Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>DÄCK>Sommardäck

Publicerad 2 apr 2015 12:49

Sommardäck – så skonar du ryggen

Så skonar du ryggen när du byter däck. Här är naprapatens bästa råd!

Så skonar du ryggen när du byter däck. Här är naprapatens bästa råd!

1/2

Foto: Continental

Däcktillverkaren Continental och legitimerade naprapaten Jenny Littorin levererar de bästa däckbytartipsen för dig som är rädd om både kroppen och däcken.

Däcktillverkaren Continental och legitimerade naprapaten Jenny Littorin levererar de bästa däckbytartipsen för dig som är rädd om både kroppen och däcken.

2/2

Ska du skifta till sommardäck själv? Det är inte svårt, men ett tyngre arbete än många tror. Risken för ryggskott och andra skador är stor om man inte gör rätt.

Här är naprapatens bästa råd!

Däcktillverkaren Continental och legitimerade naprapaten Jenny Littorin levererar de bästa däckbytartipsen för dig som är rädd om både kroppen och däcken.

1. Värm upp före

Precis som vid all fysisk ansträngning minskar risken för skador om du är uppvärmd. Gör tio benböjningar och tio uppmjukande ryggtöjningar så att du får i gång blodcirkulationen ordentligt innan du börjar byta däck.

2. Lyft däcken med böjda ben och rak rygg

Det viktigaste att tänka på är att hålla ryggen rak. Böj knän och höft i stället för att böja ryggen. Att använda en skottkärra eller att helt enkelt rulla däcken är bättre än att kånka på dem.

3. Var rädd om händerna när du lossar bultarna

Innan du tar av sommardäcken, markera med krita var de sitter (till exempel VF för vänster fram; HB för höger bak).

Se till att bilen står plant och sätt en bromskloss framför något av hjulen som ska vara kvar i backen för att förhindra att bilen börjar rulla. Lossa bultarna på hjulen innan du lyfter upp bilen. Det är viktigt att du har fälgkorset ordentligt på plats så att det inte slinter när du tar i. Du bör använda handskar.

 

LÄS OCKSÅ: Däcken som kan vara farliga i sommar

4. Lossa svåra bultar med smörjmedel

Om bultarna sitter hårt så använd smörjmedel (5-56) och låt det verka fem minuter innan du gör ett nytt försök. Även här är det viktigt att ha ryggen rak. Det kan ibland fungera att trycka med foten på fälgkorset, men var försiktig och stampa inte på fälgkorset, öka i stället kraften långsamt.

5. Jobba så nära bilen som möjligt

När du lyfter av och sätter på däcken är det viktigt att vara så nära bilen som möjligt. Du är betydligt starkare när du lyfter nära din egen kropp och inte behöver räta så mycket på armarna.

6. Underlätta nästa byte - smörj med fett och dra åt lagom

Bult och gängor rostar mindre om du lägger lite fett på bulten innan du drar fast hjulen.

Använd koppar för plåtfälgar och (zink)aluminiumpasta för aluminiumfälgar. Smörj bultens gänga, var noggrann med att det inte kommer fett mellan bultens skalle och fälgen och rengör anläggningsytorna på fälg och bil. Dra inte åt bultarna hårdare än att de kan lossas med de verktyg som du brukar ha med i bilen.

 

LÄS OCKSÅ: Så enkelt gör du däckbytet själv

7. Kolla trycket

Ta dig till närmsta mack och kolla så att det är rätt tryck i däcken. Vilket det är står i instruktionsboken eller på en etikett på dörrstolpens insida.

8. Efterdra bultarna

Efter några dagar ska du ta fram fälgkorset och kontrollera så att alla bultar sitter ordentligt på plats.

9. Förvara däcken rätt!

Rengör däcken noga från grus och annat skräp. Spola rent däcken från eventuella saltrester. Däck ska förvaras i ett torrt, svalt och mörkt utrymme och vara åtskilda från olja, bensin, fetter och andra kemikalier. Sådana kemikalier kan angripa gummiblandningen i däcket och drastiskt minska däckets livslängd.

Däck monterade på fälgar bör aldrig förvaras stående. De mår bäst av att förvaras antingen upphängda eller liggande plant (en lastpall är idealiskt underlag). Lösa däck, det vill säga ej monterade på fälgar, bör däremot förvaras stående upprätt. Dessutom ska de helst snurras något ungefär var fjärde vecka, så att de inte blir tillplattade.

10. Trött efteråt?

Även om du följer råden här är finns det risk att du känner dig trött i ryggen. Då är det klokt att stretcha genom att långsamt böja ryggen bakåt några gånger. Att ligga på mage med stöd av armbågarna underlättar också återhämtning. Att ligga på rygg med böjda ben och ömsom lägga knäna åt höger och ömsom åt vänster ökar rörligheten i svanken. Töjning av lår och sätesmuskler rekommenderas likaså.

 

LÄS OCKSÅ: Här är årets bästa sommardäck