Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>DÄCK>Sommardäck

Publicerad 11 apr 2016 08:11

Viktigt hålla koll på trycket

Det går oftast att byta hjul enkelt själv, även om bilen har däcktrycksövervakning.

Det går oftast att byta hjul enkelt själv, även om bilen har däcktrycksövervakning.

Foto: Bojan Fatur/iStockphotos

I dessa däckbytartider är det speciellt viktigt att hålla koll på däcktrycket.

Din bil drar mindre bensin och du värnar miljön om däcktrycket är bra.

Och numera behöver du inte mäta däcktrycket själv - om du har aktiv däcktrycksövervakning.

Aktiv däcktrycksövervakning kallas på engelska TPMS (Tire pressure monitoring system). Vanligtvis fungerar det så här:

En sensor sitter inne i hjulet. Sensorn skickar signaler med däckets lufttryck (och temperatur) som sedan kan läsas av på bilens instrumentpanel. Är däcktrycket för lågt i ett eller flera däck tänds en varningssymbol.

Det finns två grundtyper av aktiv däcktrycksövervakning:

DIREKT

Mäter lufttrycket i alla däck via batteridrivna sensorer i varje hjul. Det visar vilket däck som tappat lufttrycket och visar det aktuella lufttrycket i däcken. Ny sensor i ett hjul måste normalt programmeras för bilens TPMS-system, men det finns även självprogrammerade sensorer. Det finns olika typer av sensorer beroende på fälgtyp - ledad sensor, fast sensor eller gummiventil med sensor. Sensorventilerna varierar i pris och finns även som standard i olika bilmodeller. Det är framförallt detta system som menas med TPMS.

En nackdel är att hjulskiftet på verkstaden kan ta längre tid än normalt ifall sensorerna behöver aktiveras eller kodas om. Men du kan fortfarande byta hjul själv - om hjulen du byter till eller bilens TPMS-system är självlärande, vilket är vanligt. Tänk då på att hjul med samma signalkod måste placeras på samma position.

INDIREKT

Mäter skillnader i rotationshastighet mellan de olika hjulen genom ABS-systemet och indikerar med med en varningssymbol på instrumentpanelen när lufttrycket blivit mindre i något däck. Indirekt TPMS behöver justeras, exempelvis vid byte av däckdimension.

Enligt EU:s typgodkännande system ska alla nya bilar som tas i bruk efter den första november 2014 vara utrustade med ett däcktryclsövervakningssystem. Syftet är att begränsa onödiga koldioxidutsläpp.

I Sverige har dock Transportstyrelsen valt att inte införa kravet på aktiv däcktrycksövervakning i de nationella regler som börjar gälla när fordonet tagits i bruk.

Anledningen till det är att Transportstyrelsen tycker att huvudsyftet med TPMS ändå uppnås. Detta eftersom risken för långvarig körning med lågt lufttryck anses liten i Sverige med sitt system av årliga regelbundna byten av vinter- och sommardäck där trycket brukar kontrolleras.

Byta bil i vår? Se vad du kan få för din gamla bil här