Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>DÄCK>Vinterdäck

Publicerad 7 nov 2014 08:00

Vinterdäck – så byter du själv på rätt sätt

Nu är det verkligen hög tid att byta till vinterdäck om du inte gjort det ännu.

Nu är det verkligen hög tid att byta till vinterdäck om du inte gjort det ännu.

Nu är det hög tid att byta till vinterdäck. Den närmaste tiden kommer 4,5 miljoner bilägare att byta till vinterdäck och en majoritet av Sveriges bilägare byter däck själva. Men, vare sig man väljer att byta däcken på egen hand eller på verkstad så kan du med hjälp av några enkla tips se till att köra säkert i vinter. Här är däcktillverkaren Continentals bästa tips.

Byt däck på plan yta

Se till att bilen står på plan yta. Minsta lutning på marken kräver att du använder stoppblock som till exempel stora stenar eller betongplattor för att kompensera för lutningen.

Efterdra hjulbultarna

Oavsett om du har bytt däck själv eller anlitat en verkstad ska du efter cirka 10 mils körning ta fram fälgkorset och kontrollera så att alla bultar sitter ordentligt på plats.

Kontrollera rullriktning

På vissa däck finns det en pil som anger däckets rullriktning. För att få nytta av däckets tänkta egenskaper är det viktigt att montera däcket/hjulet så att pilens riktning överensstämmer med bilens rullriktning. Pilen ska alltså peka åt det håll som hjulet roterar.

Bästa däcken bak

Om det är påtaglig skillnad mellan fram-och bakdäck i slitage, låt de minst slitna däcken sitta på de bakre hjulen.

Lossa svåra bultar med smörjmedel

Använd smörjmedel (5-56) om bultarna sitter hårt och låt det verka i fem minuter innan du gör ett nytt försök. Det kan ibland fungera att trycka med foten på fälgkorset, men var försiktig och stampa inte på fälgkorset, öka istället kraften långsamt.

Kontrollera bromsskivorna

Kontrollera bromsskivorna i samband med däckbytet. Om de börjar bli rostiga bör du kontakta närmaste bilverkstad. Glöm inte att "motionera" dina bromsar minst en gång i månaden genom att bromsa något kraftigare än vanligt. Då håller de längre.

Jobba nära bilen så går det enklare

När du lyfter av och sätter på däcken är det viktigt att vara så nära bilen som möjligt. Du är betydligt starkare när du lyfter nära din egen kropp och inte behöver räta så mycket på armarna.

Underlätta nästa byte - smörj med fett och dra åt lagom

Bult och gängor rostar mindre om du lägger lite fett på bulten innan du drar fast hjulen. Använd koppar för plåtfälgar och (zink)aluminiumpasta för aluminiumfälgar. Smörj bultens gänga, var noggrann med att det inte kommer fett mellan bultens skalle och fälgen och rengör anläggningsytorna på fälg och bil. Dra inte åt bultarna hårdare än att de kan lossas med de verktyg som du brukar ha i bilen.

Kolla trycket

Ta dig till närmsta mack och kolla så att det är rätt tryck i däcken. Vilket det är står i instruktionsboken eller på en etikett på dörrstolpens insida.

Förvara däcken rätt!

Rengör däcken noga från grus och annat skräp. Spola rent däcken från eventuella saltrester. Däck ska förvaras i ett torrt, svalt och mörkt utrymme och vara åtskilda från olja, bensin, fetter och andra kemikalier.

Sådana kemikalier kan angripa gummiblandningen i däcket och drastiskt minska däckets livslängd.

Däck monterade på fälgar bör aldrig förvaras stående. De mår bäst av att förvaras antingen upphängda eller liggande plant (en lastpall är idealiskt underlag).

Lösa däck, det vill säga ej monterade på fälgar, bör däremot förvaras stående upprätt. Dessutom ska de helst snurras något ungefär var fjärde vecka, så att de inte blir tillplattade.