Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

BMW M4: Mästerligt kompromisslös racer

BMW M4.
Foto: David Jakobsson
BMW M3.
Foto: BMW
BMW M4.
Foto: David Jakobsson
BMW M4.
Foto: David Jakobsson
Interiören har stora likheter med BMW:s 3-serie.
Foto: David Jakobsson
M3 och M4 har grymma bromsar i original, men lägger man till 69 000 kronor får man dessa keramiska bromsar. De är fantastiska.
Foto: David Jakobsson

ALGARVE. Många moderna prestandabilar har blivit själlösa. Av rädsla för att skrämma bort kunder vågar biltillverkarna sällan löpa linan fullt ut och bygger numera ofta bilar som är resultatet av en lång rad kompromisser. Hyfsad komfort. Hyfsade vägegenskaper. Och hyfsat lätta att köra.

Men när BMW nu lanserar nya M3 och M4 visar de mod och går emot den här trista trenden. Nya M3/M4 är en kompromisslös racer i vardagskostym. Och den är fantastisk.

Det dånar från däcken, trots att asfalten vi kör på i södra Portugal är slät och fin. Ett högfrekvent ljud hörs från transmissionen när vi i lägre hastigheter passerar igenom de små byarna längs vägen. I bakvagnen sitter en subframe bultad direkt i karossen för att vridstyvheten ska bli bättre. Och trots att det sitter bussningar som ska ta bort vibrationer känner man som förare av varje växling och varje varvtalsförändring i kroppen. Det är precis som på en racerbil. Och det är underbart.

BMW har valt att kalla kupéversionen av 3-Serien för 4-Serien. Det kan möjligen vara lite förvirrande, men tekniskt handlar det här om en och samma bil. Det enda som skiljer är taklinjen och antalet dörrar. M3 är en vanlig fyradörrars sedan och M4 är en tvådörrars kupé. Naturligtvis blir M3 mer praktisk, med lättare insteg bak. M4 kan i gengäld tyckas vara elegantare. Men när det gäller teknik, väghållning och prestanda finns alltså inga skillnader.

Imponerar i kurvorna

På vägarna genom Portugal möter vi hundratals kurvor - det är som om hela vägnätet skulle ha lagts ut för att det ska bli så roligt som möjligt att köra bil. Många av kurvorna är utmanande, för både förare och bil. Men M3 och M4 imponerar stort. Greppet i framvagnen är magiskt. Inte en tendens till understyrning och en sällsynt fin känsla i ratten.

BMW är noga med att poängtera att de byggt nya M3/M4 för att den ska klara bankörning. Och för att verkligen kunna utnyttja bilen till max krävs en riktig racerbana. Vi kör på Autódromo Internacional do Algarve, en racerbana belägen i Portimão i Portugal. Utmaningarna på vägarna är inget mot vad den 4,7 kilometer långa och mycket kuperade banan har att bjuda på. Här möts vi av riktigt snabba kurvor och riktiga svängar. Här finns dolda ingångar och verkligt tuffa inbromsningar.

Tydliga signaler

BMW M3/M4 är fantastisk att köra här. Bilen är välbalanserad och bjuder på ett enastående grepp i både bak- och framvagn. När man når gränsen för vad bilen klarar av signalerar M3/M4 det tydligt och situationerna blir aldrig dramatiska.

Motorn, en treliterssexa med dubbelturbo, är kronan på verket. 431 hk och 550 Nm som finns tillgängliga i en stor del av varvtalsregistret gör bilen riktigt snabb. Har man extrautrustat med den automatiska dubbelkopplingslådan gör M3/M4 0-100 km/h på 4,1 sekunder. Som sagt. Det här är en racerbil i vardagskostym.

Betyg: BMW M4 Coupe

1. MOTOR:


Den förra generationens M3 hade en V8. Nu hakar BMW på trenden med mindre motorer och nöjen sig med en sexa på tre liter i M3 och M4. Om man saknar de två cylindrarna? Icke! Den nya sexan är en underbar motor. Maskinen har dubbelturbo och ger 431 hästar och ett vrid på 550 Nm. Kraften finns i nästan hela registret.


2. KÖRUPPLEVELSE:

BMW har fokuserat på prestanda och köregenskaper när de tagit fram nya M3/M4. Och på det här området har de inte kompromissat ett dugg. Känslan är rejsig, hård och rätt brutal. Bilen gör sig utmärkt på bana med sin känsliga och exakta styrning. Däckens grepp mot asfalten är nästan magiskt bra, det går att köra löjligt fort i kurvorna.


