Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 27 nov 2018 10:06

Skandal att BMW låter bilarna vara kvar på vägen

Expressens Jan-Erik Berggren.

Expressens Jan-Erik Berggren.

Bil efter bil börjar brinna.

Men BMW fortsätter att gömma sig bakom sin återkallelsekampanj.

Det är hög tid att BMW tar sitt ansvar nu.

35 000 BMW-ägare berörs av ett fel som kan leda till att bilen kan börja brinna. BMW vill återkalla bilarna men det verkar gå trögt på verkstäderna. Flera bilägare har inte fått någon kallelse och många fortsätter att använda sina bilar.

Vi har berättat om flera fall där bilarna börjat brinna och mönstret är detsamma: bilen slutar att svara på gas och inom några sekunder börjar bilen att brinna.

Det är självklart ett mycket allvarligt fel.

Det är självklart att tillverkaren och importören ska kliva in med klara och tydliga besked.

Men tyvärr försöker BMW mörka och sticka huvudet i sanden.

LÄS MER: Familjens BMW började brinna på vägen 

Tre saker BMW måste göra

De bilägare som nu står med utbrunna bilar har heller inte fått tydliga besked från BMW. Det ser ut att bli ett ärende mellan BMW, bilägaren och försäkringsbolaget.

Istället för att hålla tyst och gömma sig är det hög tid för BMW att kliva fram och ta tydligt ansvar.

1) Se till att alla berörda bilar åtgärdas så snabbt som möjligt.

2) I väntan på åtgärd bör inte bilarna användas. Vi kan inte fortsätta att ha så många BMW-bilar ute på vägarna som kan börja brinna. Förr eller senare får vi en mycket allvarliga olycka och personskador. 

3) De bilägare som nu står med totalförstörda bilar bör få stöd och ersättning. Direkt.

LÄS MER: Volvo ersätter alla som drabbas av miljözoner 

Svik inte 35 000 bilägare

Många biltillverkare vill agera seriöst och ta ansvar. Men det är vid såna här tillfällen som de verkligen har chansen att visa på handlinskraft och styrka. Det är när bilägare råkar illa ut som en tillverkare kan köpa sig förtroende, inte när de försöker sälja en ny bil.

Vi ser också en trend där biltillverkare och importörer vill ta ett större ansvar för affären med bilköparen. De vill också komma närmare bilägaren för att få till vidareförsäljning. Därför är det svårt att förstå varför BMW nu väljer att svika 35 000 bilägare i Sverige.

Totalt omfattar BMW:s återkallelsekampanj cirka 1,6 miljoner dieselbilar världen över. Självklart är det ett stort och omfattande problem och jag förstår att det kan leda till att det saknas reservdelar och bildas köer till bilverkstäderna. Men det kan inte drabba bilägarna och det ska absolut inte drabba oss andra i trafiken.