Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Innehåll från Mercedes

Nya motorer och sju laddhybrider – nu är nya Mercedes E-Klass här

Ny teknik och nya drivlinor – däribland sju laddhybrider varav fyra helt nya.
När Mercedes-Benz ikoniska E-Klass lanseras i sommar sker det med besked.
Här är sex innovativa nyheter som du inte bör missa.

EXTERN LÄNK: Allt om tekniken i nya Mercedes E-Klass

 

E-Klass är Mercedes-Benz mest framgångsrika modell genom tiderna. Modellens anor går tillbaka till 1946 och sedan dess har E-Klass sålts i fler än 14 miljoner exemplar.

Modellen har personifierat den klassiska ”Mercedes-känslan” med komfort, kvalitet och mängder av innovativ teknik.

När E-Klass nu uppdateras finns förstås alla de bästa delarna kvar plus att modellen dessutom toppats med mängder av spännande och funktionella innovationer. 

1. Nya motorer och sju laddhybrider

Uppdaterade E-Klass har kommit med ett flertal olika nya drivlinor med effekter från 160-612 hk. 

Utvecklingen och lanseringen sker helt i linje med Mercedes-Benz insikt om att framtidens bilar, helt eller delvis, drivs av el. 

Totalt lanseras nu sju olika laddhybrider i E-Klass. Sedan och kombi finns både som bensin- och dieselalternativ (4 alternativ). Dessutom kan tre av modellerna väljas med 4MATIC, dvs fyrhjulsdrift (3 alternativ ytterligare). 

Batteristorleken på samtliga laddhybrider är 13,5 kWh med en räckvidd på 4-5 mil vilket gör att de flesta kan klara sin vardagskörning på ren el.   

Även de flesta bensindrivna alternativen kommer till viss del att drivas av el. Mercedes-Benz unika EQ Boost mildhybridsystem gör att energin från inbromsningar lagras i ett 48 volts batteri (ett normalt batteri är på 12 volt). Den extra energin kan sedan användas för att ge bilen en extra boost, vid exempelvis acceleration eller omkörning, eller för att enbart drivas på el i exempelvis nedförsbackar. Den nya mildhybridtekniken minskar bilens totala bränsleförbrukning.

2. Extra känslig ratt

Den självkörande tekniken har nu utvecklats ytterligare. Multifunktionsratten med helt ny formgivning har utrustats med sensorer som känner av förarens händer. På så sätt slipper föraren att med jämna mellanrum göra en liten handrörelse för att visa sin närvaro. Om ratten inte känner av någon hand börjar bilen varna innan den saktar in och slutligen bromsar helt.

3. Intelligent farthållare

Den adaptiva farthållaren DISTRONIC använder data både från navigationskartan och vägmärken för att anpassa farten. Tekniken gör att bilen själv sänker farten inför kurvor, korsningar, avfarter och rondeller. Systemet kan också genom Live Traffic information känna av köbildningar innan vare sig radar eller kamera göra det.

4. MBUX – prata med din E-klass

Det smarta infotainmentsystemet MBUX gör att du kan styra många av bilens funktioner med din röst, pekskärmen, pekplattan Touchpad på mittkonsolen eller knapparna på ratten. Med hjälp av artificiell intelligens (AI) lär sig systemet vem du är och vilka preferenser du har. Ju fler val du gör, desto bättre blir MBUX på att föreslå olika låtar, platser att köra till, personer att ringa upp med mera.

Vill du dessutom kunna styra funktioner i din bil med hjälp av gester? Då väljer du bara tillvalet MBUX Interiörassistent.

5. Fånga tjuven!

Stöldskyddspaketet URBAN GUARD hjälper till att skydda mot stölder och skadegörelse. Om din bil blir stulen eller påkörd, skickas direkt en notis till din telefon. Med det helt nya stöldskyddspaketet URBAN GUARD PLUS kan den stulna bilen även spåras av polisen. Tjänsten förväntas bli tillgänglig från och med fjärde kvartalet 2020.

6. Designen

En något större och djärvare grill. Smäckrare fram- och bakljus…

Så mycket mer än så syns inte förändringarna utåt i nya Mercedes-Benz E-klass.

Och även det har en tanke. En etablerad skönhet bör nämligen hanterats varsamt.

EXTERN LÄNK: Här kan du provköra en ny Mercedes

Ovan artikel är framtagen av Brand Studio och Mercedes och ej en artikel av Allt om Bilar