3. UTRUSTNING:

BMW bygger inte ­sällan några grejer som inte håller måttet. Alla detaljer här håller hög klass. Dessvärre fattas en del grejer man vill ha i en sådan här bil, som till exempel navigationspaket för 22 000 kronor, helskinn för 32 500 kronor, dubbelkopplingslåda för 36 900 kronor och de keramiska bromsarna för ruskiga 69 000 kronor.


4. KOMFORT:


Nja... inte är detta någon bil för den som prioriterar att resa behagligt inte. Det mesta i komfortväg har offrats när BMW har byggt M3 och M4 så pass sportiga som de är. Redan på de släta vägarna i Portugal bullrar det ordentligt från hjulen. På den grövre asfalten i Sverige kommer det att bli outhärdligt. Onödigt vindbrus från backspeglarna stör också.


5. MILJÖ:


Bilen ska klara sig på 8,8 liter per tio mils bladad körning, vilket betyder 204 gram CO2 per kilometer. Helt okej med tanke på hur mycket effekt vi snackar om här. De där siffrorna har som vanligt inte så mycket med verkligheten att göra, men under provkörningen lyckades vi i alla fall komma under en liter per mil med en M4.


6. SÄKERHET:


Bilens enastående vägegenskaper hjälper till att få upp betyget. Det här är en bil som klarar rätt extrema situationer. Bra bromsar - superbra om man väljer till de keramiska bromsarna. Flera moderna säkerhetssystem som till exempel körfältsassistent, kollisionsvarning och Lanechange warning. Det mesta är av någon anledning tillval.


7. DESIGN:


BMW M4 är i mitt tycke klart läckrare än M3 med sin smäckra taklinje. Bilen ser ­elegant och lätt ut på vägen, som om den svävar fram över ­asfalten. Samtidigt har den en rätt rå framtoning, speciellt i fronten. De breddade bakre hjulhusen och det svarta kolfibertaket förhöjer också njutningen. Det syns verkligen att det här är en bil utöver det vanliga.


8. INTERIÖR:


Både BMW M3 och M4 har läckra och rätt eleganta inredningar. Man skulle kunna önska sig mer sportkänsla här, skillnaderna mot en vanlig BMW 3- Serie är inte så stora. Som ­vanligt i BMW är kvalitets­känslan påtaglig. Men, i en av de test­bilar vi kör knarrar det både från ­dörrsidan och instrument­brädan. Irriterade på en så här pass dyr bil.


9. EKONOMI:


699 000 kronor kostar en grundutrustad M4. M3 är något billigare, 686 000 kronor. Dyrt, visst. Men man får också en sällsynt potent sportbil för sina pengar, en sportbil som också har många fina vardagskvaliteter. Tänker man sig att extrautrusta sin bil blir det snabbt ännu dyrare. Testbilarna, som är rätt fullmatade, kostar alla över en miljon.


10. LASTA:


445 liter kan man klämma ner bakom M4:ans kolfiberbaklucka. För M3 är siffran 480 liter. Fäller man det delbara baksätet kan man så klart få in lite till. Bilen är dock inte speciellt lättlastad. Förmodligen kommer de flesta M4-kunderna att slänga sina grejer i baksätet, för där vill man inte sitta. Bak i M3 har man det betydligt bättre.


SAMMANSTÄLLNING

Snabb, snygg och underbar. Nya M4 är en stekhet racerbil för gatkörning. Men det här är inget för den som har ont om pengar - eller som prioriterar att resa komfortabelt.

Totalbetyg: 36/50 getingar

Fakta: BMW M4 Coupe

Pris: Från 699 000 kr.

Garantier: 2 år nybil, 3 år vagnskada, 3 år fri service, 12 år rost.

Motor: Sexcylindrig bensin.

Cylindervolym: 2 979 cc.

Effekt: 431 hk.

Vridmoment: 550 Nm.

Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, automat.

0-100 km/h: 4,3 sekunder (4,1 med automat).

Toppfart: 250 km/h.

Bränsleförbrukning: 8,8 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 204 gram/km.

Längd x Bredd x Höjd: 4 671 x 1 870 x 1 383 mm.

Tjänstevikt: 1 612 kg.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: