Bästa tipsen när du byter till sommardäck

Nu är det hög tid att byta däck.
Foto: ANDREAS LIBELL / EXPRESSEN LIBELLFOTO

Nu är det hög tid att skifta till sommardäck om du inte redan hunnit göra det. 

Kanske de gamla är så slitna att det är dags att köpa nya? 

Här har vi ställt samman en rad goda råd som är bra att du har med dig vid bytet.

Den 15 april är sista dagen med vinterdäck om det inte är vinterväglag ute. Att välja rätt däck är verkligen ingen enkel uppgift – men den blir lite lättare om du förbereder dig och läser på. Och bestämmer dig för vilka egenskaper som är viktiga för dig som förare. Gillar du en rapp styrning och fastare chassireaktioner? Eller prioriterar du komfort och riktningsstabilitet?

LÄS MER: Polisen: Här är de 10 sämsta bortförklaringarna i trafiken 

Däck är alltid en kompromiss

Däck är alltid en kompromiss mellan skilda egenskaper. Det innebär att du aldrig kommer att hitta ett däck som är bra på allt. Just därför är det så viktigt att läsa på och skapa en egen prioriteringsordning kring följande:

• Bromsprestanda

• Våtgrepp

• Vattenplaning 

• Komfort

• Riktningsstabilitet

• Bränsleeffektivitet

• Styrrespons

Tyvärr sätter fordonsindustrin käppar i hjulen för däckköpare då samma bilmodell erbjuds med allt från normala till extrema dimensioner och fälgstorlekar. Det gör att du kan tvingas välja något hårt och sportigt även om du inte vill ha det – för att dimensionen inte finns i den däcktypen du egentligen vill ha.

Många får för dyra däck

Låt oss ge ett exempel. Nya Volvo V60 har dimension 225/50 R17 i standardutförande, en dimension som ger V60 bra komfort och en vilsam karaktär. Vilket borde vara målbilden för de flesta som kommer att använda V60, eller hur? 

Men bilen kan extrautrustas med upp till 20-tumsfälgar direkt från Volvo – med dimension 245/35 R20. Vilket automatiskt ger däck fokuserade på sport och grepp. En sökning på Michelins hemsida gav rekommendationen Pilot Sport 4 S, alltså ett extremt prestandadäck som är steget under ett gatgodkänt racingdäck.

Visst, det ser fräckt ut med stora hjul och många gillar också looken. Men man hamnar automatiskt i en helt annan däckkategori som ger helt annan prestanda. Helt okej, förutsatt att valet är medvetet gjort. Problemet är att många hamnar i denna däckkategori bara för att de vill ha större fälgar, inte nödvändigtvis supervassa prestanda. Inte nog med det – sådana däck blir också klart dyrare.

Dessutom tvingas du inte sällan köpa däck med hastighetsindex som är långt högre än vad du behöver. Detta spelar mindre roll rent tekniskt, men däcken blir återigen dyrare.

Här är allt du ska tänka på när du skiftar hjul

Så gör du

• Ställ bilen plant. Lossa hjulmuttrarna när bilen står på backen, men montera inte av muttrarna/bultarna. Dra handbroms, lägg i växel och hissa upp bilen – en pallbock är en bra extra säkerhet om du använder domkraft.

Var noga med att få rätt däck på rätt plats, de är väl märkta med VF vänster fram, HB, höger bak osv. 


• Om du har nya däck, var noga med att följa eventuell rotationsriktning som finns markerad på din däcksida. 


• När hjulen är monterade sänker du ner bilen och efterdrar muttrarna korsvis. Efter några mil efterdrar du ytterligare en gång, vilket är extra viktigt om du har lättmetallfälgar.


• Har du lättmetallfälgar så kan det ibland vara svårt att få loss hjulen. Försök inte slå, du kan skada fälgen. Sätt dit hjulbultarna/muttrarna men dra dem inte intill fälgen utan lämna en halv centimeter och sedan kör du bilen ytterst sakta framåt eller bakåt samtidigt som du styr – med knapp styrfart. Det gör att fälgen lossar men sitter kvar i bultarna. Du märker tydligt när fälgen släppt. Lyft igen och hjulet är löst.


