Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 11 mar 2020 13:55

BMW slutar bygga sportiga i8 – storsatsar på elbilar

Foto: THOMAS JOHANSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

Nu är det över.

En av de allra fräckaste sportbilarna plockas ur produktion. 

BMW har beslutat att inte tillverka fler i8-bilar utan istället satsa på renodlade elbilar.

Lite drygt 20 000 exemplar. Mycket än så blir det inte av BMW:s uppmärksammade laddhybrid i8. BMW har meddelat att produktionen av i8 och i8 cabriolet i fabriken i Leipzig upphör nästa månad, sex år efter lanseringen. Det blir alltså bara en enda generation av en bilmodell som många hyllat som en av de allra vackraste.

BMW ska istället satsa på sina nya elbilar och främst då modellerna iX3, i4 och iNext. iX3 är en suv i samma storlek som dagens X3. i4 är mer en traditionell sedan och iNext är en större suv. Någon gång under de kommande åren ska BMW också lansera en ny elbil baserad på konceptbilen Vision M Next.

BMW lanserade i8 som en coupé 2014 och uppdaterade modellen 2018 då även en cabriolet visades upp. i8 visades för allra första gången på bilsalongen i Frankfurt 2009, då med en turbodiesel under huven. Men istället för en dieselmotor fick i8 äran att komplettera den lite mer familjevänliga i3 som BMW:s satsning på elbilar och laddhybrider.

Förutom att visa en innovativ drivlina har i8 fungerat som BMW:s skyltfönster för vad som är möjligt att bygga i kolfiber. Det här har bland annat inspirerat BMW:s kolfiverstruktur i dagens 7-serie.

BMW i8 har i alla år sålts med en hybriddrivlina bestående av en 1,5-liters bensinmotor och en elmotor. 2018 ökades uteffekten från 357 hästkrafter till 369 hästkrafter. De sista 200 i8-bilarna som byggs ska säljas med tilläggsnamnet Ultimate Sophisto Edition.