Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>DÄCK>Sommardäck

Publicerad 15 apr 2013 12:58

Experten: 10 frågor om sommardäck

DAGS ATT BYTA. Tomas Jansson däckexpert svarar på vanliga frågor om sommardäck.

DAGS ATT BYTA. Tomas Jansson däckexpert svarar på vanliga frågor om sommardäck.

Foto: Thinkstock

Däck är en alltid lika aktuell fråga för alla bilägare. Här svarar Tomas Jansson, Vianors expert på personbilsdäck, på tio frågor om sommardäck.

Den nya däckmärkningen kommer att få stort genomslag den här våren då många ska köpa nya däck. Vad tycker du att man ska ta hänsyn till och vad är viktigt i den nya märkningen?

- Jag tycker att det viktigaste är att välja ett däck som har bra egenskaper när det ­gäller våtgrepp och lågt rullmotstånd. Det skiljer ganska mycket mellan marknadens alla olika fabrikat och den nya märkningen gör det ­lättare att välja rätt. Vill man vara på den säkra sidan så tycker jag att man ska välja ett ­premiumdäck i från någon av de kända till­verkarna och helst ett däck som är anpassat för nordiska förhållanden.

 

Hur stor skillnad är det mellan riktigt bra och riktigt dåligt våtgrepp - alltså för en vanlig bilist? Märker vi någon skillnad?

- Våtgrepp är en viktig egenskap när det ­gäller sommardäck. Den nya däckmärkningen illustrerar hur snabbt ett fordon stannar på våt asfalt. Märkningen visar däckets bromssträcka från 80 km/t till 0 km/t. Skillnaden mellan ett däck i klass A (bäst) och klass F (sämst) är cirka 18 m så svaret på frågan om en vanlig ­bilist märker någon skillnad - JA!

 

Det dyker alltid upp erbjudande om billiga däck som kan köpas via internet. Är det något man ska tänka på med ett sådant erbjudande?

- Det man ska tänka på är att man får däck som är anpassade för nordiska ­förhållanden, det vill säga däck som passar vårt klimat och vår typ av asfalt. Priserna som erbjuds på ­internet brukar vara för ett löst däck. Det man då ska tänka på är att det tillkommer en kostnad för montering, balansering och skiftning för man vill ju vanligtvis ha dem på bilen.

 

 I instruktionsboken står det angivna värden om lufttryck - stämmer det värdet eller finns det någon annan bra tumregel när det gäller däcktryck?

- Man ska betrakta biltillverkarens rekommenderade lufttryck som ett absolut minimum. En tumregel är att öka trycket 10-15 % (dvs. +0,2-0,5 bar) jämfört med det rekommenderade lufttrycket. Tillägg: Det är viktigt att kontrollera lufttrycket minst en gång i månaden och att mäta det när däcken är kalla.

 

 Är det så enkelt att dyra däck är bra och billiga däck är dåliga - eller finns det fynd att göra bland de lite billigare varumärkena?

- Generellt sett så brukar man få vad man betalar för även när det gäller däck. Premium­däck i från kända tillverkare är dyrare för att de lägger ner enorma resurser för att utveckla däcken hela tiden. Det är även i dessa däck som nya innovationer kommer och som i många fall direkt påverkar säkerhet, våtgrepp, komfort, och rullmotstånd.

 

 Den eviga frågan - ska jag ha de mest slitna däcken fram eller bak?

- Du skall alltid ha de bästa däcken bak oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Svar på frågan är att de mest slitna däcken skall sitta fram.

 

 När är det dags att köpa nya däck - hur slitna kan de gamla vara?

- När det gäller sommardäck så tycker jag att däcken bör bytas när det är 3 mm eller mindre kvar på däcken. Våtgrepp och vattenplaningsegenskaper i däcket försämras avsevärt när mönsterdjupet är mindre än 3 mm.

 

 Det pratas mycket om miljövänliga däck ... men hur stor skillnad på förbrukningen är det egentligen mellan de bästa A-klassade däcken och de lite sämre?

- Skillnaden i bränsleförbrukning mellan ett A-klassat däck och ett G-klassat är cirka 0,5 liter per 100 km (klass D används inte). Det kan skilja mer eller mindre beroende på vägens beskaffenhet, körstil och körsträcka.

 

 Många väljer lågprofildäck för att bilen ska se lite häftigare ut. Men vad betyder lågprofildäcken för komforten?

- Ju lägre profil däcken har, desto mindre fjädringsväg har däcken och det påverkar däckets förmåga att ta upp ojämnheter i underlaget, Komforten minskar men stabiliteten ökar generellt när man går ner i profil och upp i diameter på fälgen.

 

 Några väljer att köpa så kallade året-runt-däck för att minska kostnaden. Men är de däcken lika bra på sommaren som sommardäcken?

- Nej, det är de inte. Många tillverkare anser att det inte finns något som heter året-runt-däck, och jag kan hålla med. Dessa däck är en kompromiss som inte är bra vare sig på ­vintern eller sommaren. Det finns egentligen inga ­förutsättningar för att kunna tillverka ett däck som ska fungera lika optimalt när det är riktigt kallt eller riktigt varmt, temperaturvariationer som vi alltid har här uppe i Norden.