Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>DÄCK>Sommardäck

Publicerad 25 jun 2013 11:40

Livsfarliga däck i semestertrafiken

FARLIGT I SEMESTERTRAFIKEN. Odubbade vinterdäck blir farliga i sommarvärmen.

FARLIGT I SEMESTERTRAFIKEN. Odubbade vinterdäck blir farliga i sommarvärmen.

Foto: Stefan Söderström

Kör du med dina vinterdäck på sommaren? I så fall är du inte ensam – omkring 200 000 svenskar gör det. Men däcken – även om det är fräscha odubbade däck– är livsfarliga i sommarvärmen.

En SIFO-undersökning som Michelin låtit genomföra första veckan i juni visar att fyra procent av bilisterna fortfarande inte bytt till sommardäck. Omräknat på Sveriges cirka 4500000 bilar körs nära 200 000 bilar på vinterdäck under sommaren.

– Skillnaden mellan sommardäck och vinterdäck kan handla om liv och död. Bromssträckan för nordiska vinterdäck jämfört med sommardäck är betydligt längre vid sommartemperaturer, säger Lennart Lomaeus, miljö- och trafiksäkerhetsansvarig på Michelin i Norden.

Dålig bromssträcka och stabilitet

2012 genomförde Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, tester för att jämföra väggreppet mellan sommar- och vinterdäck vid sommarväglag. Testerna visade att bromssträckan för nya dubbfria vinterdäck av nordisk typ är mellan 15 och 20 procent längre på torr och våt asfalt jämfört med nya sommardäck.

Däcktillverkaren Continental har också genomfört tester med vinterdäck på sommarväglag. Man lät olika förarkategorier testa vad som händer vid en väjningssituation i olika hastigheter. Både erfarna och orutinerade förare, män, kvinnor och unga ingick i testet.

Besvärligt redan i låga hastigheter

Redan vid 50 km/tim började bilen med vinterdäck bete sig besvärligt vid en undanmanöver. Ju mer hastigheten ökar desto svårare blev det för förarna att häva en sladd med vinterdäck. Vid 70 km/tim råkade samtliga förare ut för en okontrollerad sladd vid undanmanöver. Dessutom är bromssträckan längre med odubbade vinterdäck än med bra sommardäck.

− Problemet är att vinterdäcket har en mjukare gummiblandning anpassad för kallt väglag samtidigt som däckets mönsterdesign är avsedd för grepp på snö och is. Det betyder att däcket blir betydligt instabilare vilket kan ge okontrollerbara sladdar på sommarväglag när temperaturen är högre, säger Mattias Palmgren, produktchef på Continental.

Dyrt att köra på vinterdäck

På papperet kan det se billigt ut att köra på samma däck året runt, men genom att köra med vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren får konsumenten bäst säkerhet och maximalt antal mil av däcken.

- En tumregel är att vinterdäcken slits 20 procent snabbare än sommardäcken när temperaturen går över 15 grader. Det blir en dyr däckkostnad per mil att köra på vinterdäcken i sommar, säger Lennart Lomaeus på Michelin.

Dåliga kunskaper

Vid regn och vått väglag ökar trafikriskerna ytterligare om man kör med fel däck. Michelin bad 1 000 svenska bilister svara på påståendet ”När det regnar är det säkrare att köra med vinterdäck”. Fler än var tionde, motsvarande fler än en halv miljon bilister, håller tyvärr med i påståendet.

- Detta är besvärande siffror och en attitydfråga som vi i däckbranschen, tillsammans med alla som jobbar med trafiksäkerhetsfrågor, måste jobba på. Vi har en viktig uppgift att förklara vikten av sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern, även om detta inte är lagstadgat i dag, säger Lennart Lomaeus.

Relaterat