Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Cabar för alla plånböcker...

PORSCHE 911 TURBO CAB. Bäst i MOTORS test.
Foto: MARCUS

Regnperioden är över. 

Solen skiner, temperaturen stiger och vi vill åka utan tak. 

Bilar med cabriolet säljer som aldrig förr i Sverige och Motor-redaktionen har testat tio av de allra hetaste sommarbilarna. Vi har satt ett sommarbilsbetyg 1-10 på alla modellerna. Och motiverat varför. 

En BMW eller en Citroën? 

En Audi eller en Peugeot? 

Svaret kan mycket väl bli Saab 9-3. 

För det finns en cab för alla plånböcker och alla bilälskare.

Audi S4 Cabrio

  Pris: från 596 600 kronor.  Motor: 4,2-liters V8:a på 344 hästkrafter.   Kommentar: De verkar ha kul - de som bygger bilar hos Audi. Först klämmer de in en V8 på 4,2 liter i en A4 och vips har de skapat en av de fräckaste prestigebilarna. Sen kapar de taket av den.  Alla som har kört en S4 förstår varför - det är helt enkelt för att kunna höra motorns sång bättre.  Snyggt är det också.  Och med alla körglädjefrämjande ingredienserna från S4 så är S4 Cabrio en av sommarens allra hetaste cabar.  Men för att ta en topplacering på den här listan krävs lite fräckare design. S4 Cabrio är inte en bil som försvinner i mängden, men den är aningen för diskret.  

Betyg: 8 getingar

Beetle Cab

  Pris: från 243 000 kronor.  Motor: Tvåliters fyrcylindrig på 115 hästkrafter.   Kommentar: Den forna taklösa bubblan toppar listan över sommarbilar, inget slår en 60-tals VW med tillhörande surfbräda och Beach Boys i stereon. Tyvärr når inte den nya VW Beetle till riktigt samma höjder, men det är nog mest en samtidsfråga... Designen är skönt retro, men motorn sitter numera fram och funktionsmässigt vinner den nya bubblan stort över sin föregångare. VW Beetle bjuder inte på någon större körupplevelse, men det räcker långt att bara glida fram i den.  

Betyg: 5 getingar

Citroën C3

  Pluriel  Pris: från 151 900 kronor.  Motor: 1,6-liters fyra på 110 hästkrafter.   Kommentar: Citroëns lilla finurliga Pluriel har fått massor av beröm. Och visst, den ser ut som en liten semla och när locket är borta kan den till och med bli en fräck pick-up.  Pluriel ska vara fem bilar i en. Men det räcker gott att köra upp och ner med suffletten. En vridbar knapp med flera obegripliga lägen sköter allt jobb.  Den som vill plocka bort sidobågarna måste ha plats i garaget, vara säker på vädret och inte tveka inför tekniska manövrar.  Pluriel skulle kunnat heta Kluriel - för den ställer lite krav på förarens intresse för de tekniska finesserna.  

Betyg: 5 getingar 

Chrysler Crossfire

  Pris: från 419 900 kronor.  Motor: 3,2-liters sexa på 218 hästkrafter.   Kommentar: En snyggt aggressiv look och dessutom prestanda som svarar upp till förväntningarna. När det gäller att bara glida glida omkring och vara snygg är Crossfire i taklöst utförande svårslagen.  Byggkvalitén är god tack vara tillverkning i Tyskland, och köregenskaperna räcker långt på svenska sommarvägar.  När taket försvann så förstärktes istället karossen, vilket gav en vridstyv bil med bra respons till föraren. De skålade stolarna ger bra stöd vid inspirerad körning.  Med taket i nedfällt läge, vilket tar 22 sekunder att fixa, så rymmer bagagerummet futtiga 104 liter. Trång, dyr och rolig alltså.  

Betyg: 7 getingar

Chrysler PT Cruiser Cab

  Pris: från 267 900 kronor.  Motor: 2,4-liters fyra med turo och på 223 hästkrafter.   Kommentar: Visst ser PT Cruiser ännu lite häftigare ut som cabrioletversion. Dessutom har motorn piffats upp med turbo. Nu börjar även prestandan komma ifatt looken.  Men PT Cruiser lider fortfarande av en trist inredning. Där är den fräcka bilen som vilken Chrysler som helst.  Komforten är fortsatt bra, även om utrymmet i baksätet kan vara bättre. Nya PT Cruiser har större dörrar och en vridstyvare kaross.  Alla de som redan köpt en PT Cruiser ångrar sig säkert - när de ändå valde ett udda alternativ kunde de lika gärna ha slagit på stort och valt cabriolet också.  

Betyg: 4 getingar 

Mini Cooper Cabriolet

  Pris: från 189 000 kronor.  Motor: Fyrcylindrig 1,6-liters på 115 hästkrafter.   Kommentar: Mini med tak tog världen med storm och hyllades för sina köregenskaper. Utan tak är den lika rolig att köra, åtminstone när vädret är bra. Möjligheten att fraktar badbollar i uppblåst format är dock liten eftersom caben stjäl mycket av det redan lilla bagageutrymmet. Fyra personer får plats om de i baksätet tål att ha lite plats för benen. Kvalitén är hög, BMW äger och bygger Mini, och bilen känns inte som den småbil den är.  Retro-designen ger Mini en plats i blickfånget även i konkurrens med betydligt dyrare bilar. Prislappen ligger dock Mini i fatet, om man i stället väljer en fransk cabriolet så sparar man nära femtiotusen kronor att köpa glass för.  

Betyg: 7 getingar

Peugeot 307 CC

  Pris: från 229 900 kronor.  Motor: Tvåliters fyra på 137 hästkrafter.   Kommentar: En storsäljare i Sverige. Och kanske beror det på att Peugeot visade upp bilen första gången på bilsalongen i Stockholm - för att inleda försäljningen knappt ett år senare, alltså redan i slutet av 2003.  Peugeots snygga plåtcabriolet öppnas på 25 sekunder. Taket fälls ihop i bagageutrymmet men trots det finns det plats kvar för i alla fall en halvstor resväska.  Utan tak sitter fyra personer bekvämt i bilen, men med tak blir det "trångt uppåt" i baksätet.  Och trots att det handlar om en öppen bil har Peugeot 307 fått fyra stjärnor i Euro NCAP. För baksätespassagerarna finns det störtbågar som utlöses automatiskt ifall bilen rullar.  

Betyg: 7 getingar

Porsche 911 Turbo Cab  BÄST!

  Pris: från 1 350 000 kronor.  Motor: 3,6-liters boxersexa med turbo, 420 hästkrafter.   Kommentar:  För dig med obegränsade tillgångar finns det bara ett val, Porsche 911 Turbo med tak av tyg spöar det mesta i konkurrentväg. Både vad gäller körglädje och utseende. Fyrhjulsdriften gör att de 420 hästkrafterna sätter sig i asfalten och skjuter på utan att lämna onödiga gummirester. 0-100 km/h avverkas på 4,5 sekunder och toppfarten är 300 km/h.  Tygtaket går att fälla ner och upp så länge bilens hastighet understiger 50 km/h.  

Betyg: 10 getingar

Saab 9-3 Cabriolet

  Pris: från 329 000 kronor.  Motor: Fyrcylindrig två-liters på 150, 170 eller 210 hästkrafter.   Kommentar: Bilen som byggt Saabs rykte som vagn för individualister. I USA är både gamla 900 Cabriolet och den förra 9-3:an med tygtak klassiker. Den förra karossmodellen var cool men egentligen inte särskilt bra. Nu är Saab 9-3 Cabriolet både cool, bra och dessutom säker. Den fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest vilket är mycket bra för en cab. Fyra personer åker bra (och blir dessutom snygga) i bilen, trots att många levereras i en tveksam gulgrön kulör. Vindbruset med tygtaket uppfällt är lågmält.  Motorer med 150, 170 och 210 hästkrafter finns att välja bland. För att Saab 9-3 Cabriolet ska bjuda på annan än okulär upplevelse behövs toppmodellen Aero. Extrapoäng för krocksäkerhet.  

Betyg: 8 getingar

BMW 645ci

  Pris: från 781 000 kronor.  Motor: 4,4-liters V8 på 333 hästkrafter.  o Kommentar: Ni kanske såg bilen när den visades i samband med Stockholm Open i vintras. Då frös vi vid bara tanken på att köra utan tak. Men 645:ans tid har kommit.  Och precis som för Audi S4 Cabrio så handlar det här taklösa tillståndet mest om att komma åt motorljudet.  En V8 på 4,4 liter tål att lyssnas på. 333 hästkrafter rycker väl inte sönder asfalten men så är också den här BMW-modellen mera en glidare än sportbil.  Det här är en bil för alla de som tycker att Z3, Z4 och Z8 är för mycket roadster. Men som samtidigt tycker att 5-serien och 7-serien är för mesigt.  Det går att sitta fyra personer i bilen - men bara om vindskyddet lämnas hemma.  Bagageluckan sväljer ett par ryggsäckar med taket nedfällt, och mer behövs väl inte, egentligen.  

Betyg: 9 getingar

Annons: