Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 20 aug 2015 15:33

BMW X5 briljerar med släp där bak

Stabilt och tryggt – även med en riktigt stor husvagn på släp.

Stabilt och tryggt – även med en riktigt stor husvagn på släp.

1/4

Foto: David Jakobsson

BMW:n är utrustad med stabilitetskontroll för släpfordon.

BMW:n är utrustad med stabilitetskontroll för släpfordon.

2/4

Foto: David Jakobsson

Systemet griper in om bilen börjar kränga.

Systemet griper in om bilen börjar kränga.

3/4

Foto: David Jakobsson

Stabilitetskontrollen aktiveras automatiskt om ett släpfordon kopplas på bilen.

Stabilitetskontrollen aktiveras automatiskt om ett släpfordon kopplas på bilen.

4/4

Foto: David Jakobsson

BMW X5 är en härlig bil på många sätt.

Men det är först när man kopplar på ett tungt släp eller en husvagn på dragkroken som man verkligen inser vilka kvaliteter den här modellen har.

Vi har testat BMW X5 som dragbil – och den briljerade.

En väl avvägd kompromiss mellan körglädje, komfort och praktiska brukskvaliteter. BMW X5 är en mångsidig bil som klarar de flesta sammanhang med bravur.

Som långfärdsvagn på breda motorvägar är komforten svårslagen.

Samtidigt är X5 en av de suvar som är roligast att köra. Trots sin vikt och trots sin storlek dansar X5 fram genom kurvorna med stort självförtroende.

Bilens styrning upplevs som exakt och ganska direkt, chassit känns förtroendeingivande styvt och lockar fram en hel del körglädje.

Och om X5 utrustas med ett Professional adaptive suspension package som bland annat innehåller aktiva krängningshämmare, blir det hela ännu ett snäpp bättre.

Släpvagnen märks inte alls

Som bruksbil – och det är så vi testar X5 nu – gör sig modellen allra bäst. Lastöppningen är väl tilltagen, tack vare att bakluckan är delad. Och lastkapaciteten är bra, även om det finns konkurrenter som Volvo XC90 som är bättre.

Som dragbil är dock X5 outstanding.

Vi provkör den fyrhjulsdrivna dieselbilen xDrive30d som har en maximalt tillåten dragvikt på 3 500 kilo.

Vi böjar med en lätt släpvagn på 750 kilo, men ställer snart bort den. Det är meningslöst. Det märks överhuvudtaget inte att den hänger därbak på kroken. Vi väljer i stället att dra två olika husvagnar och börjar med en vagn som har en totalvikt på 1 400 kilo.

LÄS MER: Här är sommarens 5 häftigaste husvagnar

Rullar tryggt trots hård vind

BMW X5 är en tung bil, xDrive30d har en tjänstevikt på 2 145 kilo. Och den här vikten är skön att ha när husvagnen börjar kränga av den hårda vind som möter oss när vädret snabbt blir sämre. Husvagnen har bra däck, men när himlens portar öppnar sig börjar den ändå vandra lite över vattnet på vägbanan.

X5 verkar dock inte bry sig. Bilen påverkas knappt märkbart av rörelserna i bak och färden går lugnt och tryggt.

Skulle det ändå inträffa att släpet börjar pendla är de BMW X5 som utrustas med dragkrok också utrustade med funktionen stabilitetskontroll för släpfordon, som är integrerat i antisladd och antispinnsystemet. Systemet registrerar att ett släpfordon är kopplat till bilen och sätts i beredskap. Med hjälp av DSC-sensorerna registrerar systemet bilens girningsbeteende och tendenser till pendling. Om denna pendling överskrider vissa gränsvärden bromsas alla fyra hjulen automatiskt in och motorns effekt minskas. Resultatet är att släpfordonet snabbt lugnar ner sig. En skön livlina att ha om det skulle gå lite över styr någon gång.

Fördel med fyrhjulsdrift

Vi kopplar på en större vagn, en Hobby 650 med en totalvikt på 1 900 kilo. Även här går ekipaget stabilt. Nu behöver dock den sexcylindriga motorn arbeta lite hårdare och vi kan se förbrukningen krypa uppåt en aning. Men kraften finns i överflöd och maskinen arbetar vibrationsfritt trots ansträngningen.

Vissa säger att man inte behöver fyrhjulsdrift på en dragbil – och för det mesta har de rätt.

Vi hamnar dock i ett läge där vi ska flytta den stora Hobbyvagnen upp för en daggfuktig gräsmatta. Tanken var inte att använda BMW:n, vagnen var kopplad till en framhjulsdriven bil. Den hade dock inte en chans att dra upp vagnen. När vi kopplade på xDrive30d var det dock en barnlek.

Att köpa en X5 är ingen billig historia. Från 601 700 kostar en xDrive30d – och på det kan man räkna med en ordentlig slant för den extrautrustning man vill ha. Har man stor plånbok och behov av en bra dragbil kan det vara en bra investering.