Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>DÄCK>Sommardäck

Publicerad 7 apr 2019 17:00

Bästa tipsen när du byter till sommardäck

Nu är det hög tid att byta däck.

Nu är det hög tid att byta däck.

Foto: ANDREAS LIBELL / EXPRESSEN LIBELLFOTO

Nu är det hög tid att skifta till sommardäck om du inte redan hunnit göra det. 

Kanske de gamla är så slitna att det är dags att köpa nya? 

Här har vi ställt samman en rad goda råd som är bra att du har med dig vid bytet.

Den 15 april är sista dagen med vinterdäck om det inte är vinterväglag ute. Att välja rätt däck är verkligen ingen enkel uppgift – men den blir lite lättare om du förbereder dig och läser på. Och bestämmer dig för vilka egenskaper som är viktiga för dig som förare. Gillar du en rapp styrning och fastare chassireaktioner? Eller prioriterar du komfort och riktningsstabilitet?

LÄS MER: Polisen: Här är de 10 sämsta bortförklaringarna i trafiken 

Däck är alltid en kompromiss

Däck är alltid en kompromiss mellan skilda egenskaper. Det innebär att du aldrig kommer att hitta ett däck som är bra på allt. Just därför är det så viktigt att läsa på och skapa en egen prioriteringsordning kring följande:

• Bromsprestanda

• Våtgrepp

• Vattenplaning 

• Komfort

• Riktningsstabilitet

• Bränsleeffektivitet

• Styrrespons

Tyvärr sätter fordonsindustrin käppar i hjulen för däckköpare då samma bilmodell erbjuds med allt från normala till extrema dimensioner och fälgstorlekar. Det gör att du kan tvingas välja något hårt och sportigt även om du inte vill ha det – för att dimensionen inte finns i den däcktypen du egentligen vill ha.

Många får för dyra däck

Låt oss ge ett exempel. Nya Volvo V60 har dimension 225/50 R17 i standardutförande, en dimension som ger V60 bra komfort och en vilsam karaktär. Vilket borde vara målbilden för de flesta som kommer att använda V60, eller hur? 

Men bilen kan extrautrustas med upp till 20-tumsfälgar direkt från Volvo – med dimension 245/35 R20. Vilket automatiskt ger däck fokuserade på sport och grepp. En sökning på Michelins hemsida gav rekommendationen Pilot Sport 4 S, alltså ett extremt prestandadäck som är steget under ett gatgodkänt racingdäck.

Visst, det ser fräckt ut med stora hjul och många gillar också looken. Men man hamnar automatiskt i en helt annan däckkategori som ger helt annan prestanda. Helt okej, förutsatt att valet är medvetet gjort. Problemet är att många hamnar i denna däckkategori bara för att de vill ha större fälgar, inte nödvändigtvis supervassa prestanda. Inte nog med det – sådana däck blir också klart dyrare.

Dessutom tvingas du inte sällan köpa däck med hastighetsindex som är långt högre än vad du behöver. Detta spelar mindre roll rent tekniskt, men däcken blir återigen dyrare.