Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>DÄCK>Vinterdäck

Publicerad 20 feb 2015 11:30

Så slår nya skatten mot svenska bilister

En skatt på dubbdäck kommer att få negativa effekter på trafiksäkerheten, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

En skatt på dubbdäck kommer att få negativa effekter på trafiksäkerheten, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

En ny skatt på dubbdäck äventyrar säkerheten på våra vägar.

Det menar Motormännen som rasar mot en ny skatt som slår mot bilister.

- En skatt på dubbdäck kommer att få negativa effekter på trafiksäkerheten utan att nödvändigtvis komma åt problemet med hälsofarliga partiklar i tätort, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Är det rätt att införa en ny skatt på dubbdäck?

Tack för din röst!

Är det rätt att införa en ny skatt på dubbdäck?

Det är partikeln PM10 allt handlar om - eller rättare sagt halten av PM10 i luften. Enligt vissa avgörs halten PM10 av antalet dubbdäck. Andra pekar på andra orsaker till höga halter PM10.

Den 31 mars ska utredningen "Åtgärder mot höga partikelhalter i tätort" presenteras. Enligt Motormännen kommer utredningen att föreslå en ny skatt på dubbdäck. Skatten skulle kunna utformas så att den gäller vissa tätorter i Sverige.

Rasar mot förslaget

Motormännen rasar mot förslaget i utredningen. Bland annat pekar Motormännen på vad dubbdäcken betyder för trafiksäkerheten.

- Dubbdäck har en kraftigt trafiksäkerhetshöjande effekt när det råder blixthalka på vägarna, vilket det kan göra i alla delar av landet. En skatt på dubbdäck kommer att få negativa effekter på trafiksäkerheten, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

De städer som är aktuella är Stockholm, Uppsala, Norrköping, Linköping, Södertälje, Umeå, Sundsvall, Jönköping och Göteborg. De här städerna har inte klarat EU-kravet för godkända partikelnivåer.

Drabbar landsbygden

Klarar städerna inte EU:s nivåer riskerar Sverige att tvingas betala avgifter till EU.

- Det är kanske inte främst bilisterna i dessa städer som kommer att påverkas av en skatt på dubbdäck, utan pendlarna som kan behöva dubb för att på ett trafiksäkert sätt ta sig till arbete, samhällsservice och fritidsaktiviteter i staden. En skatt på dubb i tätort blir därför ytterligare en skatt som drabbar landsbygdsbilisten hårdast, och trafiksäkerhet ska inte vara ett privilegium bara för de som kan betala för den, säger Erik Kjellin.

Motormännen pekar på att Stockholm 2014 för första gången klarade EU-kraven och att det främst beror på nya städmetoder. Genom att binda damm kan halterna PM10 sänkas rejält, utan att det påverkar säkerheten.

Relaterat