Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>DÄCK>Vinterdäck

Publicerad 29 sep 2015 12:01

Första däcket är skuret för hand

Mönstrena i de första däckprototyperna är skurna helt för hand.

Mönstrena i de första däckprototyperna är skurna helt för hand.

1/3

Foto: Pirelli

Det tar tre år att lära sig hantverket att skära däckmönster för hand.

Det tar tre år att lära sig hantverket att skära däckmönster för hand.

2/3

Foto: Per Pettersson

Det tar lång tid innan däcken är så färdiga att de kan testas med bil.

Det tar lång tid innan däcken är så färdiga att de kan testas med bil.

3/3

Foto: Per Pettersson

Många bilister vet knappt vad de har för däck på bilen. Men tillverkarna lägger ner stor möda för att ta fram dem.

Det har tagit mellan två och tre år att utveckla nya Ice Zero FR – och de allra första prototyperna är skurna för hand.

Anna Malosio är chef över Pirellis testavdelning i Tyskland. Allt Om Bilar träffar henne i Älvsbyn där hon avslöjar precis hur knepigt det faktiskt är att ta fram ett nytt däck. Processen startar långt innan däcket är redo att testas under verkliga förhållanden på den svenska sjöisen.

– Vi börjar alltid med att utgå från en specifik gummiblandning, och den första prototypen är alltid ett helt omönstrat däck, säger Anna Malosio.

För hand

Det är lätt att tro att mönstret skärs ut av en maskin, men det är långt ifrån så det går till. Verkligheten är både otrolig och överraskande:

– Mönstret i prototyperna är skurna helt för hand. Det tar tre dagar för en skicklig specialist att skära ett däck, om något går fel under processen är det bara att kasta däcket och börja på nytt, säger Anna Malosio.

När det gäller Ice Zero FR har varje däck tusentals sajpningar – i tre dimensioner. Då gäller det att ha tungan rätt i mun när man går fram med verktygen.

– Det tar minst tre år att lära sig det här hantverket, avslöjar Anna Malosio.

 

LÄS MER: Pirellis nya dubbfria utmanar dubbdäcken

 

Test med trumma

I början jobbar man med omkring 20 prototyper med olika mönster och olika grundstrukturer. De allra första testerna sker inomhus med trumma.

– Här testar vi till exempel ljudnivån och simulerar kupéljudet, vi provar oss fram helt enkelt.

Vintertesterna i Älvsbyn pågår från november till mars. Nu har testteamet krympt antalet prototyper, och har med sig däck med olika mönster och gummiblandningar. Här har man möjlighet att finslipa – ibland ändras mönstret för hand på plats. Bilarna är laddade med sensorer och datorer som registrerar hårda fakta. Otaliga bromsprov på snö och is med olika hårdhet och struktur genomförs. På en slalombana mäts bilens acceleration i sidled. Hela tiden jämförs resultaten med ett referensdäck. En tålamodsprövande och långdragen process.

Vanliga förare

Men allt går inte att mäta. Känslan i däcket måste bli rätt.

– Slutresultatet är en blandning av data och testförarnas omdöme. I bland använder vi oss av helt vanliga, men bilintresserade förare. En vanlig bilist är inte intresserad av varvtider på en isbana, säger Anna Malosio.