Goodyear har monterat sina sensorer i däck till en Tesla Model X. Och bilen plockar upp mig på flygplatsen i Genève för en kort demonstrationsrunda.
Projektledaren Etienne Besnoin ger mig en iPad och förklarar snabbt hur jag kan se information om däcken i en applikation. Sensorn i däcket mäter däcktrycket, slitage och temperatur och jag får också information om exakt vilka däck som sitter på bilen.
De smarta däcken lanseras av Goodyear till en början i USA men ska komma även till Europa.
– Det här är väldigt intressant för de som har många bilar i en flotta eller pool. De kan hålla ordning på hur däcken slits och hur många mil till det går att köra innan däckmönstret är slut, berättar Etienne Besnoin.
– För de som gillar att ta ut sin bil på en racerbana är informationen om däckets temperatur viktig.
LÄS MER: Bästa råden när du ska välja vinterdäck
Smarta däck originalmonteras
På samma sätt arbetar Pirellis sensor. Ett C på sidan av däcket markerar att det här är ett så kallat cyber-däck och Pirelli arbetar med Connesso för eftermarknaden och Cyber Car för däck som originalmonteras.
Köper du ett Connesso-däck levererar sensorn som limmas i däcket information via bluetooth till en applikation. I Cyber Car kan sensorn arbetat tillsammans med bilens dator direkt.
– Det är viktigt att veta hur slitna däcken är och sensorn mäter rullomkretsen på däcket. Vi kan se hur den här informationen används av bilens säkerhetssystem och för att till exempel varna föraren eller berätta för föraren att dete sitter sommardäck på bilen när det är kallt och halt. Eller mycket vatten på vägbanan, berättar Lars Bergmark.
Nya krav för elbilar och hybrider
Elbilar och laddhybrider ställer nya krav på däcken.
– Sensorn mäter till exempel vikten på bilen och det är en bra information när bilen ska räkna ut vilken räckvidd du har för säg en elbil. Om du kört 20 mil med last och sen ska köra 20 mil utan last så kommer bilarna i dag att beräkna fel räckvidd. Med sensor i däcken kan bilens dator bli mer noggrann.
Pirelli ska montera sina sensorer i samtliga däck, även vinterdäck, men servicen kommer först till de dyrare premiumdäcken.
– Vi börjar i USA men Cyber Car kommer till Europa före årets slut.
Goodyear berättar hur många mil till du kan köra med däcken medan Pirelli använder en procentsats för att du ska veta hur slitna däcken är. 100 procent är ett nytt däck och du får info om slitning till 75, 50 och 25 procent. Noll procent är när däcket är slitet ner till lägsta tillåtna mönsterdjup.
LÄS ÄVEN: Däckbyte – här är alla datum och regler