Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>DÄCK>Vinterdäck

Publicerad 26 okt 2012 14:24

10 råd om vinterdäck – det här ska du tänka på

SÄKRAST MED DUBB. De ger bästa grepp på snö och is, de får stopp på bilen och de kan ta dig fram på en oplogad väg.

SÄKRAST MED DUBB. De ger bästa grepp på snö och is, de får stopp på bilen och de kan ta dig fram på en oplogad väg.

Foto: Lasse Svensson

Nu har vintern överraskat oss – igen. Och för alla som nu ska montera vinterhjulen, eller köpa nya vinterdäck, kommer tio bra tips.

1 Kolla däcken

Är vinterdäcken gamla och slitna är det dags att köpa nytt. Spara inte, chansa inte. Utslitna däck ska till återvinningen.

2 Köp dubbat

Ska du köpa nya däck ska du först och främst välja dubbade däck. De ger bästa grepp på snö och is, de får stopp på bilen och de kan ta dig fram på en oplogad väg. Det finns skrönor om däcktestare som kört snabbare med sommardäck än vad vi vanliga slökörare klarar med dubbdäck men då handlar det om att gasa runt en isbana på tid - och inte om det viktiga, att kunna få stopp på bilen. Dubbat ger bästa fästet. Punkt.

3 ...eller odubbat

Men det finns förstås undantag från regeln att dubbat är bäst. Om du bor på Hornsgatan i Stockholm, eller någon annan gata med dubbdäcksförbud, jobbar på Taxi Stockholm, eller någon annan firma som kräver miljövänligare (?) vinterdäck. Eller om du möjligen vet med dig att du bara kommer att köra på snöväg och aldrig behöva bromsa på is eller packad snö. Odubbade vinterdäck är riktigt bra på mycket men de är sämre än dubbade på is och frusen väg.

4 Köp dyrt

Oavsett dubbade eller odubbade så får du de däck du betalar för. De stora däcktillverkarna satsar stora pengar på att utveckla bra vinterdäck. Speciellt sedan marknaden i Ryssland öppnats och det där efterfrågas bra däck till de lite dyrare bilarna. I vintras besökte jag Goodyear/Dunlops testanläggning i Luxemburg och fick också äran att testköra årets stora nyheter Goodyear UltraGrip Ice Arctic samt Dunlop Ice Touch. De däcken har en helt ny typ av dubb vars form utvecklats för bästa möjliga fäste. De däcken fungerade mycket bra men kostar då också lite mer. Andra tillverkare har däck med motsvarande, eller i vissa fall bättre prestanda, men en generell sanning är att de dyraste däcken får bäst resultat. Ett spartips kan vara att försöka hitta en fjolårsmodell - för även om utvecklingen går framåt så är förra årets testvinnare fortfarande ett mycket bra däck.

5 ...inte billigt

Jag har kört riktigt billiga dubbdäck som var sämre än sämsta ­odubbade däck på riktig blankis. Skillnaden är alltså stor mellan relativt dyrt och mycket billigt. De stora tillverkarna har egna märken som använder äldre generationer däck och de är oftast ett bättre val än de rena lågprismärkena. Och undvik däck som privatimpor­terats till Sverige. Köp inte heller begagnade däck om du inte är mycket van att studera däckslitage och däckens allmänna kondition.

6 Kör klokt

Även om du varit förutseende och satt på fräscha vinterdäck så har din medtrafikant inte lyckats med samma sak. Därför ska vi alla lära oss att ta bättre hänsyn till varandra i trafiken. För det gör lika ont på mig och min bil att krocka som det gör på den som har dåliga vinter- eller sommardäck.

7 Sänk farten

Oavsett däck så går det inte att köra lika snabbt på vinterväg som på sommarväg. Igen. Det går inte. Så försök inte köra till sommarstugan lika snabbt på vintern som på sommaren. Den höga farten är en stor anledning till många av olyckorna på vintern. Med nya, dyra, dubbade, eller odubbade, vinterdäck på bilen tror vi att det bara är att gasa. Och däckens fina prestanda gör ofta att vi inte märker av att vi har lite mindre fäste. Inte förrän vi behöver bromsa. Det är en sak att kunna ta sig igenom en kurva och en helt annan att få stopp vid ett övergångsställe där snön och isen polerats blank av tusentals bilister före dig.

8 Älska dina däck

Dina däck behöver omvårdnad och uppmärksamhet mer än två gånger per år. Kolla gärna lufttrycket minst varannan gång du tankar och titta till dubbar och mönster då och då. Då blir du också medveten om att däcken är en viktig del av din bil - såväl vad gäller komfort som bränsleekonomi och säkerhet. Att pumpa däcken är som att ge däcken en kram.

9 Läs på

Det finns väldigt många olika typer av däck och märkningen är inte alltid enkel att förstå. Men du ska titta efter däck som är tillverkade för ­nor­diska vinterförhållanden. Köp inte så kallade året-runt-däck ­- de är generellt sett inte bra på någonting, vare sig vinter- eller sommarväglag. Det är också bra att läsa bilmagasinens stora vinterdäckstester. De flesta tester är utförda av proffesionella däcktestare och tidningarna köper in sina testdata för att sen presentera ett resultat. Tillverkarna anser också att testerna är viktiga som marknadsföring och de stora tillverkarna förstår hur viktigt det är att vinna eller i alla fall inte förlora stort i de olika testmomenten. Många tester har sin grund hos finska testföretaget Test World som säljer tester till olika tidningar. Det finns också äldre tester att ta del av på internet om du är intresserad av till exempel ett fjolårsdäck.

10 Ingen ny märkning

Den nya märkningen av däck som träder i kraft i år gäller inte dubbade vinterdäck. Anledningen är att EU:s regelmakare inte kunnat enas om vad som menas med vinterväglag och hur vinterdäcken då ska jämföras. Det som jämförs i den nya däckmärkningen är hur bra grepp ett däck har på våt vägbana - så i praktiken kan du bortse från den nya däckmärkningen även när det gäller de odubbade vinterdäcken.

Det här är inget att skratta åt - för vinterväglag är verkligen ett mycket vagt och obestämt begrepp. Det är också snö och is. Därför är resultat i däcktester eller andra omdömen om däck svåra att direkt överföra till dina förhållanden. Temperatur, nederbörd, slitage, andra bilister - allt påverkar hur vägbanan och dina däck klarar att jobba tillsammans, i varje sekund. Så ta det framför allt lugnt i vinter och känn dig för hur bilen och däcken uppför sig.