• Däcken på drivhjulen slits snabbare än de fritt rullande. Skifta gärna mellan fram och bakhjul vid säsongsbyte så får du ett jämnare slitage. Kolla även så att däcken slits jämnt över slitbanan. Snett slitage kräver ny hjulinställning och vågigt slitet beror oftast på obalans.


• För vissa fyrhjulsdrivna bilar kan olika slitagegrad mellan däcken skada

fyrhjulsdrivningen – ställ frågan till din märkesverkstad om du är osäker.


• Elbilar sliter ofta drivhjulen mer än vad de flesta är vana vid. Här måste du hålla koll, allt för att däckets prestanda ska behållas.


• Vinterdäcken tvättar du av och låter torka innan du lagrar dem mörkt och svalt. Om däcken är monterade på fälg kan du lagra dem stående, liggande eller hängande. Om det är omonterade däck så ska de stå upp under lagring.


Regler och lagar – vad gäller?

• Sommarsäsongen börjar den 1 april och pågår till den 30 november och under perioden 1 december till och med 31 mars måste du enligt lag ha vinterdäck på bilen – när det råder vinterväglag.

• Så länge det råder vinterväglag så får du använda dina dubbdäck – oavsett tid på året.

Om det inte råder vinterväglag så får du köra på dubbdäck 1 oktober till och med den 15 april.

• Vid 1,6 millimeters mönsterdjup blir sommardäcket olagligt. Vårt råd är att byta däcken tidigare än så, då exempelvis prestanda vid vattenplaning avtar i snabb takt när mönsterdjupet ligger på dessa nivåer.

• De flesta däcken har i dag slitageindikatorer, små klackar som sitter tvärs över mönsterspåren. Håll koll på dem!

• Glöm inte att kontrollera mönsterdjupet på dina vinterdäck innan du lagrar dem, så vet du redan nu om du behöver köpa nya till nästa säsong.

• Du får byta däck och fälgdimension som du vill bara sommardäcken klarar bilens toppfart och belastning, vinterdäcken räcker med hastighetsklass Q (160 km/tim).

• Kravet är att hjulen får plats innanför skärmarna. De får inte ta i någonstans vid fulla rattutslag och fjädringsrörelse.


Hastighetsklasser

Q max 160 km/h

R 170 km/h

S 180 km/h

T 190 km/h

H 210 km/h

V 240 km/h

W 270 km/h

Y 300 km/h

ZR över 240 km/h

ZR + Y över 300 km/h

Årets däcknyheter

Bland säsongens nyheter kan nämnas följande:


Michelin Pilot Sport 4 SUV

Pris från: Från 1 783 kr/st.

Dimensioner: Från 235/65 R17 till 295/35 R21.

I takt med att utbudet av extrema suvar ökar så svarar däckindustrin med nya produkter. Michelin Pilot Sport 4 SUV ersätter Latitude Sport 3 och den nya modellen prioriterar enligt tillverkaren ”körprecision” och väggrepp. Michelin pratar visare om riktigt bra bromsprestanda och det är tydligt – däcket inriktar sig mot er som vill ha sportiga egenskaper en våning upp.


Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5

Pris från: Från 1 318 kr/st.

Dimensioner: Från 205/45 R17 till 315/25 R22.

Goodyear satsar hårt inom de sportigare segmenten inför 2019. Flera nya produkter där Asymmetric 5 (ersätter Asymmetric 3), med sina 61 dimensioner som vänder sig till allt från prestandainriktade VW Golf hela vägen upp till renodlade sportbilar, blir den största nyheten. Enligt Goodyear ska bromsprestanda på vått och greppnivå på torrt ha blivit bättre samtidigt som komforten inte ska ha påverkats negativt.

Annons: