Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>DÄCK>Sommardäck

Publicerad 8 apr 2016 14:52

Så byter du däck själv på rätt sätt

Lossa lite på bultarna innan du hissar upp bilen. Glöm inte att efterdra bultarna på sommarhjulen efter cirka 20 mils körning!

Lossa lite på bultarna innan du hissar upp bilen. Glöm inte att efterdra bultarna på sommarhjulen efter cirka 20 mils körning!

Foto: Martinwimmer Yxxys / iStockphotos

Nu är det hög tid att byta till sommardäck – 15 april är gränsen för när de dubbade vinterdäcken ska vara avmonterade.

Här får du tips och råd inför däckbytet.

SÅ HÄR FUNGERAR SOMMARDÄCK

Sommardäckens gummiblandning och mönster är skapat för att passa just för sommarhalvårets vägförhållanden. Sommardäck ska klara av en hög påfrestning mot underlaget. De har därför hårdare gummi är vinterdäcket. Mönstret är designat för att leda bort vatten och minska risken för vattenplaning.

SÄ VÄLJER DU SOMMARDÄCK

När du väljer sommardäck kan det vara värt att titta på vilken beräknad livslängd de olika däcken har. Ett dyrt däck kan visa sig vara billigare i längden än ett billigt däck. Detta eftersom det dyrare däcket inte behöver bytas ut lika fort. Gummiblandningen i sommardäck slits snabbare än vinterdäckens. Sommardäcken håller längre ifall du inte kör så hårt.

SÅ HETER DE BÄSTA SOMMARDÄCKEN I ÅRETS TESTER

Continentals ContiSportContact 5 heter sommardäcket som blev testvinnare i världens mest omfattande och oberoende sommardäckstest. Det utfördes av Motormännens tyska systerorganisatiuon Adac. Det däcket kostar cirka 1 100 kronor. Testvinnare i Tidningen Vi Bilägares sommardäckstest blev också ett Continentaldäck. Denna gång med namnet ContiPremiumContact 5 och med cirkapriset 1 065 kronor.

SÅ HÄR SKA DU GÖRA OM DU BYTER DÄCKEN SJÄLV

Använd garagedomkraft. Handbromsen ska vara åtdragen och växel ilagd, alternativt P-läge. Underlaget för domkraften ska vara plant och hårt. I bilens instruktionsbok står det var lyftpunkterna för domkraften är placerade. Innan bilen åker upp bör du lätta något på hjulbultarna. Dessa bör, efter bytet, efterspännas efter mellan tio till 20 mils körning.

SÅ SKA SOMMARDÄCKEN PLACERAS

Däcken med det största mönsterdjupet ska alla sitta bak på bilen. Men det största mönsterdjupet bak minskar risken att bakvagnen tappar greppet innan framhjulen med en svår sladd som följd. Ett sommardäck måste ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter. Helst ska mönsterdjupet inte vara under tre millimeter. Då försämras våtgreppet.

SÅ SKA DÄCKTRYCKET VARA

Det bästa är att ha mellan 10 och 15 procent över det rekommenderade däcktrycket i bilens instruktionsbok. Det innebär lägre bränsleförbrukning, möjlighet att fördubbla däckens livslängd samtidigt som trafiksäkerheten inte blir sämre. Men det går naturligtvis också bra att välja samma däcktryck som rekommenderas i instruktionsboken.

TIPS OM DÄCKTRYCK!

Ifall du tycker det är jobbigt att kontrollera däcktrycket ofta ska du låta fylla däcken med kväve. Det kostar runt femtiolappen och innebär att trycket hålls konstant. Enkelt uttryckt är kvävets molekyler för stora för att tränga ut genom däckgummit, vilket innebär att trycket hela tiden är detsamma.

Byta bil i vår? Kolla vad du får för din gamla här!