Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>DÄCK

Publicerad 29 sep 2017 14:51

Här är årets däcknyheter 2017

1/4

Foto: Robert Kneschke

Nokian Hakkapeliitta 9.

Nokian Hakkapeliitta 9.

2/4

Foto: Nokian

Goodyear UltraGrip Ice Arctic.

Goodyear UltraGrip Ice Arctic.

3/4

Foto: Goodyear

Michelin X-Ice North 3.

Michelin X-Ice North 3.

4/4

Foto: Michelin

Nu är det snart dags att skaffa vinterdäck. 

Här är modellerna som tillverkarna erbjuder. 

Bland dem finns både beprövade koncept och innovativa nyheter. 

Nokian

Nokian lanserar i år ett nytt däck med namnet Hakkapeliitta 9

Det beskrivs som toppmodellen i tillverkarens produktportfölj, med två olika typer av dubbar som har olika uppgifter. De som sitter i däckets ytterskuldra ska säkerställa sidogreppet i hala kurvor och vid filbyten, medan dubbarna i mitten av slitbanan är utformade för att ge vara effektiva vid inbromsning och acceleration. Hakkapeliitta 9 finns även i en version för suvar, och totalt kommer det i 52 storlekar från 14 till 20 tum.

Som budgetalternativ erbjuder Nokian Nordman 7 och Nordman 7 SUV. Det beskrivs som ett billigare däck med bra pris i förhållande till kvalitet. I sitt dubbfria sortiment har tillverkaren Hakkapeliitta R2, vars gummiblandning innehåller små kristaller som ska förbättra greppet på is. 

Nokian fick det högsta totalbetyget i Vi Bilägares dubbdäckstest.  

Goodyear

Precis som förra året erbjuder Goodyear UltraGrip Ice Arctic, vars dubb har utformats med en vass framkant vilket ska ge bättre grepp vid acceleration. Det finns i 40 storlekar mellan 13 och 18 tum. 

Däcket kommer också anpassat för suvar, med namnet UltraGrip Ice Arctic SUV. När det finska motormagasinet Tekniikan Maailmas testade sju olika modeller anpassade för suvar var det den modellen som fick bäst betyg vid bromsning på is. 

Bland de dubbfria alternativen finns Ultragrip Ice 2 och Ultragrip Ice Suv. 

När Vi bilägare testade årets dubbdäck hamnade Goodyear på en andraplats. 

LÄS MER: Här är bästa dubbdäcken inför vintern 

Michelin

Michelin lanserar inte några nya vinterdäck denna säsong utan fortsätter med däcken X-Ice 3, som är odubbat, samt det dubbade X-Ice North 3. Båda är avsedda för nordiska vinterförhållanden. Det sistnämnda däcket, X-Ice North 3, har tio procent kortare bromssträcka på is samt fyra procent bättre accelerationsförmåga på snö jämfört med sin föregångare. Samtidigt har antalet dubb reducerats med upp till 30 procent. Dubben utlovas sitta kvar 25 procent längre än tidigare generation. 

Utöver det har Michelin tre däck anpassade för "Centraleuropeiskt" klimat och förare som inte planerar att köra allt för mycket på snö- och istäckta vägar. De är Michelin Alpin 5, Michelin Pilot Alpin samt Michelin Latitude Alpin avsett för suvar.

Michelin plockade hem en tredjeplats i Vi Bilägares dubbdäckstest

Pirelli

Pirelli erbjuder samma däck som under förra säsongen. 

Fjolårets stora nyhet var Cinturato Winter. Det är anpassat för mellanstora bilar och långa körningar. Däckmönstret är nyframtaget och assymetriskt, vilket ska medföra att mönsterspåren anpassar sig efter körningen, exempelvis så att en tvär inbromsning på snö sker så säkert och snabbt som möjligt. Samtidigt avleder smala mönsterspår längs med däcket vatten åt sidan och bort från däckets kontaktyta. Det ska minska risken för vattenplaning. 

För att ytterligare öka säkerheten är samtliga däck markerade med "Now Snow" (redo för körning på snö). När däcken börjar bli slitna och körning på snö inte är lämplig försvinner "W" i det första ordet så att "No snow (inte redo för körning på snö) blir synligt. 

I det övriga däckutbudet ingår dubbade Ice Zero som får fina betyg på blött underlag. Där finns också odubbade Winter Sottozero 3, Scorpion Winter och Scorpion Ice & Snow.

LÄS MER: Experten: Här är farliga däcken 

Sava

Sava erbjuder flera budgetdäck. Eskimo Stud har enligt tillverkaren "viss teknik hämtad från premiumdäck". De sexkantiga dubbarna sitter på en silikabaserad blandning med ett v-format slitbanemönster som ska tränga undan slask och vatten. Däcket finns i 18 stolekar mellan 13 och 17 tum. 

