Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>DÄCK

Publicerad 2 okt 2018 14:11

Forskare: Dubbdäck tar fler liv än de räddar

1/2

Foto: HENRIK ISAKSSON

2/2

Foto: TRANSPORTSTYRELSEN

Höst och vinter innebär hala vägar. Många väljer dubbdäck för extra säkerhet.

Men forskare från Chalmers menar nu att om allt vägs in, även konflikten i Kongo-Kinshasa, så kan den livräddande aspekten ifrågasättas.

– Sammantaget ger det här en väldigt tydlig bild av att dubbdäck kostar mer liv än de räddar, säger Sverker Molander, professor i miljösystem och risk, i en artikel på forskning.se.

Dubbdäck eller friktionsdäck? Vilken sorts vinterdäck är egentligen mest lämpat för den del av Sverige där du bor? Det är en diskussion som pågått länge – och på senare år har även dubbdäckens miljöpåverkan använts som argument för att välja friktionsdäck.

Samtidigt fortsätter många bilägare välja dubbade däck för att de bevisligen är bättre på isiga vägar och därmed säkrare. Livräddare för dig och din familj, helt enkelt.

Men nu slår forskare från Chalmers fast i en artikel något omvälvande: Dubbdäck skördar fler liv än de räddar:

”En färsk studie som tar ett helhetsgrepp på dubbdäckens påverkan på människors hälsa, väger även in utsläpp under produktionen, från utvinning och tillverkning, samt dödsfall kopplade till konflikten i Kongo-Kinshasa.”

LÄS ÄVEN: Dubbade och friktionsdäck – här är de som är bäst i test 

Stor skillnad i levnadsår som går till spillo

Det är tre forskare som grundligt granskat hur dubbdäck påverkar människors hälsa: Anna Furberg, Sverker Molander och Rickard Arvidsson på Chalmers avdelning för miljösystemanalys. De har använt ett systemperspektiv för att analysera dubbdäckens hälsopåverkan under hela dess livscykel.

Det innebär att de inte bara tittat på skadliga partiklar som dubbarna sliter loss från vägarna. De har även undersökt olycksstatistiken från gruvbrytningen av kobolt i Kongo-Kinshasa. (Kobolt är en beståndsdel i dubbarna.) Forskarna har även vägt in den påverkan som denna konfliktmetall har i underbyggande av strider i landet.

Resultatet: Svenskarnas användning av dubbdäck räddar 60-770 levnadsår i trafiken under vintern, samtidigt som 570-2 200 levnadsår ”går till spillo i ett bredare livscykelperspektiv över dubbdäckens livslängd.”

– Sammantaget ger det här en väldigt tydlig bild av att dubbdäck kostar mer liv än de räddar, säger Sverker Molander, professor i miljösystem och risk vid institutionen för teknikens ekonomi och organisation, Chalmers.

LÄS ÄVEN: Här är däcknyheterna – höst och vinter 2018

”Dubbdäck bidrar till situationen i Kongo-Kinshasa”

Störst negativ hälsopåverkan har, enligt forskarna, utsläppen från vägarna och de skadliga partiklarna, och redan där har dubbdäcken ”förlorat” jämförelsen. Men när övrig statistik adderas blir det ännu tydligare, menar forskarna.

– Den småskaliga gruvbrytningen, där det sker många olyckor och dödsfall, står för den näst största andelen av dubbdäckens negativa hälsopåverkan. Dödsfall kopplade till konflikten i Kongo-Kinshasa står för den minsta delen, men här finns samtidigt fler aspekter som inte är inkluderade i studien. Konflikten påverkar ju hela samhället, och jag tror inte många tänker på att användningen av dubbdäck bidrar till situationen i landet, säger Anna Furberg.

Vidare säger forskarna att även om vinsterna med dubbdäck finns i Skandinavien så sker en stor del av deras negativa hälsopåverkan på andra ställen i världen.

– Det här är en tydlig illustration av vad den globaliserade produktionen kan medföra. Här blir det några som överlever på andras bekostnad, och det är andra människor än de som drar nytta av produkten som får betala de negativa effekterna, säger Sverker Molander.

De tre forskarna menar att det finns ett bra val att göra som bilägare pch däckköpare: Bra vinterdäck utan dubb.

– Det är förstås viktigt hur man kör, och att plogning och sandning fungerar. Idag finns också elektroniska antisladdsystem i de flesta bilar, som gör dem säkrare att köra i halt väglag. Men vår studie visar också på behovet av mer forskning kring alternativ till dubbdäck, som inte har samma negativa hälsoaspekter, säger Anna Furberg.

Här kan du läsa mer om studien, vilken statistik den baseras på och hur den togs fram. 

LÄS ÄVEN: Bästa och enkla råden när du ska välja vinterdäck