Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 26 okt 2015 13:46

BMW har lyft suven X1 till en högre nivå

BMW X1

BMW X1

1/6

Foto: David Jakobsson

BMW X1

BMW X1

2/6

Foto: David Jakobsson

BMW X1

BMW X1

3/6

Foto: David Jakobsson

BMW X1

BMW X1

4/6

Foto: David Jakobsson

BMW X1

BMW X1

5/6

Foto: David Jakobsson

BMW X1

BMW X1

6/6

Foto: David Jakobsson

TANNIS. Gamla BMW X1 var en bra bil.

Men den nya generation av modellen som nu lanseras är så mycket bättre.

Komforten, utrymmena, designen... allt har lyfts till en annan nivå.

Dessutom upptäcker vi snabbt att BMW X1 också blivit rolig att köra.

På lite avstånd kan man tycka att X1 är verkar vara en meningslös modell. Alltså, det är ju ingen suv även om den har en anständig markfrigång och går att få med fyrhjulsdrift i kombination med vissa motorer.

Bara en galning skulle komma på idén att leka terrängkörning med den. BMW X1 ser inte heller ut att vara någon riktig kombi, vill man lasta mycket måste det finnas andra betydligt bättre alternativ. Eller?

Jag måste erkänna att jag inte var ett dugg sugen på att provköra den här modellen. Men BMW X1 visade sig vara en uppfriskande bekantskap. För det första är BMW X1 en mycket bekväm bil. Stolarna är sköna och upplevs som välgjorda. Dessutom är det lätt att kliva i och ur bilen tack vara den lagom höga insteget. Även i bak sitter man bra, jämfört med den förra generationen av bilen har benutrymmet blivit rätt mycket bättre här.

BETYGET: Så bra är nya X1 i tio kategorier

BMW X1 är ganska rolig att köra

Den relativt långa fjädringsvägen i X1 bidrar också till den fina komforten, trots att vi provkör på stundtals riktigt dåliga vägar i norra Danmark blir det aldrig stötigt eller bullrigt i den här bilen. Den rör sig mjukt och harmoniskt över gropar och ojämnheter.

Samtidigt finns här, trots X1:ans lite mjukare framtoning, en del av den spänstighet som vi vant oss vid från modeller som 1-Serie och 3-Serie. Bilen är faktiskt ganska rolig att köra och protesterar inte när jag pressar den lite på mindre och kurvigare vägar.

Nya X1 är också en praktisk bil, helt i klass med en kombi. Jämfört med den gamla versionen av X1 har bagageutrymmet vuxit – och det har vuxit ordentligt. BMW uppger att lastvolymen ökat med hela 85 liter. Det betyder att modellen nu ska svälja hela 505 liter bagage med baksätet i uppfällt läge. Det är riktigt bra. Och dessutom är bilen ganska lättlastad.

BETYGET: Så bra är nya X1 i tio kategorier

BMW X1 får tre cylindrar senare

Nya X1 byggs på den så kallade UKL-plattformen, det är samma plattform som också gäller för 2-serie Active Tourer och för koncernsyskonet Mini. Det här betyder bland att nya X1 får tvärställda motorer, vid lanseringen handlar det om två bensinare och tre dieslar – alla med fyra cylindrar.

Effektspannet sträcker sig från 150 till 231 hästkrafter. Mindre trecylindriga maskiner tillkommer senare i produktionen.

Nya X1 är i grunden en framhjulsdriven bil, men går att få med fyrhjulsdrift i kombination med vissa motoralternativ. Systemet bygger på en elektrohydrauliskt styrd lamellkoppling som distribuerar kraften mellan fram- och bakaxel.

Inuti är BMW X1 är en trevlig bil med snygg och välgjord inredning. En hel del utrustning är standard, bland annat AC, kontrollsystemet iDrive och en 6,5-tumsskärm. I tillvalslistan finns bland annat LED-strålkastare, adaptiva stötdämpare och ett förarassistanspaket.

BETYGET: Så bra är nya X1 i tio kategorier