Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 18 nov 2011 15:50

Chevrolets Saab-flirt kan bli succé

INGEN MILJÖDIESEL. Än så länge släpper Chevrolet Cruze ut mer än miljöbilsgränsen 120 gram koldioxid per kilometer. Inom kort kommer en snålare dieselmotor.

INGEN MILJÖDIESEL. Än så länge släpper Chevrolet Cruze ut mer än miljöbilsgränsen 120 gram koldioxid per kilometer. Inom kort kommer en snålare dieselmotor.

Foto: Press

BERN. Chevrolet Cruze är en av världens mest sålda bilar under 2011. I Sverige har det dock inte gått fullt så bra. Men nu finns förutsättningarna för en riktig dundersuccé även här.
Cruze har kommit som halvkombi...

INTERIÖREN. Chevrolet Cruze bjuder inte på någon överdådig lyx utan en funktionell förarmiljö.

Foto: Foto: Press

Svenska bilköpare alltid har gillat konceptet halvkombi. Det visar inte minst Saabs framgångar med bland annat 900- och 9-3-serierna och Fords försäljningssuccé med Focus.
Nu blandar sig Chevrolet in i den leken med sin Cruze. Och det här kan bli en riktig vinnare.
Chevrolet uppfann inte direkt hjulet när de snickrade ihop Cruze. Här finns inga nya revolutionerande tekniska lösningar eller någon vacker design som kommer att gå till historien. Cruze bjuder inte på någon överdådig lyx eller extrem prestanda.

Vinnande koncept?

Men det är helt okej - ingen förväntar sig det. Chevrolet Cruze nöjer sig med att vara en bra bil, skapad för dem som mest bryr sig om ett tryggt och säkert bilägande. Och det har många gånger visat sig vara ett vinnande koncept om man vill tjäna pengar på att sälja bilar i Europa.

Okej utrustning

Priserna på Cruze börjar på 119 900 kronor, halvkombin kostar från 139 900 kronor. För det får man en snäll 1,6-liters bensinare med 124 hästar. Redan där har man en bra bil med ett okej utrustningspaket.

Bättre med diesel

Bilen som jag testkör har en tvåliters dieselmotor på 163 hästar. Den är ännu bättre.
För att vara en relativt billig standardbil är halvkombiversionen av Chevrolet Cruze 2.0D en riktigt trevlig upplevelse. Man sitter bra och både passagerare och bagage har gott om plats.

Fin fjädring

Bilen går tyst och fjädringen sköter sig fint, även på lite sämre vägar. Ljudnivån i kupén är helt ok, trots halvkombiutförande och 17-tumshjulen som testbilen är utrustad med.
På kurviga bergsvägar i Schweiz överraskar Cruze med sin spänstighet.
Den starka dieselmotorn och den sexväxlade manuella växellådan i kombination med ett rätt piggt chassi gör faktiskt bilen riktigt rolig att köra.
Det enda jag saknar är lite mer kraft på låga varv, men det är ingen big deal.

Dieselmotorn på två liters cylindervolym med manuell låda slickar i sig 0,56 liter bränsle per mil och släpper ut 147 g/km vid blandad körning, enligt Chevrolet.
Det är väl nästan okej, men det duger inte som bästa miljöalternativ år 2011. I alla fall inte i Sverige.
Chevrolet har dock lovat att råda bot på detta och släpper inom kort Cruze med en riktig snåldiesel som ska klara miljögränsen i Sverige på 119 gram.
Den kan vara väl värd att vänta på.

EKONOMI

Billig att köpa och billig att äga. Osäkert andrahandsvärde. Det återstår dock att se.


KÖRGLÄDJE

Cruze är inte byggt för att vara någon sportbil. Ganska pigg att köra i alla fall.


KOMFORT

Man åker bra i den här bilen, både i fram- och baksäte. Trivsam med lågt ljud.


SÄKERHET

Alla viktiga säkerhetssystem och nådde fem stjärnor i krocksäkerhetstestet Euro NCAP.


BILKÄNSLA

Anonym och lite tråkig. Etsar sig inte fast minnet direkt.

TOTALT: 17 getingar