ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Så mycket slits dina vinterdäck med åren

1/2

Foto: Tomas Leprince

2/2

Foto: Lasse Svensson

Så mycket slits dina vinterdäck med åren

Gapet minskar mellan dubbade däck och dubbfria vinterdäck när det gäller väggrepp.

Det visar Statens väg- och transportforskningsinstituts test av slitna vinterdäck.

Syftet med VTI:s test av is- och snögrepp för slitna vinterdäck var att undersöka hur väggreppet för olika typer av vinterdäck försämras med ålder och slitage. Speciellt fokus har legat på jämförelsen mellan dubbade däck och dubbfria vinterdäck.

 

Däcken delades in i följande kategorier:

 Dubbade däck.

 Dubbfria vinterdäck av nordisk typ.

 Dubbfria vinterdäck av centraleuropeisk typ.

Däcken har testats på följande underlag:

 Slät is.

 Packad snö.

 

LÄS OCKSÅ: Tänk på detta när du köper vinterdäck på nätet

 

Enligt testen tappar dubbdäck, som är några år gamla, mer i prestanda än begagnade dubbfria vinterdäck. Trots det har de dubbade däcken klart bäst grepp på isigt underlag - men gapet minskar. Så här ser det ut:

Dubbade däck:

Tappar 20 till 30 procent i prestanda.

Dubbfria däck:

Tappar mellan 10 och 15 procent i prestanda.

Skillnaden mellan de olika typerna av vinterdäck är mindre på snö än på is. När det gäller snögrepp har nordiska dubbfria däck generellt - till och med - något bättre grepp än dubbdäcken.

För de dubbfria däcken gav den nordiska typen överlag klart bättre resultat än den centraleuropeiska.

 

LÄS OCKSÅ: Vanligaste misstagen när vi byter däck

 

Testet har omfattat 77 däck varav:

 50 begagnade.

 27 nya.

Samtliga däck har testats med hjälp av VTI:s däckprovningsutrustning. De testerna gällde däckens broms- och styrprestanda. De övriga testerna gjordes på följande anläggningar:

 Testworlds anläggning i Finland.

 Artic Falls anläggning i Vidsel i Norrbotten.

I de testerna låg fokus på broms- och accelerationsprestandan.

 

LÄS OCKSÅ: Så väljer du rätt motorolja till din bil

 

Både billigare och dyrare däck - så kallade budget- respektive premiumdäck ingick i testet. De slitna däcken väldes ut efter en kartläggning av skicket hos begagnade däck i fyra olika däckhotell. De dyrare premiumdäcken hade genomgående bättre prestanda än budgetdäcken - oavsett underlag. Detta gällde både nya och slitna däck.

Alla slitna däck hade mönsterdjup mellan fem och sju millimeter. Genomsnittsåldern för däcken inom de tre olika kategorierna var fem och ett halvt år.

 

Källa: VTI