringsavgifter på gator i Stockholm. Söderström hittade en stor lucka i lagen för hur parkeringsavgifter får användas. Transportstyrelsen förbjöd Stockholms trafikkontor att ta ut avgift för parkering på 289 gator i Bromma. 

Jan Söderström hade påtalat det olagliga för trafikborgarrådet Daniel Helldén – ja, han dyker upp här också – men ingen på trafikkontoret trodde att Söderström skulle få rätt.

I dag, den 14 februari, håller trafiknämnden i Stockholm möte. Då ska det bland annat diskuteras hur p-avgifter för motorcyklar och mopeder ska hanteras. Sveriges Motorcyklister, SMC, har satt sig in i förslaget och påpekat flera orimligheter.

Den första, och allvarligaste, är att trafikkontoret infört p-avgifterna utan någon som helst slags utredning som berättar varför det överhuvud taget behövs p-avgifter för tvåhjulingar.

LÄS MER: P-kriget delar politikerna 

Ologiskt, orättvist och obegripligt

Den andra orimligheten är en räkneövning. Tjänstemän som räknat på p-avgifterna har kommit fram att trafikkontoret kan få in fem miljoner kronor plus 250 000 kronor på boendeparkering per år på tvåhjulingarna. Men varje transaktion, betalning av p-avgift, kostar två kronor till banken vilket gör att det kan kosta pengar att införa avgiften. Trafikkontoret inför p-avgift för motorcyklar och mopeder som kommer att kosta skattebetalarna pengar.

Trafiknämnden ska diskutera om avgiften för tvåhjulingar ska vara en fjärdel av vad den är för bilar på alla gator utom i city där det ska vara oförändrad avgift på tio kronor per timme. En sänkning till en fjärdel kommer sig av att det får plats fyra tvåhjulingar på samma yta som en bil.

Det är förstås logiskt, rättvist och begripligt att införa parkeringsavgifter för tvåhjulingar om de fordonen bidrar till trängsel, luftförorening och miljöförstöring. 

Men det är ologiskt, orättvist och obegripligt att trafikkontoret vill försöka stoppa och försvåra för tvåhjulingar som på alla sätt bidrar till att luften, trängseln och miljön ska bli bättre i Stockholm.

TV: Bilexperten svarar på era frågor 

Söderström sinnebilden av den nitiska tjänstemannen

Jag håller med SMC när de driver kravet att gå tillbaka avgiftsfri parkering för tvåhjulingar. Vi behöver inte ens gå in på att det är svårt att se skillnad på olika tvåhjulingar eller att världens miljövänligaste elmoped betalar p-avgift som är en fjärdedel så stor som en bil med en gammal V6-diesel.

Att låta tvåhjulingar parkera fritt, men förstås på anvisade platser, är ett logiskt, rättvist och begripligt sätt att minska på biltrafiken, att skapa en tryggare trafikmiljö och framför allt att minska trängseln i city.

Jan Söderström är sinnebilden av den nitiska tjänstemannen som är rättvis, logisk och begriplig. Med portföljen under armen gnetade han till sitt kontor varje dag fram till pensionen. Han har fortsatt som konsult och han kan sina paragrafer. Jan Söderström verkar behagligt fri från politiska drivkrafter.

Det är tjänstemän som Jan Söderström som skapat vårt rättvisa och begripliga samhälle. Inte politiker som Daniel Helldén.

Nu hoppas vi att trafiknämnden i Stockholm fattar det enda logiska beslutet: fri parkering för tvåhjulingar.