Bland de odubbade däcken finns Sava Eskimo Ice. Det presenteras som "ett prisvärt vinterdäck som är utvecklat för att ge effektivitet vid acceleration och väggrepp på snö och is". Mönstret består av krokformade ribbor och ytan med flera radier skapar, vilket enligt Sava ger stor kontaktyta med jämn tryckfördelning mellan däck och vägbana.

Bridgestone

Bridgestones nyhet för året är att modellen Driveguard kommer som vinterdäck. Det utmärkande draget för Driveguard vinter – som däcket heter – är att det i stort sett ska kunna bibehålla sina egenskaper vid punktering. Enligt tillverkaren klarar det att köra 80 km/h i hela 80 kilometer efter att det punkterats.  

Bridgestone erbjuder även flera konventionella vinterdäck, däribland fjolårets nyhet Noranza 001. Det är utformat för nordiska vinterförhållanden och tillverkaren hävdar att dubbarnas placering och utformning ska ge bästa möjliga isgrepp. Men i Vi Bilägares test visar det sig vara bland de sämre däcken på is. Även det övergripande betyget blir lågt, vilket placerar Noranza 001 näst sist. 

Däcket finns även i versioner för suv och van. Sammanlagt finns det i 52 dimensioner mellan 14 och 18 tum.

LÄS MER: Däckbyte – här är alla datum och regler 

Yokohama

Yokohamas nyhet för året är IG65. Däcket är utvecklat på företagets testbana i Älvsbyn, med en ny gummiblandning och ny dubb. Tack vare ett ökat antal dubbar – från 128 till 172 – har det 17 procent kortare bromssträcka än föregångaren, enligt tillverkaren. 

För den som vill ha dubbfritt finns precis som förra året IG50+. Bromssträcka och rullmotstånd har sänkts med sju procent jämfört med föregångaren IG50. Samtidigt har rullmotståndet sänkts i motsvarande grad, vilket ger bättre bränsleekonomi. 

För suvar finns det dubbfria däcket G075. Gummiblandningen innehåller små porer som ska suga upp vattenhinnan på is likt en svamp. Jämfört med föregångaren ska bromssträckan ha förkortats med 23 procent, medan rullmotståndet ska ha minskat med fem procent. 

Dunlop

Dunlops senaste däck är fjolårets nyhet Winter Sport 5 SUV. Jämfört med föregångaren har det ett högre antal däckblock, som ska ge bättre prestanda på snötäckta vägar, och vinklade mittsajpningar, som – enligt Dunlop – ger "enastående lateralt grepp på hala vägbanor". Djupare spår ska också skydda mot vattenplaning. Däcket finns i 14 storlekar mellan 16 och 20 tum.

Winter Sport 5 finns också anpassat för bilar som inte är av suv-typ. I den produktkategorin finns också dubbdäcket Ice Touch och de dubbfria alternativen Dunlop SP IceSport samt Dunlop Winter Response 2. 

LÄS MER: Så byter du däck enkelt själv 

Continental

Som dubbdäck erbjuder Continental likt i fjol IceContact2

Dubbarna är vulkaniserade fast i gummit, vilket ska minska risken att de faller av. Jämfört med föregångaren har Continental dessutom ökat antalet dubbar med 50 procent. Det ska ge bättre grepp på snö och is. 

Som dubbfritt alternativ finns Conti/VikingContact6. Det är ett friktionsdäck med assymetrisk mönsterdesign och gummiblandning som ska passa för både isigt underlag och barmark. 

Hankook

Hankook har samma uppställning av däck som förra året. 

Lagom till fjolårets byte släppte tillverkaren det dubbfria Winter iCept iz2, som tack vare ett nytt rotationsriktat mönster och ny gummiblandning skulle ge bättre grepp på snö och is. Det har också särskilda dräneringshål inbyggda i slitbanemönstret som ska dränera bort vatten och minska risken för vattenplaning. Det omfattar 50 storlekar från 13 till 19 tum. 

Winter iCept evo2 är ett dubbfritt vinterdäck avsett för högprestanda- och sportbilar. Motsvarigheten för små- och mellanklassbilar heter Winter iCept RS2. För suvar finns det dubbfria Dynapri iCept.

Bland dubbdäcken finns Winter Ipike med upp till 170 dubbar per däck och det suv-anpassade iPike RW11. 

Cooper Tires

Brittiska Cooper Tires släpper det dubbfria däcket Discoverer Winter som är anpassat för suvar. Modellen har en silikabaserad gummiblandning och ett öppet mönster som effektivt ska kunna leda bort snö och slask på ett effektivt sätt.