BMW i3 är en elbil som väcker habegär

ROLIG ATT KÖRA. Pigg styrning, följsamt chassi och en stark elmotor i nya i3.
Foto: Uwe Fischer

AMSTERDAM. Roliga att köra, skön att åka i och fin att titta på. BMW i3 tar elbilarna till en högre nivå. Det här en av mycket få modeller som på allvar kan konkurrera med bensin- och dieseldrivna bilar. Och BMW vädrar succé.

Den stora nyheten med konstruktionen av bilen är att BMW har lyckats få ner kostnaderna som det innebär att använda kolfiber i storskalig produktion till en rimlig nivå. Och kolfiber är ett starkt och mycket lätt material som lämpar sig väl för att bygga bilar med. Vinsten är lägre vikt, som i slutändan ger lägre energiförbrukning. BMW i3 har en tjänstevikt på 1 195 kilo, vilket måste anses vara bra för en elbil i den här storleken.

Väcker habegär

Den andra grejen med i3 är att BMW tagit den teknik som finns tillgänglig och lyckats paketera den på ett sällsynt praktiskt och smakfullt sätt. Därigenom har BMW skapat en elbil som man väljer för att man blir sugen. Inte bara för att man vill värna om miljön.

Och visst kan man bli sugen på en i3. Bilen ser fräsch ut, BMW har velat att det ska synas att detta inte är någon vanlig bil. Och det verkar fungera, när vi kör runt med den i Amsterdam är det många som vrider på huvudet. Att köra bilen är upplevelse. Eftersom i3 är eldriven slipper man en bullrig motor, ett litet vinande är allt som hörs när man accelererar. Bilen är mjukt inställd, komforten har varit prioritet ett eftersom i3 byggts för att köras i stora städer där vägarna ofta är dåliga.

Körglad modell

Samtidigt är det här en körglad modell. Styrningen är pigg och chassit följsamt. Att motorn är på 170 hk och att hela vridmomentet finns redan från start ger snabb acceleration som förhöjer upplevelsen ytterligare.

Det är lätt att köra i3, nästan som vilken annan bil som helst. Men det tar en stund att vänja sig vid det som BMW-folket kallar "one pedal driving". Man petar i läget "D" på växelväljaren som vanligt och trycker ner gaspedalen för att komma i väg. Så långt allt normalt. Men när man sedan släpper pedalen bromsar bilen kraftigt och energin överförs till batteriet. Får att slippa en ryckig körning behöver man lära sig att slå av på gasen försiktigt för att göra körningen mjuk och undvika för kraftiga inbromsningar. Det finns så klart en bromspedal också, men den behöver man inte använda speciellt ofta.

Finns räckviddsförlängare

Eftersom det här är en elbil är räckvidden också sämre om man jämför med vanliga bilar. Beroende på hur man kör och på yttre omständigheter, som till exempel temperatur, ska i3 klara någonstans mellan 13 och 16 mil på en laddning. En bensindriven räckviddsförlängare finns som tillval om man vill slippa räckviddsångesten.

BMW i3

Pris: Från 339 000 kr.

Garantier: år nybil, år vagnskada, år lack, år rost.

Motor: Elmotor.

Effekt: 170 hk.

Vridmoment: 250 Nm.

Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, automat.

0-100 km/h: 7,2 sekunder.

Toppfart: 150 km/h.

Förbrukning: 12,9 kWh per tio mils blandad körning.

CO2: 0 gram/km.

LängdxBreddxHöjd: 3 999x1 775x1 597 mm.

Tjänstevikt: 1 195 kg.


MOTOR


BMW valde att utveckla en egen elmotor, i stället för att köpa en färdig från någon som sedan tidigare har kompetensen. Anledningen var att man ville lära sig det här för att i framtiden ha kompetensen i huset. Och resultatet är bra. En kraftfull motor med steglös effektkurva.

KOMFORT


BMW tänker att i3 ska köras i stora städer. Därför har man prioriterat att göra bilen mjuk och komfortabel. Och man har lyckats, det här är en bil som klarar det mesta vad gäller dålig asfalt. Man får dock räkna med vindbrus i högre hastigheter.

KÖRUPPLEVELSE


Det är lite speciellt att köra BMW i3, den är inte riktigt som en "vanlig" bil. Släpper man gasen snabbt bromsar bilen ganska kraftigt, vilket kan göra körningen ryckig. När man väl har fått kläm på det där så är i3 mycket trevlig. Pigg i både styrningen och chassit och rapp i motorn.

UTRUSTNING


Bra utrustningsnivå, här är det mesta standard. Bästa grejen är den smartphoneapp som finns till bilen. Här kan man hålla koll på det mesta som laddning och man kan kontrollera klimatanläggningen på distans. Navigator kommer ibland med rådet att man ska ta bussen.

MILJÖ


Återvunna material i stora delar av bilen. En bil som inte släpper ut något CO2 alls, så länge man inte har valt till den bensindrivna räckviddsförlängaren. Så länge man sen bara laddar med bra el så har man en klockren miljöbil här.

SÄKERHET


Ingenjörer från BMW har berättat att de haft stora utmaningar inför testerna, eftersom man inte har någon tidigare erfarenhet av att bygga bilar i kolfiber. Målet var fem stjärnor – men det blev bara fyra när Euro NCAP testade modellen.

DESIGN


Det syns på långt håll att det här inte är någon vanlig bil, att det inte bara handlar om en ny modell utan snarare en framtidsvision från BMW. I rörelse på vägen ser bilen riktigt bra ut och den får många att haja till. Under provkörningen försökte många åskådare fotografera bilen när vi körde förbi.

INTERIÖR


inredningen är spektakulär. Det mesta är byggt av återvunna material och det finns riktigt snygga paneler av eukalyptus på tillvalslistan. Tanken har varit att skapa en lugnande miljö för stressade människor i stora städer. BMW har lyckats. Det finns en harmoni i den här bilen, det är som i en japansk trädgård.

EKONOMI


prislappen är det största problemet med elbilar, och så även med BMW i3. Kalaset börjar på 339 000 kronor - och det är mycket pengar för en så här pass liten bil. Och vill man ha räckviddsförlängaren så springer det iväg 35 000 kronor till. Även om bilen är billig att "tanka" och serva så kommer det att bli dyra mil i en i3.

LASTA


Inte heller last är någon paradgren för i3. Motor och batteri tar mycket plats bak och kvar blev ett litet bagageutrymme på 260 liter. Det går att klämma in några kabinväskor, men inte så mycket mer. Dessutom är lasttröskeln irriterande hög. Fäller man baksätet har man 1 100 liter att fylla. Inte heller det speciellt mycket.

35/50 GETINGAR

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: