Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>DÄCK>Vinterdäck

Publicerad 9 sep 2015 14:12

Här är årets bästa vinterdäck

Nu är det dags att tänka på vinterdäck! Här är årets bästa val.

Nu är det dags att tänka på vinterdäck! Här är årets bästa val.

Foto: Volkswagen

12 nyheter finns med i årets listning av 55 vinterdäck. Fortfarande är det dubbdäck som dominerar och blir det riktigt kallt och mycket snö så är det livsviktigt att man sitter i eller kör en säker bil.

Så var noga i ditt val av vinterdäck!

Bridgestone lanserar tre nya dubbfria vinterdäck

BRIDGESTONE kommer i år med hela tre dubbfria nyheter.

Först bland dessa är Blizzak WS80 som är anpassat för nordiska förhållanden. Däckets mönster ger stor kontaktyta med vägbanan och har bra dränering av vatten och snö.

Blizzak LM 001 är även det en nyhet och är ett prestandadäck med goda egenskaper på såväl torr som våt vägbana.

Som trea ut bland nyheterna är Blizzak DM-V2. Även det dubbfritt och avpassat för SUV. Däcket är utvecklat från föregångaren DM-V1 och har förbättrats på flera områden. Bland dessa bättre kontaktyta, bättre dränering och grepp.

Blizzak LM-80 EVO är även det ett däck för SUV men är mer ett allround-däck med minskat rullmotstånd för ekonomisk körning.

Blizzak Spike 01 är Bridgestones dubbade däck som nu går in på sin tredje säsong. Däcket har ett mönsterdjup på 9,7 mm som nytt.

Continental WinterContact

Tre starka vinterdäck från Continental

CONTINENTAL har tre starka vinterdäck.

Först det dubbade IceContact 2 som gjorde sin debut förra vintern. Tack vare 50% mer dubb har däcket ett fantastiskt väggrepp men också kort bromssträcka.

De effektiva dubbarna är fastvulkaniserade i däcket och sitter bättre i däcket än med konventionell dubbteknik och har också en låg ljudnivå. Däcket finns även i dimensioner för SUV.

ContiVikingContact 6 som kom förra året är ett dubbfritt däck av nordisk typ. Fokus ligger på maximal, dubbfri säkerhet på svåra vintervägar och bra köregenskaper. Den asymmetriska mönsterdesignen optimerar däckets säkerhetsegenskaper på både snö/is och på barmark. Däcket finns även i dimensioner för SUV.

ContiWinterContact TS850 – även det dubbfritt har en stabil konstruktion och gummiblandning för att ge säkra egenskaper på våta och torra vintervägar. Passar tunga, motorstarka bilar. Utmärkt komfort och lågt ljud.

Nyutvecklat dubbdäck från Cooper

För budbilar – VM-van

COOPERhar ett helt nyutvecklat dubbat C-däck i VM-Van för till exempel budbilar. Däcket är nära besläktat med Coopers SUV-däck MS2. Ett robust och slitstarkt däck helt enkelt.

Det dubbade WSC-däcket finns nu i fler dubbade dimensioner. Bland annat 195/65-15 och 205/55-16. Styrkan i WSC är framför allt allt att det med sitt öppna mönster rensar slask och snö effektivt.

ICE 100 är ett nordiskt friktionsdäck med mjuk gummiblandning. Däcket har många sajpningar som ger ett bra fäste på lös som packad snö.

Dunlop Winter Sport 5

Nytt dubbfritt vinterdäck från Dunlop

DUNLOP lanserar nu Winter Sport 5 som är ett dubbfritt vinterdäck. Siffran 5 betyder att detta är den femte generationen av däckets vinterserie.

Det nya däcket som fått ett ökat antal mönsterblock levererar bra grepp på europeiska vägar både i regn som snö. Jämfört med sina föregångare har nykomlingen 16% kortare bromssträcka på is och 15% bättre rullmotstånd.

