Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Kommuner kan införa en avgift på dubbäck

Hanna Gabrielsson, 34, sjuksköterska, Stockholm, svarar på frågan om det är bra att införa dubbdäcksavgift. "Jag kan hålla med till en viss del. Men ska man köra mellan innerstad och landsbygd kan det bli svårt utan dubbdäck."
Foto: Jens L'Estrade

Efter årsskiftet blir det fritt fram för kommunerna att ta ut en avgift för dubbdäcken. Det säger miljöminister Lena Ek (C). Stockholm kan bli först med den nya avgiften.

- Om man vill ha dubbdäck får man betala för det, säger stadsborgarrådet Per Ankersjö (C).

Den som redan tycker att det är för dyrt att köra bil kan få en till avgift att hålla koll på. Just nu jobbar miljöminister Lena Ek (C) med att landets kommuner ska kunna ta betalt från bilister som använder dubbdäck.

- Vi snabbjobbar med frågan och siktar på årsskiftet, säger Lena Ek.

Bakom ligger en EU-mätning där Norrköping och Stockholm inte lever upp gränserna för luftkvaliteten. Om Sverige inte bättrar sig till nästa års mätning kan vi få böta mångmiljonbelopp.

- Det slår till ordentligt. Stat, kommuner och landsting kan använda pengarna bättre, säger Lena Ek.

En utredning i Göteborg har kommit fram till att en bra nivå på avgiften är 1 800 kronor om året. Den kostnaden är tillräckligt hög för att färre ska använda dubbdäck i innerstan. Men samtidigt inte högre än att en sjättedel ska välja att betala.

Stockholm vill ta betalt

- Det finns en trafiksäkerhetsaspekt av att några kör med dubbdäck och ruggar upp vinterväglaget, säger Anders Roth, miljöchef på trafikkontoret i Göteborg.

Från och med nästa höst vill Stockholm ta en avgift på strax under Oslos nivå på 1 400 kronor om året. Det kan även bli aktuellt med en dagsavgift på omkring 50 kronor. Det säger Stockholms trafikborgarråd Per Ankersjö (C).

Riskerar inte fler att dö i ­trafiken utan dubbdäck?

- Det händer väldigt lite med säkerhetsaspekten när man byter däck, mycket mindre än vad man tror. I andra vågskålen måste man också lägga hälso­effekten av dubbdäckspartiklarna. Om man vill ha dubbdäck får man betala för det.

Ska ge oss renare luft

Uppsala och Göteborg utreder om kommunerna ska införa en avgift för dubbdäck. Stockholm har redan sagt ja och planerar att börja ta betalt nästa höst. Regeringen jobbar med att göra det möjligt för kommunerna att ta ut en avgift. Målet är att få ned antalet hälsofarliga partiklar i luften. Nästa år ska EU mäta luften i svenska städer. Är den för dålig kan vi få böta upp till 500 000 kronor per dag tills problemet är åtgärdat, enligt miljödepartementet.

Dubbavgift - för & mot

Mikael Karlsson, ord­förande, Svenska naturskyddsföreningen:

'' För att rädda liv. Noll­visionen i trafiken måste handla om mer än de som skadas i olyckor. Det är tio gånger fler som dör av partiklarna i luften, och dubbdäck är en av de främsta källorna till partiklar. Staten har lagt ner miljarder på att minska trafikolyckorna, men inte gjort mer än att annonsera om att dubbdäck kan vara negativt för folkhälsan. Jag skulle tycka att en nationell avgift vore bättre, så att inte enskilda kommuners beslut ska leda till att hela Sverige får böta i EU.

Maria Spetz, vd, Motormännen:

'' En avgift gör att det blir en ekonomisk fråga hur trafiksäkert man kör. Vi ser en risk för ökade olyckor och vet att man har en ganska dålig vinterväghållning i stora delar av landet. Vi är medvetna om problemet med partikelhalter i luften. Men menar att det finns andra saker man kan göra som inte äventyrar trafiksäkerheten, som att städa gatorna bättre och binda partiklar på andra sätt. Mälardalen är den regionen som behöver dubbdäck allra mest, med ofta isigt och sörjigt vinterväglag.

Tycker du att man borde införa en dubbdäcksavgift?

Annons: