Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 12 sep 2018 13:20

Dags att släppa taget om den farliga tekniken i bilen

Med flera av dagens självkörande system kan föraren i praktiken släppa ratten.

Med flera av dagens självkörande system kan föraren i praktiken släppa ratten.

1/2

Expressens Jan-Erik Berggren.

Expressens Jan-Erik Berggren.

2/2

Foto: JOHAN JEPPSSON / JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN

Jag är för teknisk utveckling och tror verkligen på självkörande bilar – vad det lider.

Men det vi har i dag fungerar inte längre.

Filkörningsassistans och adaptiva farthållare kan rentav vara farligt.

Jag förstår att EuroNCAP på något sätt ville premiera de tillverkare som började använda olika assistanssystem. Jag förstår också att de här var tänkt att bli en slags vink om hur bra självkörande bilar ska fungera i framtiden.

Tillverkare som Volkswagen, Volvo och Mercedes satsade tidigt på den nya tekniken. Kameror och radarteknik används för att hålla ordning på var bilen är i körfältet och på var andra bilar finns.

Konkurrenterna har hängt på – med blandad framgång. Några har kört förbi Volvo och Mercedes och några andra kämpar för att ha råd att hänga med i teknikracet.

Men det är hög tid att inse att det här var en felsatsning. Det jag främst vill rikta min kritik mot är filkörningsassistenten. De som bara varnar kan jag leva med men det är när systemet påverkar styrningen som det inte fungerar längre.

LÄS MER: Volvo och Mercedes kan dela på kostnaden 

Går inte att lita på tekniken

Jag kör i snitt två till tre olika bilar per vecka och har provat samtliga system på marknaden – flera gånger.

De fungerar inte.

Under vissa omständigheter är det rentav farligt.

Det går inte att lita på att tekniken håller bilen i rätt körfält om jag av någon anledning inte själv klarar av det. Det är heller inte meningen och har aldrig varit.

Det går inte att lita på att tekniken fångar upp bilen om jag skulle glida ur körfältet, inte om kurvan är för skarp. Inte om linjerna är för otydliga. Inte om det regnar kraftigt. Inte om det är snö eller is på vägen eller på bilen. 

Går det inte att lita på att systemet griper in om jag som förare misslyckas förstår jag inte poängen med tekniken.

Vi kan alltså anta att filkörningsassistenten inte är till för situationer där föraren släppt ratten. Den ska alltså arbeta med att hjälpa föraren att styra.

Varför?

LÄS MER: Vätgasbilar smyger fram 

Miljonbilen blir farlig

Dessutom misslyckas tekniken även här. Jag har bara de senaste veckorna testat flera system där bilen uppför sig väldigt konstigt när bilen börjar glida över en linje. Både väldigt dyra och något billigare bilar har system som påverkar styrningen allt för mycket.

Jag har testat och tvingats stänga av systemet i alla bilar jag testat det senast året. När jag testade Volvos nya XC90 första gången i Barcelona påpekade jag att systemet placerade bilen för nära mittlinjen. Det justerades på senare versioner av märkets Pilot Assist. Men när jag testkörde en förseriebil från Lynk & Co var det samma tendens, bilen sökte sig för nära mittlinjen.

När Mercedes 1,4-miljonersbil G500 bromsar häftigt för att jag kommit för nära mittlinjen blir det direkt farligt.

LÄS MER: De nya utsläppsreglerna skapar kaos i industrin 

Bilindustrin – förena er

När en Peugeot 508 påverkar styrningen kraftigt är det inte roligt längre. En BMW 5-serie som är en njutning att köra känns bara märklig i ratten.

Jag är rätt glad att ett märke som Alfa Romeo ligger lite efter med assistanssystem. Det vore ett så kallat helgerån att förstöra en så bra styrning.

Så härmed gör jag ett upprop för att få stopp på galenskapen. Biltillverkare – förenen eder och våga strunta i Euro NCAP-reglerna (jag trodde aldrig att jag skulle skriva något sånt).