Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 24 jan 2018 16:52

Dags att ta ansvar när 600 000 riskerar körförbud

Foto: Fotolia/Expressen

Transportstyrelsen moderniserar och förenklar reglerna för hur vi ska besiktiga våra bilar.

Förslaget är bra och betyder att det är lättare att förstå när bilen ska kontrolleras. 

Men att 600 000 bilägare hamnat i kläm måste Transportstyrelsen ta ansvar för.

Bilprovningen har de senaste åren moderniserats och för varje förändring längtar vi alla tillbaka lite till den gamla goda tiden. Tiden då Bilprovningen skickade hem ett brev och berättade att nu är det dags för besiktning.

Den goda allsmäktiga myndigheten tog ansvar och skötte dessutom en hel del statistik och rapportering om tillståndet i bilparken. Allt det där luckrades upp och försvann när Bilprovningen avreglerades och utsattes för konkurrens. Mycket var bättre förr men vissa saker har blivit lite bättre, lite beroende vilken ideologi du eller jag tillber på kvällarna.

LÄS MER: 600 000 riskerar körförbud med nya besiktningsreglerna 

600 000 riskerar körförbud

Den 20 maj sker en liten justering om när din bil ska kontrolleras av Bilprovningen eller deras konkurrenter och kolleger i branschen. Reglerna blir enklare att hålla ordning på och i grunden bättre. De blir också anpassade till EU. Kanske betyder det i framtiden att du också kan kontrollera din bil i ett annat EU-land, även om det skulle betyda att även kontrollpunkterna måste EU-anpassas.

Tyvärr riskerar cirka 600 000 bilägare att råka illa ut efter att Transportstyrelsen har noterat att det finns bilar som har ett senare datum för nästa kontroll i sitt senaste protokoll än vad de nya reglerna säger. Vi kan alltså få en situation där en bil kan få körförbud för att den inte besökt en bilprovning i tid.

JAN-ERIK BERGGREN: De bästa bilförarna finns i Stockholm 

Transportstyrelsen måste ta ansvar

Transportstyrelsen uppmanar bilägarna att kontrollera sin besiktningsperiod och det går enkelt att göra via deras hemsida. Men långt ifrån alla är så pass digitaliserade att de fixar en sån sak. Därför borde Transportstyrelsen ta ansvar för situationen och åtminstone det första året skicka även ett brev till de bilägare som berörs. 600 000 brev är inte en stor sak för myndigheten. Speciellt inte som det är en engångskostnad.

I en framtid då bilen blir helt uppkopplad kan den här informationen tas om hand av biltillverkaren eller en extern aktör. Då vet bilen själv när det är dags för besiktning och kan meddela den förvirrade och tankspridde bilägaren.

Men än är vi inte där – därför är ett gammalt hederligt brev bra.