Ice Touch är ett dubbdäck som kom 2012 och är speciellt utformat för att klara de hårdaste vinterförhållandena i både Norden och Baltikum.

Dunlop SP IceSport är ett dubbfritt vinterdäck utvecklat för att klara de hårdaste vinterförhållandena i Norden. Däcket har sicksack-mönster på slitbanan och självlåsande 3D-sajpningar på däckets skuldror.

Dubbfritt från Falken

Nytt dubbfritt från Falken

FALKEN introducerade tidigare i år ett dubbfritt vinterdäck – Espia EPZ II som är en vidareutveckling av EPZ som utöver att ha fått en ny design även har en ny gummiblandning.

Däcket är gjort för snö, extrem kyla och isiga vägbanor. Till personbil finns däcket i 32 storlekar – från 13 till 18 tum.

Gäller det SUV – EPZ II SUV finns det i 14 storlekar från 15 till 18 tum.

Två vinterdäck från Firestone

FIRESTONE’s bidrag är två vinterdäck. Winterforce är ett dubbdäck som klarar extrema vinterförhållanden med bra grepp på packad snö som is.

Winterhawk 3 är det dubbfria alternativet som har modern lamellteknologi som ger ett pålitligt grepp från lössnö till isgata.

Dubbdäck från Gislaved

GISLAVED som numera sorterar under Continental har ett dubbdäck – Nord Frost 100 – i årets listning. Goda accelerations- och bromsegenskaper på snö och is. Mönstret är en kombination av djupa och grunda sajpningar som ger ett stabilt däck. Finns för både personbilar och 4x4-fordon.

Gislaved Soft Frost 3 är ett dubbfritt alternativ. Det riktningsbestämda, symmetriska mönstret ger bra dränering av snöslask och vatten, samtidigt som det stora antalet greppkanter skapar effektiv driv- och bromsförmåga på vinterunderlag.

Goodyear UltraGrip Performance

Nytt dubbfritt vinterdäck från Goodyear

GOODYEAR har en nyhet med det dubbfria UltraGrip Performance och är speciellt framtaget för de skiftande europeiska vägunderlagen vintertid.

Däckets kanaler avleder både vatten och slask vilket minskar risken för vattenplaning avsevärt, samtidigt som de fyrkantiga skuldrorna på kontaktytan bidrar till förbättrat grepp på torra och isiga vägar. Däcket är för personbilar i mellan- och storbilsklassen i storlekarna 15 till 19 tum.

UltraGrip Ice Arctic är framtaget för att möta det tuffa vinterklimatet i de nordiska länderna. För att få bättre väggrepp har dubben utformats med en vass framkant som ger bättre grepp på is vid acceleration.

Den nya utformningen ger dubben stabilitet och har en bredare bakkant som gör inbromsningen mer effektiv. Däcket finns i 40 storlekar mellan 13 och 18 tum och finns också för stadjeepar - UltraGrip Ice Arctic SUV och i 27 storlekar mellan 15 och 20 tum.

UltraGrip Ice 2 som är ett dubbfritt däck var en nyhet förra året. Däcket är anpassat för nordiska vinterförhållanden. I tester är betygen höga vad gäller grepp på is och snö samt manövreringsförmåga och bromssträcka på våta vägar. UltraGrip Ice 2 finns i 33 storlekar mellan 13 och 18 tum.

UltraGrip 9 var också en nyhet förra året och är ett europeiskt dubbfritt däck med goda egenskaper på snöiga, våta och torra vägbanor. Däcket visar bra resultat mot slask och vattenplaning. UltraGrip 9 finns i 37 storlekar mellan 14 och 16 tum.

Nytt dubbfritt från Hankook för sportbilar

Dubbfritt för sportbilar från Hankook

HANKOOK har en nyhet med det dubbfria Winter iCept Evo² W320 avsett för högprestanda- och sportbilar. Däcket har ett asymmetriskt mönster som resulterar i ett bra väggrepp.

