Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>DÄCK>Sommardäck

Publicerad 27 mar 2015 13:43

Sommardäck - så här byter du enkelt själv

Knappast någon ser fram emot det stundande hjulskiftet. Det innebär att man får köa till verkstaden, eller lämna ifrån sig bilen över dagen.

Knappast någon ser fram emot det stundande hjulskiftet. Det innebär att man får köa till verkstaden, eller lämna ifrån sig bilen över dagen.

1/2

Foto: Thinkstock

Det slipper man om man gör jobbet själv – det är inte så svårt.

Det slipper man om man gör jobbet själv – det är inte så svårt.

2/2

Foto: Thinkstock

Knappast någon ser fram emot det stundande hjulskiftet. Det innebär att man får köa till verkstaden, eller lämna ifrån sig bilen över dagen.

Det slipper man om man gör jobbet själv – det är inte så svårt. Här är däcktillverkaren Continentals nybörjarguide!

Att byta hjul på bilen är inte svårt – men det är några saker som är viktiga att känna till, inte minst med tanke på din och andras säkerhet i trafiken.

Här är 10 punkter alla som ska byta till sommardäck själva bör känna till:

1. Byt däck på plan yta

Se till att bilen står på plan yta. Minsta lutning på marken kräver att du använder stoppblock som till exempel stora stenar eller betongplattor för att kompensera för lutningen.

2. Efterdra hjulbultarna

Oavsett om du har bytt däck själv eller anlitat en verkstad ska du efter cirka 10 mils körning ta fram fälgkorset och kontrollera så att alla bultar sitter ordentligt på plats.

3. Kontrollera rullriktning

På vissa däck finns det en pil som anger däckets rullriktning. För att få nytta av däckets tänkta egenskaper är det viktigt att montera däcket/hjulet så att pilens riktning överensstämmer med bilens rullriktning. Pilen ska alltså peka åt det håll som hjulet roterar.

4. Bästa däcken bak

Om det är påtaglig skillnad mellan fram-och bakdäck i slitage, låt de minst slitna däcken sitta på de bakre hjulen.

 

LÄS OCKSÅ: Här är bästa budgetdäcken i sommar

5. Lossa svåra bultar med smörjmedel

Använd smörjmedel (5-56) om bultarna sitter hårt och låt det verka i fem minuter innan du gör ett nytt försök. Det kan ibland fungera att trycka med foten på fälgkorset, men var försiktig och stampa inte på fälgkorset, öka i stället kraften långsamt.

6. Kontrollera bromsskivorna

Kontrollera bromsskivorna i samband med däckbytet. Om de börjar bli rostiga bör du kontakta närmaste bilverkstad. Glöm inte att "motionera" dina bromsar minst en gång i månaden genom att bromsa något kraftigare än vanligt. Då håller de längre.

7. Jobba nära bilen så går det enklare

När du lyfter av och sätter på däcken är det viktigt att vara så nära bilen som möjligt. Du är betydligt starkare när du lyfter nära din egen kropp och inte behöver räta så mycket på armarna.

8. Underlätta nästa byte - smörj med fett och dra åt lagom.

Bult och gängor rostar mindre om du lägger lite fett på bulten innan du drar fast hjulen. Använd koppar för plåtfälgar och (zink)aluminiumpasta för aluminiumfälgar. Smörj bultens gänga, var noggrann med att det inte kommer fett mellan bultens skalle och fälgen och rengör anläggningsytorna på fälg och bil. Dra inte åt bultarna hårdare än att de kan lossas med de verktyg som du brukar ha i bilen.

9. Kolla trycket

Ta dig till närmsta mack och kolla så att det är rätt tryck i däcken. Vilket det är står i instruktionsboken eller på en etikett på dörrstolpens insida.

10. Förvara däcken rätt!

Rengör däcken noga från grus och annat skräp. Spola rent däcken från eventuella saltrester. Däck ska förvaras i ett torrt, svalt och mörkt utrymme och vara åtskilda från olja, bensin, fetter och andra kemikalier. Sådana kemikalier kan angripa gummiblandningen i däcket och drastiskt minska däckets livslängd.

Däck monterade på fälgar bör aldrig förvaras stående. De mår bäst av att förvaras antingen upphängda eller liggande plant (en lastpall är idealiskt underlag). Lösa däck, det vill säga ej monterade på fälgar, bör däremot förvaras stående upprätt. Dessutom ska de helst snurras något ungefär var fjärde vecka, så att de inte blir tillplattade.

 

LÄS OCKSÅ: Här är årets bästa sommardäck