Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 22 dec 2013 08:00

BMW i3 är en elbil som väcker habegär

ROLIG ATT KÖRA. Pigg styrning, följsamt chassi och en stark elmotor i nya i3.

ROLIG ATT KÖRA. Pigg styrning, följsamt chassi och en stark elmotor i nya i3.

Foto: Uwe Fischer

AMSTERDAM. Roliga att köra, skön att åka i och fin att titta på. BMW i3 tar elbilarna till en högre nivå. Det här en av mycket få modeller som på allvar kan konkurrera med bensin- och dieseldrivna bilar. Och BMW vädrar succé.

Den stora nyheten med konstruktionen av bilen är att BMW har lyckats få ner kostnaderna som det innebär att använda kolfiber i storskalig produktion till en rimlig nivå. Och kolfiber är ett starkt och mycket lätt material som lämpar sig väl för att bygga bilar med. Vinsten är lägre vikt, som i slutändan ger lägre energiförbrukning. BMW i3 har en tjänstevikt på 1 195 kilo, vilket måste anses vara bra för en elbil i den här storleken.

Väcker habegär

Den andra grejen med i3 är att BMW tagit den teknik som finns tillgänglig och lyckats paketera den på ett sällsynt praktiskt och smakfullt sätt. Därigenom har BMW skapat en elbil som man väljer för att man blir sugen. Inte bara för att man vill värna om miljön.

Och visst kan man bli sugen på en i3. Bilen ser fräsch ut, BMW har velat att det ska synas att detta inte är någon vanlig bil. Och det verkar fungera, när vi kör runt med den i Amsterdam är det många som vrider på huvudet. Att köra bilen är upplevelse. Eftersom i3 är eldriven slipper man en bullrig motor, ett litet vinande är allt som hörs när man accelererar. Bilen är mjukt inställd, komforten har varit prioritet ett eftersom i3 byggts för att köras i stora städer där vägarna ofta är dåliga.

Körglad modell

Samtidigt är det här en körglad modell. Styrningen är pigg och chassit följsamt. Att motorn är på 170 hk och att hela vridmomentet finns redan från start ger snabb acceleration som förhöjer upplevelsen ytterligare.

Det är lätt att köra i3, nästan som vilken annan bil som helst. Men det tar en stund att vänja sig vid det som BMW-folket kallar "one pedal driving". Man petar i läget "D" på växelväljaren som vanligt och trycker ner gaspedalen för att komma i väg. Så långt allt normalt. Men när man sedan släpper pedalen bromsar bilen kraftigt och energin överförs till batteriet. Får att slippa en ryckig körning behöver man lära sig att slå av på gasen försiktigt för att göra körningen mjuk och undvika för kraftiga inbromsningar. Det finns så klart en bromspedal också, men den behöver man inte använda speciellt ofta.

Finns räckviddsförlängare

Eftersom det här är en elbil är räckvidden också sämre om man jämför med vanliga bilar. Beroende på hur man kör och på yttre omständigheter, som till exempel temperatur, ska i3 klara någonstans mellan 13 och 16 mil på en laddning. En bensindriven räckviddsförlängare finns som tillval om man vill slippa räckviddsångesten.