Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>DÄCK

Publicerad 22 aug 2018 16:03

Däckrazzior på vägarna – här är polisens kontroller

Polisen arbetar tillsammans med flera andra aktörer för att se till att bilister har bra däck.

Polisen arbetar tillsammans med flera andra aktörer för att se till att bilister har bra däck.

1/4

Foto: FRITZ SCHIBLI / EXPRESSEN/KVP

Mönsterdjupet kan till exempel kollas med ett mynt.

Mönsterdjupet kan till exempel kollas med ett mynt.

2/4

Foto: SHUTTERSTOCK

Det är viktigt att ha koll på lufttrycket i däcken.

Det är viktigt att ha koll på lufttrycket i däcken.

3/4

Foto: SHUTTERSTOCK

Vinterdäck finns både med och utan dubbar.

Vinterdäck finns både med och utan dubbar.

4/4

Foto: LARS SVENSSON

Nästa vecka satsar polisen och Bilprovningen tillsammans med flera myndigheter på däckrazzior.

Målet är att minska svenska bilisters användning av trafikfarliga däck.

Bristande kvalitet på däcken påverkar bland annat bromssträckan, livslängden och miljön.

De första däckrazziorna genomfördes i Finland 1997, som en satsning av polisen, Bildäcksförbundet och Trafikskyddet (Finlands motsvarighet till NTF). Enligt finska studier finns däckrisker med i var sjunde olycka som har en dödlig utgång, och bland däckrisker nämns olämpliga däck, slitna däck och däck med dåligt lufttryck.

Den finska idén med däckrazzia blev mycket lyckad och användandet av slitna däck har minskat tydligt.

Sverige följde efter 2004, i Sörmland, och sedan har satsningen utökats ordentligt. Här sker det i ett samarbete mellan Energimyndigheten, polisen, VTI, Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen.

– Vi gör det för att sätta sommardäckens kvalitet i fokus. Det pratas väldigt mycket om kvaliteten på vinterdäcken och innan vi började var kvalitet på sommardäcken inte i fokus på samma sätt, säger Pontus Grönvall på Däckbranschens informationsråd.

Varför har ni razzior just nu i augusti?

– Många har kört på sina däck under hela sommaren utan att ha tittat till dem sen man satte på dem i våras och det är inte bra, säger Pontus Grönvall.

LÄS MER: Varma sommaren kan ha förstört dina däck

Kollar mönsterdjup, lufttryck och dubbfria vinterdäck

De tre viktiga sakerna som en bilägare bör ha koll på är mönsterdjupet, lufttrycket och att man inte kör dubbfria vinterdäck på sommaren.

– Har man koll på mönsterdjupet kan man börja planera för däckbyte i tid så att det inte kommer som en överraskning. Vet man med sig att man har dåligt mönsterdjup ska man ta det extra lugnt på blöta vägar, säger Pontus Grönvall.

Mönsterdjupet mäts enkelt med exempelvis ett mynt, medan lufttrycket inte är lika lätt att kolla.

– Moderna däck bra på att hålla lufttryck men de bör ändå kollas en gång i månaden. Man kan inte se lufttrycket på däcket om det inte är ren punktering, så man behöver mäta, säger Pontus Grönvall.

Det är inte heller rekommenderat att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren, även om det inte är olagligt.

– Vi ser att många som har dubbfria däck på vintern fortsätter ha dem på sommaren. Jag vet inte varför, kanske är det okunskap, men vi vet att bromssträckan blir mellan 15 och 20 procent längre med dubbfria vinterdäck på sommaren, säger Pontus Grönvall.

Däckrazziorna har nu genomförts i 14 år, ser du någon skillnad i bilisternas medvetenhet?

– Ja, vi ser att andelen som har olagligt mönsterdjup har minskat kraftigt sen vi började, vilket så klart är en tydlig förbättring. Tyvärr har vi inte sett samma förändring för lufttrycket, säger Pontus Grönvall.

Västra Götaland, Gotland och Skåne

I år genomförs razzior i Västra Götaland, Gotland och Skåne. Det sker i samband med helt vanliga trafikkontroller där polisen kontrollerar körkort och nykterhet. Sedan erbjuds en frivillig däckkontroll. Om föraren går med på det händer följande: 

· En däckspecialist mäter mönsterdjup och lufttryck.

· En trafiksäkerhetsexpert från NTF berättar om varför det är viktigt med bra mönsterdjup och rätt lufttryck i däcken.

· Information om däckens energimärkning ger till föraren och denne får även svara på några frågor.

· Föraren får avslutningsvis en nyckelring (som kan användas för att mäta mönsterdjupet), en blankett med uppmätt mönsterdjup och lufttryck på bilens däck samt ett informationsblad.