ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Berggren: Helt rätt av regeringen att förbjuda de smutsiga bilarna

Smutsig luft i Stockholm orsakas av utsläpp från dieselbilar. Därför kan det bli ett förbud och de smutsigaste bilarna portas från innerstan.

Smutsig luft i Stockholm orsakas av utsläpp från dieselbilar. Därför kan det bli ett förbud och de smutsigaste bilarna portas från innerstan.

1/1

Foto: ERIK SVENSSON / SVENSSON ERIK G PRESSENS BILD

Berggren: Helt rätt av regeringen att förbjuda de smutsiga bilarna

Stefan Löfven öppnade inte bara riksdagen i veckan.

Han öppnade också dörren för det förslag om miljözoner som ska presenteras inom kort och som kan betyda slutet för de smutsigaste dieselbilarna i storstäderna.

Jag tycker att regeringen gör helt rätt.

Jag körde genom Stockholms innerstad förra helgen. Det var trevligt att se lite liv och rörelse även om jag satt fast i köer som en följd av den stora löpartävlingen i stan.

Men det var förstås helt vansinnigt. Jag borde ha kört runt på någon av de kringleder som faktiskt finns eller promenerat från närmaste tunnelbanestation. 

LÄS MER: Dieselförbudet – så vet du om din bil klarar kraven 

Klokt med miljözoner

Därför är det klokt att regeringen nu ska tillåta kommunerna att införa så kallade miljözoner. Transportstyrelsen har kommit med ett förslag på hur zonerna ska utformas – du kan läsa om det här – och regeringens miljöminister Karolina Skog kommer att presentera ett eget förslag till hur zonerna ska se ut och vilka bilar som ska plockas in i de olika zonerna.

Oavsett hur förslaget kommer att se ut kan vi räkna med att det är de äldre dieselbilarna som ska portas från de gator som har sämst luftkvalitet. Det betyder ett förbud av samma typ som finns mot dubbdäck. Men jag hoppas att det nya förbudet också går hand i hand med en vettig möjlighet att övervaka de bilar som kör in i stan och på de berörda gatorna.

Kanske är det tekniskt möjligt att med hjälp av kamerorna för trängselskatten direkt se vilken utsläppsnivå en bil är typgodkänd för och den vägen försöka få stopp på de smutsigaste bilarna.

LÄS MER: 11 bästa laddbara bilarna just nu 

Partiklarna skadar barnens hjärnor

Forskare har bevisat att barns hjärnor utvecklas sämre om de vistas i miljöer med höga halter av små partiklar från dieselbilar. De här barnen tänker långsammare än andra barn och gifterna påverkar hjärnan livet ut. Bara det är en anledning att snabbt, snabbt förbättra luftkvaliteten i städerna.

Viktigt att det här inte blir en ensidig jakt på dieselbilar

Med miljözoner kan regeringen ge kommunerna ett effektivt vapen. Men det är också viktigt att det här inte blir en ensidig jakt på dieselbilar godkända enligt Euro4 och Euro5. Vi behöver veta mer om hur tunnelbana, bussar och andra transportmedel påverkar luftkvaliteten. Vi måste se, upptäcka och identifiera alla typer av skadliga utsläpp och införa ett "lika inför lagen". Först då kan miljözonerna få acceptans av alla som nu bara kommer att skrika glåpord som "bilhatare" efter regeringen.

Regeringen bör också se på storstädernas faktiska trafikproblem och lika snabbt som de inför miljözoner bygga effektiva och snabba kringleder. Får vi sen till en bra och ren kollektivtrafik in och ut från citykärnan – ja, då kan vi plocka bort den onödiga delen av privatbilismen helt från de tätaste städerna.