ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>DÄCK>Sommardäck
Publicerad 28 mar 2014 14.55

Byta däck: Här är de 10 bästa tipsen

Rak rygg och nära kroppen är a och o när man byter däck.

Rak rygg och nära kroppen är a och o när man byter däck.

1/2

Foto: Continental

Den här mannen har en betydligt sämre hållning när han byter däck.

Den här mannen har en betydligt sämre hållning när han byter däck.

2/2

De flesta svenska bilägarna väljer att själva byta däck på sina bilar.

Det blir billigt, men många gör illa sig när de utför arbetet.

Däcktillverkaren Continental ger tillsammans med naprapaten Jenny Littorin sina bästa däckbytartips som kan rädda både kroppen och däcken.

1. Värm upp före

Precis som vid all fysisk ansträngning minskar risken för skador om du är uppvärmd. Gör tio benböjningar och tio uppmjukande ryggtöjningar så att du får i gång blodcirkulationen ordentligt innan du börjar byta däck.

2. Var noga med domkraften och se till att underlaget är plant

Om man är oförsiktig när man lyfter upp bilen kan man skada både sig själv och bilen. Kolla i instruktionsboken! Se till att underlaget är plant så att inte bilen kan börja rulla. Håll barn och husdjur borta.

3. Lyft däcken med böjda ben och rak rygg

Det viktigaste att tänka på är att hålla ryggen rak. Böj knän och höft i stället för att böja ryggen. Att använda en skottkärra eller att helt enkelt rulla däcken är bättre än att kånka på dem.

4. Var rädd om händerna när du lossar bultarna

Se till att bilen står plant och sätt en bromskloss framför något av hjulen som ska vara kvar i backen för att förhindra att bilen börjar rulla. Lossa bultarna på hjulen innan du lyfter upp bilen. Det är viktigt att du har fälgkorset ordentligt på plats så att det inte slinter när du tar i. Du bör använda handskar.

5. Lossa svåra bultar med smörjmedel

Om bultarna sitter hårt så använd smörjmedel och låt det verka fem minuter innan du gör ett nytt försök. Även här är det viktigt att ha ryggen rak. Det kan ibland fungera att trycka med foten på fälgkorset, men var försiktig och stampa inte på fälgkorset, öka i stället kraften långsamt.

6. Jobba så nära bilen som möjligt

När du lyfter av och sätter på däcken är det viktigt att vara så nära bilen som möjligt. Du är betydligt starkare när du lyfter nära din egen kropp och inte behöver räta så mycket på armarna.

7. Underlätta nästa byte - smörj med fett och dra åt lagom.

Bult och gängor rostar mindre om du lägger lite fett på bulten innan du drar fast hjulen. Använd koppar för plåtfälgar och (zink)aluminiumpasta för aluminiumfälgar. Smörj bultens gänga, var noggrann med att det inte kommer fett mellan bultens skalle och fälgen och rengör anläggningsytorna på fälg och bil. Dra inte åt bultarna hårdare än att de kan lossas med de verktyg som du brukar ha med i bilen.

8. Kolla trycket

Ta dig till närmsta mack och kolla så att det är rätt tryck i däcken. Vilket tryck som är rätt står i instruktionsboken eller på en etikett på dörrstolpens insida.

9. Efterdra bultarna

Efter några mil ska du ta fram fälgkorset och kontrollera så att alla bultar sitter ordentligt på plats.

10. Förvara däcken rätt

Rengör däcken noga från grus och annat skräp. Spola rent däcken från eventuella saltrester. Däck ska förvaras i ett torrt, svalt och mörkt utrymme och vara åtskilda från olja, bensin, fetter och andra kemikalier. Sådana kemikalier kan angripa gummiblandningen i däcket och drastiskt minska däckets livslängd.

Däck monterade på fälgar bör aldrig förvaras stående. De mår bäst av att förvaras antingen upphängda eller liggande plant (en lastpall är idealiskt underlag). Lösa däck, det vill säga ej monterade på fälgar, bör däremot förvaras stående upprätt. Dessutom ska de helst snurras något ungefär var fjärde vecka, så att de inte blir tillplattade.