Förra årets nyhet var Winter iPike RS plus W419D. Ett dubbat däck med hela 170 dubb där särskilt fokus lagts på dubbarnas placering.

Bästsäljande dubbdäck är fortfarande Winter iPike RS W419. Det dubbfria Winter iCept iz W606 har specialfiber i slitbanegummit som ger däcket ett säkert grepp på is och snö. Två SUV-däck – ett dubbat iPike RW11 och det dubbfria Dynapro iCept RW08 med kiselblandning i slitbanan finns också med från Hankook.

Fem vinterdäck från Kumho

KUMHO har med fem vinterdäck i årets topplista. Winter Craft Ice var förra årets succé och är ett dubbdäck med symmetrisk mönsterdesign med 3D-sajpningar. Oregelbundet placerade dubbar ger maximalt fäste på is samt minimerar ljudnivån in i kupén.

Arctic Winter K16, även det ett dubbdäck är speciellt utvecklat för SUV och 4x4. Korslänkad sajpning maximerar väggrepp och manövreringsförmåga. Däcket har mycket goda bromsegenskaper på is och snö.

Artic Winter KW31 är friktionsdäcket för nordiska vintervägar. Symmetrisk mönsterdesign i kombination med senaste teknikens gummiblandning ger optimalt grepp på kalla vägbanor med snö och is.

High Performance Winter, även det ett friktionsdäck har en aggressiv asymmetrisk mönsterdesign, specialdesignat för SUV och 4x4. Fyra längsgående ribbor i mönstret ger ett stabilt och välbalanserat däck.

Ultra High Performance Winter är ett europeiskt friktionsdäck utvecklat för prestandabilar. Däcket har en asymmetrisk mönsterdesign som ger ett bra grepp på snöiga och isiga vägar.

Michelin X-Ice North

Nytt suv-däck från Michelin

MICHELIN har en nyhet – Latitude X-Ice North 2+ som är ett SUV-däck och som kan visa upp 10% kortare bromssträcka på is och 15% bättre acceleration på samma underlag.

Det nya däcket har precis som sin föregångare 50 dubb per rullomkretsmeter och uppfyller därmed huvudregeln i det nya dubbdäcksreglementet som trädde i kraft 2013. Med ny teknik lovar man att dubben ska sitta kvar längre än tidigare.

X-Ice North 3 har 10% kortare bromssträcka på is och 4% bättre accelerationsförmåga på snö jämfört med tidigare generation. Samtidigt har antalet dubb reducerats med upp till 30%. Dubben lovar man sitter kvar 25% längre jämfört med tidigare.

X-Ice 3 som är ett dubbfritt vinterdäck har funnits sedan 2012 och finns i 55 dimensioner. Michelin Alpin 5 kom som en nyhet förra året och är ett centraleuropeiskt dubbfritt personbilsdäck avsett för de södra delarna av landet. Samma sak gäller Latitude Alpin som är ett motsvarande SUV-däck.

Nokian Hakkapeliitta R2 – för elbilar

Nytt energisnålt Nokian Hakkapeliitta

NOKIAN firar att Hakkapeliitta vinterdäck nått den aktningsvärda åldern av 80 år under 2016. Årets nyhet är en specialversion av det dubbfria Nokian Hakkapeliitta R2 för el- och hybridbilar – världens energisnålaste vinterdäck.

Dimensionen 155/70R 19 84Q är speciellt utvecklat för elbilen BMWi3 och i dimensionen 215/45R 20 95 R XL för BMW i8. Däcken passar även andra el- och hybridbilar. Däcket är det första vinterdäck vars rullmotstånd uppfyller kraven i klass A, den bästa klassen i EU:s däckmärkning.

Nokian Hakkapeliitta R2 finns även i andra dimensioner – från 13 till 21 tum och har ett utmärkt isgrepp tack vare att gummiblandningen har hårda kristaller med många kanter som förbättrar greppet speciellt på is. R2 finns även för SUV och med Run-flat-teknik.

