ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Berggren: Jag vågar inte tro på Nevs – den här gången heller

Redan 2013 – för fyra år sedan byggde Nevs sin första bil i fabriken i Trollhättan.

Redan 2013 – för fyra år sedan byggde Nevs sin första bil i fabriken i Trollhättan.

1/5

Foto: PER WISSING / PER WISSING GT/EXPRESSEN

Nevs kommande modell 9-3.

Nevs kommande modell 9-3.

2/5

Foto: Nevs

3/5

Foto: Nevs

Nevs har också suvmodellen 9-3X på gång.

Nevs har också suvmodellen 9-3X på gång.

4/5

Foto: Nevs

5/5

Foto: Nevs

Berggren: Jag vågar inte tro på Nevs – den här gången heller

Kalla mig gärna pessimist, bakåtsträvare och trist gammal gubbe.

Men jag kan inte tro på Nevs planer på att bygga bilar i Saabs gamla fabriker i Trollhättan.

Inte nu, inte i morgon och inte om fem år. 

Den så kallade Saab-rättegången lever tyvärr vidare med ett åtal mot gamle chefen och delägaren Victor Muller. Och Saab-drömmen lever tyvärr vidare med Nevs ständiga påståenden om att "sen, om ett år, eller två, eller tio, då ska vi börja bygga elbilar i Trollhättan".

Den senaste nyheten handlar om att Nevs ska visa sina elbilar 9-3 och 9-3X på den stora teknik- och prylmässan CES i Shanghai, Kina. Men precis som vid alla andra tillfällen med nyheter från Nevs så ska det som det egentligen handlar om ske först om ett år.

LÄS MER: Saabs unika kombi till salu på norska Blocket

Får det svårt i konkurrensen

Jag har det senaste året pratat med chefsutvecklare på företag som Mercedes, Opel, Mitsubishi, Volvo, Kia, Hyundai, VW och Ford. Så sent som den här veckan visade Audi i München hur de tänker vidareutveckla förbränningsmotorn, hur de satsar på gasbilar och hur de planerar för en omfattande elektrifiering av hela sitt modellprogram. 

De flesta tillverkare utvecklar i dag en helt ny bilmodell på cirka 30 månader. Tiden har kortats rejält tack vare datorsimuleringar men också för att kraven ökar. EU skärper avgaskraven de kommande åren, vi vill ha mer teknik för självkörande, många vill köpa och köra elbilar och bilarna ska vara uppkopplade mot internet.

Även de största och rikaste tillverkarna hukar under de ökade kraven och att det kostar så mycket att ligga främst i teknikutvecklingen. En jätte som General Motors tvingas att sälja hela Opel för att de inte har råd att utveckla en ny plattform för mindre bilar med låg lönsamhet.

Det är i den här verkligheten som Nevs ska försöka slå sig in och ta plats. Hur bra de nya bilarna 9-3 och 9-3X än är – och det är märkligt att skriva nya framför eftersom det i praktiken är snart 20 är gamla konstruktioner – har jag svårt att se varför en bilköpare, myndighet eller privatperson, skulle välja en Nevs 9-3 framför säg en VW e-Golf.

LÄS MER: Avtal klart: Saab 9-3 tillverkas i stor skala 

"Vem byggs de för?"

Jag får inte ihop det.

Om Victor Mullers plan för Saab snabba tillfrisknande med 100 000 byggda och sålda bilar redan andra året var naiv på gränsen till galen så vet jag inte vad vi ska kalla Nevs ständigt återkommande siffror. De planerar att bygga 150 000 fordon som de redan utlovat att kinesiska staten ska få – och betala först när de hyrs ut till olika myndigheter. 

Vem har köpt och varför?

Var ska de byggas och av vem?

Vad händer efter de 150 000 – är det 9-3 och 9-3X som gäller framöver eller finns det en ny plattform?

Vad betyder det påstådda samarbetet med Koenigsegg i praktiken?

Ingen vet eftersom Nevs inte kommunicerar på det viset. De kommunicerar mer eller mindre bara med pressreleaser där det som sagt mest handlar om vad som ska hända om ett, två eller tio år.

Men jag lovar – den här pessimistiska, bakåtsträvande gamla gubben har – i det här fallet – inget alls emot att ha helt fel.