Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Debatt

Publicerad 24 okt 2017 16:10

Berggren: Därför ska du inte köpa en dieselbil

Expressens Jan-Erik Berggren.

Expressens Jan-Erik Berggren.

1/2

Foto: JOHAN JEPPSSON EXPRESSEN

2/2

Foto: / AP TT NYHETSBYRÅN

Vi står i en återvändsgränd. Det är inte riktigt vårt fel, vi har blivit visade den här vägen.

Tyvärr är det bara att lägga i backen. Speciellt som EU precis stängde dörren till smitvägen.

Det handlar förstås om diesel – allt gör det i dag – och det senaste tuffa beskedet från EU om biodrivmedel.

Varje gång jag ger rådet att inte köpa en dieselbil får jag mejl om hur korkat rådet är. Jag förstår att det är svårt att begripa varför diesel plötsligt blivit så illa omtyckt. Var det inte nyss svaret på miljövännernas böner? Jo, det stämmer. Men det har svängt snabbt. Jag tror att vi måste ta det i punktform för att det ska gå att hänga med.

Energieffektivitet

Diesel är energieffektivare än bensin vilket betyder att varje förbränd liter diesel släpper ut mindre koldioxid än varje uppeldad liter bensin. Alltså är diesel bättre för miljön än bensin som bränsle till en förbränningsmotor.

LÄS MER: 10 tips – så gör du ditt livs bästa bilaffär

Skadliga partiklar

Tyvärr släpper diesel vid förbränning också ut för människan skadliga partiklar. Hög förbränning ger färre partiklar men högre koldioxidnivåer – och tvärtom. Diesel är alltså bra för miljön (växthuseffekten) men dåligt för människan (cancer). Det finns i dag ett slags jämviktsläge i reglerna för Euro6-nivåer på utsläppen men de lär skärpas. Att tillverkarna låtit bilarna släppa ut mer av nox och partiklar för att klara miljömålen slår nu kraftigt tillbaka.

Inte ens biodiesel är bra

Det hjälper faktiskt inte att köra på så kallad biodiesel, nox och partiklarna finns där ändå. Enligt vissa beräkningar kan syntetisk diesel ge upp till 20-30 procents reduktion av skadliga utsläpp från dieselmotorn. Partikelfilter är också bra och biodiesel ger lägre nox-utsläpp än fossil diesel men det behövs ännu bättre teknik för att rena även biodiesel och syntetisk diesel tillräckligt mycket.

LÄS MER: Så tycker svenska folket om dieselförbudet

Dieselsubventioner kostar massor

På grund av att diesel är energieffektivare än bensin har bränslet också gynnats av den så kallade energiskatten som vi betalar på alla bränsle, alla. Naturvårdsverket har räknat ut att bara i Sverige subventioneras diesel med drygt 10 miljarder per år. Om staten valt att beskatta bensin och diesel lika hade statskassan fått in drygt 10 miljarder mer per år. Bland annat Centerpartiet och Liberalerna pratade i sina skuggbudgetar om att sänka och på sikt plocka bort de här subventionerna och även regeringen hade en skrivning om det i sin budget. På sikt kommer subventionerna att plockas bort och då diesel blir dyrare. Samma tongångar hörs inom EU där dieselsubventionerna uppgår till makalösa 500 miljarder kronor per år. Det är pengar som många vill använda till annat.

Miljözonerna kommer

Med tanke på partiklar och nox från dieselbilar – och äldre bensinare – funderar många städer på olika typer av förbud mot äldre bilar. Och det är bara att inse att det kommer. Senast 2020 tror jag att vi har någon form av förbud i svenska städer som Stockholm, Göteborg och Malmö. Och det kan gå snabbare. Miljözonerna kan bli en valfråga men de flesta partier verkar vara överens – miljözonerna behövs för att få en bättre luft.

De här fem viktiga punkterna betyder att dieselbränslet just nu inte har någon framtid som fordonsbränsle – varken som fossilt diesel, biodiesel eller syntetisk diesel. Det verkar helt enkelt inte gå att få tillräckligt rena avgaser för att inte förgifta miljön eller människan. Och det viktigaste här är att skilja på just miljö och människa – diesel ger lägre koldioxidutsläpp men samtidigt farliga partiklar.

Vi kan tycka att det här är hemskt orättvist eftersom vi bara för något år sedan pratade om diesel som räddningen för miljön. Vi har alltså kört in i återvändsgränden.

Men det kommer mera.

EU vill straffa ut biodrivmedel från åkrarna

I veckan röstade EU:s miljöutskott om villkoren för biobränslen för åren 2021–2030. Det blev riktigt tuffa beslut där EU helt driver linjen att jordbruksmark inte ska användas för att odla grödor till drivmedel. Inte ens skog får användas. Marken ska användas till matproduktion, tycker EU. Går medlemsländerna på utskottets linje när de ska rösta nästa år är det i praktiken slut med biobränslen som inte tillverkas av avfall och restprodukter. Och det var den lilla smitvägen ut ur återvändsgränden som EU är på väg att stänga effektivt.