Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Berggren: Fegt av Volvo att bara satsa på elbilar

Foto: / JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN

Volvo fick med all rätt massor av beröm för sitt elbilsinitiativ förra veckan.

Men Volvo duckar tyvärr den allvarliga frågan om hur energin ska tillverkas.

Volvo sa heller inget alls om nya biodrivmedel eller den verkliga anledningen till elektrifieringen.

Det var förstås ingen slump att Volvo kallade till stor presskonferens i Stockholm mitt under Almedalsveckan. Det var ett väldigt effektivt sätt att markera vem det är som håller i dagordningen i den svenska bilbranschen. Det är varken Volkswagen eller elbilsivrarna Renault/Nissan. Det är med största tydlighet Volvo.

Men bakom de vackra orden om en satsning enbart på elektrifierade bilar – alltså bilar som helt eller delvis drivs med el – finns en något smutsigare sanning:

LÄS MER: 4 nya bilar som du inte borde få se än 

1) Volvo och biodrivmedlen. Volvo kör långt bak i kön när det kommer till satsningar på biogas eller iblandning av biodrivmedel i dagens bensin och diesel. En dieselmotor som körs på syntetisk diesel är något helt annat än en fossildiesel. Samma sak med biogas. Här vill Volvo än så länge avvakta och det tas inga initiativ.

2) Volvo och elproduktionen. Flera andra tillverkare – till exempel Audi och Tesla – diskuterar parallellt med de nya drivlinorna betydelsen av hur energin produceras. Här är det också tyst från Volvo trots att det i stort sett bara är i Sverige och Norden som vi kan skryta med någorlunda "ren" el. I flera andra länder produceras elen till de rena elbilarna från smutsiga kraftverk. Och hur klimatsmart är elbilssatsningen i ett sånt land. Volvo har också hittills hållit sig borta från det tyska initiativet om att bygga upp en infrastruktur för laddning av elbilar.

3) Volvo och den klimatneutrala bilen. Till exempel Audi pratar redan i dag om bilens totala klimatavtryck. Alltså hur mycket bilen smutsar ner från tillverkning och användning till skrotning. Här är det också tyst från Volvo trots att vi alla rent logiskt vet att det kanske allra bästa för miljön är att köra slut på vår gamla bil i stället för att köpa en ny.

Hela bilbranschen hetsar nu mot en total omställning till elbilar och bland annat Volkswagen uppskattar att det behövs minst 40 batterifabriker av Elon Musks Gigafactory-storlek för att klara behoven av batterier år 2025. 

LÄS MER: Så blir Volvos elbilsstrategi 

Men ingen i bilbranschen vill diskutera hur batterierna tillverkas, varken omständigheter, energiåtgång eller logistik.

Jag tror att världen behöver massor av alternativ för att klara framtidens energibehov. Vi behöver troligen all form av olja och gas i många, många år till. Vi behöver biodrivmedel till dagens vagnpark och vi behöver hushålla med alla resurser. 

Det är bra att Volvo markerar riktlinjer och visar vägen. Det är bra att Volvo bestämt sig om framtidens drivlinor. Men sådär fantastiskt modigt eller klimatsmart är beslutet om elektrifieringen av alla nya Volvo-bilar efter 2019 inte. 

LÄS MER: Berggren: Vi behöver rensa i hyrbilsdjungeln 

Annons: