ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt
Publicerad 3 okt 2017 23.22

Berggren: Något är skumt med Volvos hybridstrategi

Volvos vd Håkan Samuelsson.

Volvos vd Håkan Samuelsson.

1/2

Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT NYHETSBYRÅN

Expressens Jan-Erik Berggren.

Expressens Jan-Erik Berggren.

2/2

Foto: JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN

TANNIS. När Volvo presenterade sin nya XC40 visade de upp enbart bensin- och dieselmotorer.

Och fortfarande saknas det uppgifter om när och hur Volvo ska visa nästa generation av hybriddrivlinan.

Det är någonting som inte stämmer.

När Car of The Year-juryn testar årets bilnyheter finns Volvo på plats med sin nya XC60. I november kommer vi också att få testköra nya XC40. Testerna är planerade till måndag och tisdag vecka 47 i november – bara drygt en vecka före juryn ska rösta fram de sju finalisterna.

Under juryns stora testvecka i Danmark finns XC60 med tre olika drivlinor, bensin, diesel och laddhybriden T8.

Bredvid Volvo XC60 T8 finns Audi Q5 och den mycket innovativa Audi A8. A8 har det nya 48 voltsystemet och hyllas bland annat för sitt sätt att ta vara på rörelseenergin för att sänka förbrukningen. I Q5 finns teknik för att bilen ska rulla frihjul och på det sättet sänka förbrukningen i verklig körning.

LÄS MER: Här är nya suven Volvo XC40

Volvo kan inte svara på frågorna

När jag och mina jurykollegor pratar med Volvos representanter på plats i Danmark står det klart att:

1) Volvo kan inte berätta något alls om hur de tänker om effektiv batterihantering eller energiåtervinning. Inget om något system som tillverkare som Audi, Kia och Toyota redan använder.

2) Volvo ville inte berätta när en laddhybridversion av XC40 finns på marknaden. Inte mer än att "den kommer".

3) Volvo kan inte heller berätta något alls om och ifall hybriddrivlinan T8 utvecklas. När T8-konceptet presenterades första gången i XC90 handlade det mycket om att drivlinan skulle ersätta de stora motorerna, att det skulle vara en slags komplement till de, på den tiden, små fyrcylindriga motorerna. Men sedan dess har det hänt mycket och hybriderna behöver i dag inte prestera på samma nivå som T8:orna. Jag är övertygad om att fler bilköpare skulle föredra en effektsvagare XC40 eller XC60 med längre räckvidd än den T8-teknik som finns i dag.

LÄS MER: Skattesmällen mot nya XC40 

"Det Volvo jag lärt känna gör inte så"

Lägg till att Volvos nya utvecklingschef Henrik Green är relativt anonym jämfört med föregångaren Peter Mertens och min slutsats blir att Volvo famlar, eller i bästa fall döljer, om hur de på bästa sätt ska genomföra sin elektrifiering. De framtida elbilarna är en sak men Volvo behöver berätta om hur de ska förbättra dagens modellprogram.

Vad är rätt strategi? Ska Volvo satsa på rena elbilar, laddhybrider eller 48V-hybrider? Eller allt på en gång och hur ska tekniken snabbt, snabbt lanseras. När XC40 T8 väl visas upp kan det knappast vara med samma teknik som XC90 visade för ett par år sedan.

Utvecklingen går fort och på samma sätt som Volvo utvecklar sin säkerhetsteknik behöver de dag för dag förbättra sin elbilsteknik. Om inte så kommer konkurrenterna att köra ifatt och förbi.

Det Volvo jag lärt känna på nära håll på senare år agerar inte på det här sättet. Det Volvo jag lärt känna agerar i stället för att reagera.