Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 17 aug 2012 10:36

Chevrolet Cruze kombi med tuffa konkurrenter

EN BRA KOMBI. Chevrolet Cruze har många styrkor jämfört med konkurrenterna i samma prisklass. Tyvärr håller designen inte lika hög klass som resten av bilen.

EN BRA KOMBI. Chevrolet Cruze har många styrkor jämfört med konkurrenterna i samma prisklass. Tyvärr håller designen inte lika hög klass som resten av bilen.

KÖLN. Chevrolet Cruze är en av världens mest sålda bilar. Men i Sverige har succén uteblivit.

Nu kommer kombin - och Cruze har chansen att lyfta även här. Bra motorer och en låg prislapp talar för modellen. Jämngrå alldaglighet talar emot.

Över en miljon bilar. Så många Cruze har sålts världen över. Men Sverige ryckte på axlarna åt den lilla sedanen när den såg dagens ljus 2008 - här vill vi köra kombi. Först nu har Chevrolet chansen att göra ett avtryck med Cruze i Sverige.

I samband med lanseringen i början av september kommer två nya motorer till modellen. En 1,4-liters turbomatad bensinmotor på 140 hästkrafter, och den förväntade storsäljaren - en diesel på 1,7-liter och 131 hästkrafter. Och här hittar vi kombins kanske största förtjänster. Dieselmotorn går både tyst och mjukt, och erbjuder bra kraft från botten - fullt tillräckligt för vardagsbruk. Snålt blir det också. Förbrukningen landar på 4.5 liter/100 kilometer och kombin är miljöklassad. Också bensinmotorn går väldigt fint och känns pigg med sina 140 hästkrafter, förbrukningen stannar på låga 5,7 liter/100 kilometer. Vägegenskaperna är stabila med ett spänsigt chassi som bjuder på bra komfort så länge man inte väljer 17-tums fälgar till bilen.

Designen den stora svagheten

Styrkänslan är bra, och man sitter bekvämt i stolen när man blickar ut över en spatiös förarmiljö. Också baksätet erbjuder bra med plats åt passagerarna. Tydliga instrument och logiskt placerade reglage samsas på instrumentbräda och mittkonsol - det är prydligt, men får inte bilhjärtat att bulta. Samma sak med utsidan. Cruze är anonym och utstrålar jämngrå vanlighet. Modellen har några år på nacken nu, och trots en facelift har man blivit omkörd av de viktiga konkurrenterna Kia och Hyundai som precis släppt nya modellgenerationer av Cee'd och i30 - kombiversionerna kommer i höst. Det blir tufft för Chevrolet.

Bra pris och utrustning

Prislappen kommer till syvende och sist att bli Chevrolets riktigt vassa vapen i kampen om bilköparna. Instegsversionen med en 1,6-liters bensinare kostar från 167 900 kronor. Den förväntade volymversionen 1,7D LT hamnar på 195 900 kronor och den pigga 1,4-bensinaren landar på 182 900. Alla bilar är relativt välutrustade från start med bland annat backsensor, farthållare och en ljudanläggning med sex högtalare och Bluetooth. Går man upp till LTZ-versionen får man med 17-tums fälgar, ACC, regnsensor med mera. Här ingår också Chevrolets nya infotainmentsystem MyLink. En spännande lösning som bygger på att man laddar ner appar till sin smartphone. Sedan speglas exempelvis navigation på bilens sjutumsskärm. Fördelen är förstås att det blir mycket enkelt att upp­datera systemet med nya funktioner.