Det dubbade alternativet Hakkapeliitta 8 kom för två säsonger sedan och har fått topplaceringar i däcktester i Norden. Däcket har i genomsnitt 50% fler dubbar än sin föregångare. Däcket klarar ändå dubblagstiftningens stränga miljökrav.

Hakkapeliitta 8 finns i dimensioner från 13 tum till 21 tum och för SUV i storlekarna 16 till 21 tum. De flesta dimensionerna har märkningen XL, vilket innebär att de har högsta bärighet. Däcksidorna är då förstärkta med aramid-fiber, som bland annat flygplans- och försvarsindustrin använder, vilket optimerar däckets slitstyrka. I sortimentet finns även Run-flat-teknik.

Pirellis dubbfria nyhet – Ice Zero FR

Två stora nyheter från Pirelli

PIRELLI har för säsongen två stora nyheter – båda dubbfria friktionsdäck. Premiär är det för Ice Zero FR som finns i 30 dimensioner från 14 till 19 tum. Däcket finns också i fyra Run-flat-dimensioner, två i 16-, en i 17- och ytterligare en i 18-tum. Storlekar som passar de flesta bilar och stadsjeepar.

Winter Sottozero 3 är ett nyutvecklat odubbat vinterdäck. Det är anpassat bäst för sydligare vinterförhållanden och motorvägar, men har fått effektivare snö- och isegenskaper. Däcket har god stabilitet vid höga hastigheter på både torr och våt asfalt. Sottozero 3 finns i storlekar från 16 till 21 tum, och i 11 olika Run-flat-versioner.

Ice Zero som lanserades för två år sedan var då ett helt nytt dubbat vinterdäck. Däcket har blivit en försäljningssuccé och placerade sig bland toppdäcken i flera nordiska tidningar. Till 2015 har sortimentet utökats till 102 dimensioner och finns från 13 till 22 tum.

Sava – ett billigare vinterdäck

Prisvärt vinterdäck från Sava

SAVA är ett prisvärt vinterdäck med 85 års erfarenhet och ingår i dag i Goodyearfamiljen. Eskimo Stud är som namnet låter ett dubbdäck för hårda vinterförhållanden. Dubbar och dubbfördelningen ger god kontroll på isiga vintervägar. Däckets V-formade slitbanemönster tränger undan slask och vatten vilket gör att risken för vattenplaning minskar.

Däcket är ett budgetdäck utan att ha gjort avkall på vare sig prestanda eller säkerhet.

Eskimo S3+ är dubbfritt och anpassat för mindre bilar och europeiska vägar. Däckets gummiblandning med silikateknik ger lägre styvhet i låga temperaturer. Eskimo HP, även det dubbfritt har riktat slitbanemönster för vinterkörning med optimerad slitbanestyvhet.

Däckmönstret med låsande lameller ger bra prestanda under snöiga förhållanden samt en kort bromssträcka. Eskimo SUV är framtaget till stadsjeepar och har goda vinteregenskaper till ett rimligt pris. Däcket har ett mönster för vinterkörning i alla europeiska vinterförhållanden.

Nytt dubbfritt från Yokohama

YOKOHAMA har för säsongen en nyhet och det är IG50+ som är ett dubbfritt vinterdäck för nordiska förhållanden. Däcket är en vidareutveckling från IG50 som fått bättre is- och snögrepp. Både bromssträcka och rullmotstånd har också sänkts med 7%.

G073 är den senaste generationen av dubbfria vinterdäck för SUV. I gummiblandningen finns små porer som suger upp vattenhinnan på is likt en svamp vilket ger maximalt grepp på is.

IG55 var dubbnyheten förra året med sina stjärnformade dubb – så kallade ”Ninja-dubb” och har i år utökats med ett flertal dimensioner med inriktning på fyrhjulsdrivning.