ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Test: Continentals nya friktionsdäck

Publicerad 7 nov 2016 10.36
Allt om bilar>DÄCK>Vinterdäck
Däcket är en vidareutveckling från testvinnaren WinterContact TS 850 som har fyra år på nacken. TS 860 är liksom föregångaren TS 850 ett centraleuropeiskt friktionsdäck – alltså dubbfritt.

Däcket är en vidareutveckling från testvinnaren WinterContact TS 850 som har fyra år på nacken. TS 860 är liksom föregångaren TS 850 ett centraleuropeiskt friktionsdäck – alltså dubbfritt.

Foto: Staffan Swedenborg

Vi åkte till finska lappland för att känna på nya ContiWinterContact TS 860: Ett centraleuropeiskt friktionsdäck som ska klara av många väderlekar.

Kittilä som ligger i finska Lappland ligger 124 mil norrut från Stockholm. 17 mil norr om polcirkeln och om jag skulle kört bil hade det tagit mig 17 timmar non-stop.

Tack till flyget som landar efter drygt två timmar på den nyplogade landningsbanan då kvicksilvret krupit nedåt och tangerar tio grader.Under ett par dagar ska vi – ett gäng internationella motorjournalister testköra det nya dubbfria vinterdäcket ContiWinterContact TS 860 som är nytt för 2016.

Däcket är en vidareutveckling från testvinnaren WinterContact TS 850 som har fyra år på nacken. TS 860 är liksom föregångaren TS 850 ett centraleuropeiskt friktionsdäck – alltså dubbfritt.

Helt nykonstruerat däck

Från Conti säger man att nya TS 860 har fem procent kortare bromssträcka på våt vägbana och fyra procent kortare bromssträcka på is i jämförelse med föregångaren. Även snögreppet har blivit bättre.

Det krävs mycket av ett vinterdäck som ska vara lika säkert på torr vägbana, i regn och slask till packad snö och is. ContiWinterContact TS 860 har ett nytt slitbanemönster och en ny gummiblandning.

Ett däcks anläggningsyta mot vägbanan är för det mesta lika stor som en hand. Men då det ofta ligger vatten och slask på vägbanan bildas en vattenfilm mellan just däckets anläggningsyta och vägbanan vilket ger däcket ett sämre grepp.

Det nya i däckmönstret är att själva mönstret och de smala skårorna eller sajpningar som det heter lyfter upp vattnet in i däckmönstret som sedan pressar ut vattnet genom däckets dräneringskanaler på slitbanans sidor.

Äldre dubbfritt däck som referens

Det är svårt att betygsätta ett däck. Att ha synpunkter på utseendet är en sak men att ge ett omdöme är en annan sak.

Ofta i däcktester kör man flera moment som till exempel rundbana och slalombana på så kallade handlingbanor med testdäcket och då mot andra däckfabrikat. Men här gjorde Conti något annat.

Två biltyper stod till mitt förfogande: en tjugo år gammal BMW utan vare sig ESP eller några andra förarhjälpmedel.

Däckvalet var här det nya WinterContact TS 860. Som jämförelse hade Conti även en helt ny BMW med det äldre dubbfria ContiWinterContact TS 790V. Det senare ett femton år gammalt däck.

Det däcket finns inte längre att köpa och de däck vi testade var inga gamla däck utan nytillverkade sådana för testets skull.

36 olika versioner finns

Det blev en ganska udda test. Men klart är att det nya däcket på den gamla bilen verkligen hjälpte både vad gäller väghållning, acceleration och bromsning.

Den nya bilen som hade den gamla däcktypen TS 790V är inte heller ett dåligt däck. 15 år gör skillnad och trots den nya bilens alla tekniska innovationer hade däcket TS 790V inte så mycket att tillföra.

Nya TS 860 har ett mönster med olikt riktade gummiblock, kanter och sajpningar. Dessa är det som är avgörande när det gäller styrning och bromsning. Däckmönstret ska också ge bra riktningsstabilitet rakt fram även då man byter fil, gör en omkörning eller kör genom kurvor.

TS 860 kommer till hösten -16 att finnas i 36 olika versioner och till de 21 storlekar från 14 till 17 tum.

Till nästa säsong -17 tillkommer ytterligare 20 versioner och ett par storlekar över 17 tum. Stora däck är trendiga vilket gör att det nu säljs mindre av både 13- och 14-tumsdäck. Det nya däcket är EU-etikettmärkt B i klassen våtgrepp och C i rullmotstånd.