ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Pirelli Ice Zero i topp i stort vinterdäckstest

1/1

Foto: iStockphotos/Pirelli

Pirelli Ice Zero i topp i stort vinterdäckstest

Pirelli Ice Zero.

Detta dubbdäck från Italien blev vinnaren i Teknikens Världs omfattande test av vinterdäck som publiceras i nummer 22 som finns i handeln.

19 däck av tre olika slag: Dubbade, nordiskt dubbfria och mellaneuropeiska dubbfria – har deltagit i testet.

Här får du veta mer om däcken som hamnade i topp.

1. PIRELLI ICE ZERO

Fick ihop 115 poäng vilket, som sagt, räckte för att bli testvinnare. Maxpoäng kom i kategorierna "Vägegenskaper is" och "Vägegenskaper snö".

Nära maxpoäng (18 av 20) var däcket i kategorierna "Bromsegenskaper is" och "Bromsegenskaper snö".

Minst bra poäng (5 av 10) fick däcket i kategorierna "Vattenplaning", "Älgtest", "Komfort" och "Rullmotstånd".

Så här kommenteras testvinnardäcket Pirelli Ice Zero av Teknikens Värld:

"Med sitt dubbade Ice Zero når Pirelli en ny nivå av grepp på vinterväglag. Det italienska däcket har en härlig skärpa på is och snö utan att falla igenom på barmark."

Cirkapriset för Pirelli Ice Zero är 1 077 kronor.

2. CONTINENTAL ICECONTACT2

Tyska däcktillverkaren Continental är van att ligga mycket högt upp i vinterdäckstester. Så även här. Dubbdäcket Continental IceContact2 hade endast två poäng upp till förstaplatsen. Ansågs perfekt när det gäller vägegenskaper på is och bromsegenskaper på snö.

Största svagheter: Bromsegenskaper på torr väg samt rullmotstånd och vattenplaning.

Cirkapris: 1 273 kronor.

3. CONTINENTAL CONTIWINTERCONTACT TS 860

Det mellaneuropeiska dubbfria däcket, gjort i Tyskland, samlade ihop 110 poäng vilket räckte till en delad tredjeplats. Klarade sig bättre än alla andra däck när det gäller bromsegenskaper på torr väg samt älgtest, vilket handlar om undanmanövrar.

Största svagheter: Bromsegenskaper på is samt vägegenskaper på snö.

Cirkapris: 985 kronor.

3. NOKIAN HAKKAPELIITTA 8

Dubbdäck med klassiskt finskt-klingande namn. Kom på delad tredjeplats med sina 110 poäng. Fick maxpoäng när det gäller bromsegenskaper på is och vägegenskaper på is.

Största svagheter: Vägegenskaper på vått och bromsegenskaper på torrt.

Cirkapris: 1 248 kronor.

 

Testet redovisas i sin helhet i nummer 22 av Teknikens Värld som nu finns ute i handeln.

 

ÄVEN VI BILÄGARE HAR GENOMFÖRT ETT VINTERDÄCKSTEST - AV 9 DUBBFRIA VINTERDÄCK.

Där blev testvinnaren tyska Continentals ContiVikingContact 6.

"CVC 6 är ett mycket bra och stabilt vinterdäck", skriver Vi Bilägare.

Här är däcken som toppade testet.

1. CONTINENTAL CONTIVIKINGCONTACT 6

Fick maxpoäng i kategorierna "Körning på is" och "Broms is". Även i kategorin "Körning på snö" nådde däcket upp till maxpoängen. Minst bra poäng fick däcket i kategorierna "Broms i väta" och "Rullmotstånd/bräsnleförbrukning": 4 av 10 respektive 6 av 10.

Så här kommenteras testvinnardäcket ContiVikingContact 6 av Vi Bilägare:

"Continental ligger som väntat i toppen när det gäller grepp på is. Det startar och bromsar mycket bra. Vid körning på ruggad is klarade CVC 6 testet bäst, vilket troligen beror på att temperaturen låg nära noll. Då ger Continentals lamellteknik en fördel.

Det utmärker sig inte vid start och broms på snö, men vid snabb körning uppför sig Continental mycket bra, lugnt och stabilt. Cvc 6 har inte särskilt bra bromsförmåga i väta, men det är mycket stabilt och säkert vid snabb körning.

Bromsförmågan på torr väg är som genomsnittet och däcket bedöms vara det mest stabila och säkra vid körning på torr asfalt. CVC 6 är ett mycket bra och stabilt vinterdäck - bäst i test!"

Cirkapriset för Continentals ContiVikingContact 6 är 1 719 kronor.

2. NOKIAN HAKKAPELIITTA R2

Det finska däcket fick ihop 77 poäng av 100, vilket innebar endast två poäng mindre än testvinnaren. Ansågs perfekt när det gäller start på is, start på snö och körning på snö.

Största svagheter: Bromsning på våt väg och körning på våt väg.

Cirkapris: 1 760 kronor.

3. GOODYEAR ULTRAGRIP ICE 2

73 poäng av 100 räckte till en tredjeplats för däcket från den amerikanska tillverkaren. Det fanns inget i övrigt att önska när det gäller start på snö. I de andra kategorierna nådde inte däcket några maxpoäng.

Största svagheter: Körning på snö och rullmotstånd/bränsleförbrukning.

Cirkapris: 1 729 kronor.

Testet redovisas i sin helhet i nummer 13 av tidningen Vi Bilägare som nu finns ute i handeln.

 

Sugen på ny bil? Se vad du får för din gamla här!