ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Vinterdäck – så farligt är det med slitna däck

1/3

Foto: Tomas Leprince

2/3

Foto: Imago Sportfotodienst

3/3

Foto: Lasse Svensson

Vinterdäck – så farligt är det med slitna däck

Att slitna däck är sämre än nya är ingen hemlighet. Men hur farliga är egentligen slitna vinterdäck?

Enligt en studie som VTI har gjort är det stora skillnader mellan olika däck - och en del närmar sig till och med samma nivå som sommardäck.

Det är Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) som har undersökt hur vinterdäckens väggrepp försämras i takt med att de slits.

Däcken - 27 nya och 50 begagnade - delades in i tre kategorier: dubbade däck, dubbfria vinterdäck och europeiska dubbfria däck. Enligt VTI så var genomsnittsåldern för de begagnade däcken 5,5.

 

LÄS MER: Så väljer du rätt olja till din bil

 

Den största skillnaden hittades mellan de två olika typerna av dubbfria däck - där de europeiska dubbfria däcken var klart sämre.

– De slitna europeiska vinterdäcken har överlag riktigt dåligt isgrepp och presterar till och med i nivå med de två testade sommardäcken, säger Mattias Hjort, forskningsledare på VTI, till Auto motor & sport.

De begagnade dubbdäcken var de som tappade mest i prestanda jämfört med när de var nya.

 

LÄS MER: Tänk på detta när du köper vinterdäck på nätet

 

Men trots det presterade de ändå bättre på is än vad de dubbfria däcken i undersökningen gjorde.

– Vid jämförelsen mellan slitna och nya däck så tappar dubbdäcken 20–30 procent i prestanda medan dubbfria däck tappar omkring 10–15 procent, förklarar Mattias Hjort.

– Men trots detta ger de slitna dubbdäcken överlag ett klart bättre isgrepp än slitna dubbfria däck.