Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>DÄCK

Publicerad 21 mar 2018 13:47

EU kritiseras efter varningen om trafikfarliga piratdäck

Foto: SHUTTERSTOCK

Under förra veckan offentliggjorde EU en rapport som visar att piratkopierade däck på svenska vägar är ett stort problem. Enligt EU kostar det många miljoner och är en stor trafikfara.

Men nu går branschen ut och dementerar bilden.

– Vi har aldrig hört talas om något fall av piratdäck, säger Lotta Wrangle, presschef på Michelin i Sverige, till Motormagasinet.

I hela Europa går den lagliga däckindustrin miste om 22 miljarder per år på grund av piratkopierade däck, enligt rapporten från Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet. Rapporten bygger dock på prognoser som företagen själva tagit fram. Nu riktas hård kritik mot slutsatsen, att piratkopierade däck skulle vara ett stort problem på svenska vägar.

– Ingen som jag har pratat med känner igen någonting av det som rapporten tar upp. Det gäller även de europeiska däcktillverkarnas organisation som inte heller känner till det här problemet. De har inte ens varit involverade i att ta fram den här rapporten, säger Lars Bergmark, vd på Pirelli Nordic, till Motormagasinet.

Enligt rapporten är sju procent av de svenska däck som säljs piratkopierade, vilket motsvarar 457 miljoner kronor om året. Men även den här siffran får kritik.

– Om så många som sju procent av däckköparna i Sverige handlar piratkopierade däck så borde i alla fall några enstaka däck nå däckhandlarna i form av reklamation av däck som inte alls håller vad tillverkarna lovat och som tillverkarna granskar. Men några sådana fall känner vi inte till, säger Lars Bergmark.

LÄS MER: Testvinnare: Här är årets bästa sommardäck 

”Känner inte till piratkopierade däck”

Han får medhåll av Lotta Wrangle.

– Vi känner inte alls igen problematiken och har aldrig hört talas om något fall. Vi säljer ganska många däck i Sverige, så vi borde ha fått in något reklamationsärende de senaste åren ifall det säljs så stor andel piratkopierade däck som rapporten hävdar, säger hon till Motormagasinet.

Även däckhandlarsajten bythjul.com har svårt att lita på EU-rapporten.

– Vi känner inte alls igen det, vi har funnits sedan 2002 och har många varumärken, så vi borde ha fått piratkopior som reklamerade däck för länge sedan. Jag har pratat med många i branschen och det finns ingen som känner till några fall med piratdäck. Vi ställer oss mycket frågande till den här rapporten, säger Philip Carlsson, marknadschef på bythjul.com, till Motormagasinet.

EU och den ansvariga myndigheten Patent- och registreringsverket står dock fast vid att rapporten är korrekt.

– Den här undersökningen har bara tittat på de rent ekonomiska konsekvenserna. När man gör sådana här rapporter i EU så tittar man på hur mycket har man tänkt sig att sälja och jämför med hur mycket man verkligen sålde, säger Peter Hedin på Patent- och registreringsverket till Motormännen.

LÄS MER: Polisen varnar: Se upp för däckbedragare