Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 13 mar 2012 14:30

Cheva serietillverkar Camaro för dragracing

INTE SÅ PRAKTISK. Camaron får absolut inte köras på allmän väg. Den här leksaken ska bara köras rakt fram och 402 meter i taget.

INTE SÅ PRAKTISK. Camaron får absolut inte köras på allmän väg. Den här leksaken ska bara köras rakt fram och 402 meter i taget.

Världens snabbaste Camaro! Det blir serietillverkning av konceptet av den fabriksbyggda dragracingbilen Camaro COPO som gjorde succé på bilsalongen SEMA i Las Vegas.

Chevrolet tänker bygga 69 exemplar av COPO Camaro, märket första ändamålsbyggda dragracingbil. Bilen kan ställa upp i Stock Eliminator- och Super Stock-klasserna redan från fabrik där de flesta bilar betar av sträckan 402 meter på nio sekunder. Camaro COPO blir därmed den snabbaste Camaron som någonsin lämnat Chevrolet-fabriken.

 

Namnet COPO står för Central Office Production Order och var Chevrolets avdelning för specialbeställningar av prestandabilar på 1960-talet. Den tänkta serien om 69 bilar är också det en hyllning till originalbilen ZL-1 COPO Camaro från 1969. Fler än så byggdes nämligen inte. – COPO Camaron kommer ställa om i leden i sommar och ge Cheva-fans en ny anledning att heja på sitt favoritmärke. COPO bygger på de styrkor som har gjort Camaro den bäst säljande sportbilen i USA. Och även om den utvecklats specifikt för dragstrippen så har COPO Camaron samma grund som alla andra Camaro, säger Jim Campbell, vice vd för amerikanska GM:s prestanda- och motorsportsavdelning.

Tre STORA motoralternativ

De nya COPO-bilarna kommer levereras med precis samma vita kaross som skickades med till alla racerbilar som har Camaro som grund, ingen av dem kommer någonsin gå att registrera in för gatbruk. Tre V8:or kommer erbjudas på 5,3 eller 7,0 liter – eller 327 och 427 kubiktum som det heter i sammanhangen. Två av motorerna är lika stora men där minstingen bara får en 2,9 liter stor kompressor får den starkare varianten en på 4,0. Värstingen på 427 kubiktum får ingen överladdning alls.

 

Dragster-Camaron är byggd efter racingorganisationen NHRA:s specifikationer vilket betyder en fast axel och en kromad störtbur i den i övrigt rensade inredningen. Baksätet har också kastats ut för att sänka vikten och framstolarna har bytts ut mot två skålade racestolar. Samtidigt har Chevrolet installerat fler mätare än vad som är brukligt i standardversionen och en ny växelspak.

 

I bildgalleriet, länk här intill, hittar du många bilder på världens snabbaste Camaro.