Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>DÄCK>Sommardäck

Publicerad 3 mar 2016 12:37

Michelins nya däck för sommar och snö

Michelins nya däck är utvecklat för att klara nordisk vår, sommar och höst.

Michelins nya däck är utvecklat för att klara nordisk vår, sommar och höst.

1/2

Foto: Thierry Gromik

Det nya däcket ska ha bra egenskaper även om man överraskas av ett snöfall under höst eller vår.

Det nya däcket ska ha bra egenskaper även om man överraskas av ett snöfall under höst eller vår.

2/2

Foto: Michelin

Det finns inga ”året runt-däck” som klarar det tuffa nordiska klimatet.

Men när nu Michelin lanserar CrossClimate är man bra nära.

Det här är nämligen ett sommardäck som också ska fungera i vinterväglag.

– Vi har fyra årstider i Norden men väljer traditionellt bara mellan två sorters däck. Det här är utvecklat föra att klara väderväxlingarna, säger Michel Pfeiffer, marknadschef för personbilsdäck på Michelin i Norden.

Att köra på vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren är en självklarhet för de flesta i Sverige. Men vi har också långa perioder kring vår och höst där vädret ofta skiftar och det inte är så lätt att välja om man ska ha vinter- eller sommardäck på bilen. Och det är för just de här perioderna som Michelin har utvecklat det nya däcket CrossClimate.

– Michelin CrossClimate är utvecklat för att klara de väderväxlingar som vår, sommar och höst kan bjuda på i Sverige. Allt från torrt sommarväder ena dagen till mycket nederbörd och kalla temperaturer den andra, till och med ett oväntat snöfall. Därmed ger det föraren mer säkerhet under dessa tre årstider än ett traditionellt sommardäck, säger Michel Pfeiffer.

Ny gummiblandning ska klara stort temperaturspann

Traditionella sommardäck fungerar i regel som bäst i temperaturer över 7 plusgrader. Är det kallare mattas däckets prestanda av och det fungerar sämre. För vinterdäck är det tvärtom, de är byggda för att fungera i låga temperaturer och uppnår ofta inte samma prestanda på våta och torra vägar som ett sommardäck – vilket betyder sämre grepp och lägre säkerhet.

Michelin har använt tekniker från både sommar- och vinterdäck när de utvecklade CrossClimate. Här har man en ny gummiblandning som ska klara olika temperaturer och underlag, men har ett nytt V-format däckmönster med nya lameller som både ska ge bra grepp på asfalt samtidigt som det ger bra acceleration på snö. Cross Climate ska enligt Michelin också ha en livslängd som motsvarar vanliga sommardäck.

– Vi har fyra årstider i Norden men väljer traditionellt bara mellan två sorters däck – sommar- och vinter. På våren och hösten, när vädret och temperaturerna är som mest omväxlande, är det därför svårt för bilister att hitta rätt tidpunkt för däckbytet, säger Michel Pfeiffer.

LÄS MER: Här är sommardäcken som blev bäst i test 2015

Är inte lagligt när det är vinterväglag

Även om CrossClimate enligt Michelin ska klara vinterförhållanden så är det inte ett vinterdäck enligt svensk lagstiftning och får alltså inte användas under perioden 1 december till 31 mars där det råder vinterväglag. Det är alltså vinterdäck som gäller ett tag till.

Vid lanseringen kommer Michelin CrossClimate att finnas tillgängligt i olika dimensioner från 15 till 17 tum. Ytterligare 20 dimensioner kommer att lanseras under 2016. Några priser är ännu inte kommunicerade.