Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 29 maj 2019 09:29

Biljättarna vill gå ihop för att utmana Volkswagen

1/3

Foto: MAURITZ ANTIN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

2/3

Foto: JACQUES BRINON / AP TT NYHETSBYRÅN

3/3

Foto: JOHAN JEPPSSON / JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN

Fiat, Abarth, Lancia, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Jeep, Lada, Renault, Dacia, Nissan, Infiniti och Mitsubishi. 

Snart kan alla ingå i samma biljätte.

Men det gnisslar redan mellan Frankrike, Japan, USA och Italien om vem som ska bestämma mest och vilka jobb som ska räddas.

Fiat-chefen Sergio Marchionne var i Stockholm i januari 2010 för att prata om bilindustrins framtid. Jag var där och lyssnade och hörde framför allt Marchionne prata övertygande om att konkurrenterna inom bilindustrin behövde arbeta mera tillsammans. Den karismatiska Fiat-ledaren förutspådde att det inom tre till fem år bara skulle finnas fem, sex stora biltillverkare. Han sa det förstås i skuggan av den stora finans- och bilkrisen men ingen trodde honom riktigt. 

Sergio Marchionne skakade, trots samarbetsivern, bara på huvudet åt idén att köpa då krisande Saab. Där gick gränsen. Något Saab skulle inte ingå i en större Fiatkoncern.

Några år senare lyckades Sergio Marchionne sy ihop ett äktenskap med ett annat krisande bilföretag: Chrysler. Och han skickade flera trevare till General Motors om ett ännu större sammangående.

Efterträdaren fixar affären

Men kanske är det Sergio Marchionnes efterträdare John Elkann som till slut får till den stora biljätte Marchionne drömde om. Beskedet att Elkanns Fiat Crysler Automobiles – bland annat med bilmärken som Fiat, Chrysler, Jeep och Dodge – föreslagit ett samgående med Renault kommer i svallvågorna av maktkampen mellan Renault och Nissan och kaoset runt den fiffelanklagade ex-Renault/Nissan-chefen Carlos Ghosn.

Nissan har länge bråkat om sitt partnerskap med Renault där japanerna ansett att de förfördelats. Men på senare år har Nissans röst försvagats av egna dåliga resultat. De har inte haft så mycket att sätta emot Renault – men har ändå bromsat alla försök till en regelrätt sammanslagning mellan Frankrike och Japan. Att avslöja Ghosn som fifflare anses ha varit ett av många utspel i maktkampen mellan Japan och Frankrike. 

Om John Elkann får som han vill kommer FCA och Renault att äga lika mycket av den nya biljätten medan Nissans och Mitsubishis redan låga ägarandel i Renault minskar ytterligare. En av knäckfrågorna för Elkann blir att försöka övertyga Nissan och Mitsubishi att stanna kvar i samarbetet, även om till och med Renault tycks kunna säga tack och hej till Japan efter 20 års bråk.

Utmanar Volkswagen

FCA och Renault-alliansen skulle tillsammans bli en biljätte som på allvar skulle ta upp kampen med Volkswagen om att vara världens allra största. FCA skulle med hjälp av sammanslagningen troligen också klara sig undan EU:s höga straffavgifter för allt för höga co2-utsläpp som väntar runt hörnet. 

Men det är en sak att räkna ihop antalet sålda bilar och en helt annan att verkligen få ett stort samarbete att fungera. General Motors, Ford och för all del även FCA har haft stora problem att ställa om till miljövänligare bilar och få loss medel för de miljardinvesteringar som krävs till digitalisering, nya affärsmodeller, elbilar och självkörande bilar. Mercedes, Toyota, BMW och Volkswagen går alla bra sett till försäljning och vinst men har ändå en mycket ansträngd ekonomi tack vare de stora investeringar som krävs de kommande åren.

En sammanslagning innebär också många förlorade år där bilmodeller ska fasas ut, plockas bort och nya ska utvecklas på gemensamma plattformar. Se bara vad som händer just nu med Opel som ska klämmas in i Peugeot-Citroën-familjen. 

Kan Nissan gå till Geely?

I nästa vecka ska Renaults styrelse ta beslut om förslaget om en sammanslagning med FCA. Trots massiv kritik från flera håll där ingen vill bli förlorare är det troligt att affären blir verklighet. Bland annat har den franska regeringen meddelat att alla eventuella sammanslagningar inte får drabba franska bilarbetare. Och det lär följas av samma krav från Japan, Italien och USA.

Nissan och Mitsubishi kan komma att hamna utanför och blir då troligen ett hett byte för någon av de andra biljättarna. Geelys Li Shufu har redan shoppat aktier i Mercedes, delar av Smart och flera andra bilmärken och kanske öppnar han plånboken på nytt, även om ett kinesiskt företagsköp i Japan alltid är känsligt.