Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 30 mar 2015 15:15

BMW 6-serie – best och flärdfull glidare

BMW 650i Coupé.

BMW 650i Coupé.

1/14

Foto: BMW

BMW 650i Coupé.

BMW 650i Coupé.

2/14

Foto: BMW

BMW 650i Coupé.

BMW 650i Coupé.

3/14

Foto: BMW

BMW 650i Coupé.

BMW 650i Coupé.

4/14

Foto: BMW

BMW 650i Coupé.

BMW 650i Coupé.

5/14

Foto: BMW

BMW 650i Coupé.

BMW 650i Coupé.

6/14

Foto: BMW

BMW 650i Coupé.

BMW 650i Coupé.

7/14

Foto: BMW

BMW 650i Coupé.

BMW 650i Coupé.

8/14

Foto: BMW

BMW 650i Coupé.

BMW 650i Coupé.

9/14

Foto: BMW

BMW 650i Coupé.

BMW 650i Coupé.

10/14

Foto: BMW

BMW 650i Coupé.

BMW 650i Coupé.

11/14

Foto: BMW

BMW 650i Coupé.

BMW 650i Coupé.

12/14

Foto: BMW

BMW 650i Coupé.

BMW 650i Coupé.

13/14

Foto: BMW

BMW 650i Coupé.

BMW 650i Coupé.

14/14

Foto: BMW

LISSABON. BMW 650i Coupé är en sportvagn som klarar att både vara en brutal best och en flärdfull glidarbil utan att kompromissa.

Vilken av världarna man än väljer så är upplevelsen mäktig och så långt från vardagens bekymmer man kan komma.

Nu uppdateras modellen, även om det mest handlar om finlir.

En omedelbar känsla av lugn. Det är vad som sköljer över en när man sätter sig bakom ratten i BMW 650i Coupé. Det är lite som att blicka ut över öppet hav – total harmoni. En doft av läder genomströmmar den eleganta kupén när vi styr ut från Lissabon. Bilen rullar tyst och mjukt genom stadens gator, och ut på motorleden som tar oss utanför stan. Bilens körläge står i komfort plus, och fjädringen är oklanderligt bekväm utan att styrningen tappar sin känsla. Det här är en äkta gentlemannavagn som låter föraren lossa på slipsknuten och bara glida fram. Samtidigt är det här en bil som klarar att byta karaktär snabbare än man klarar kränga av sig kavajen.

 

BETYG i 10 kategorier: BMW 650i Coupé

Potent V8

Under huven sitter en potent dubbelturbomatad V8 på 4,4 liter och 450 hästkrafter. Bara ett par knapptryck bort finns sportläget som gör bilen redo för attack. Och när vi letat oss upp en bit i bergen, med hisnande utsikt över havet, släpper vi loss kraften i bilen. Gasresponsen är omedelbar och motorn svarar med ett gutturalt morrande samtidigt som den tunga coupen skjuter i väg som en komet. Det adaptiva chassit ser till att bilen ligger som ett strykjärn på vägbanan medan vi styr in och ur kurva på kurva, allt snabbare, på det soldränkta berget. Egentligen är den närapå fem meter långa lyxcoupén för stor för att hantera i de skarpa böjarna – men det verkar den högaktningsfullt strunta i. Ett par timmar senare när vi parkerat och kliver ur känns det som om vi varit på en allt för kort semester, ännu inte redo för vardagen. Det är svårt att inte vända sig om för att kasta en sista blick på BMW:n.

Subtila detaljer

Det finns inga enskilda stora förändringar av designen. I stället är det subtila detaljer som tillsammans ger ett vassare intryck. Fronten har fått ett sportigare utseende som accentueras av de nya led-strålkastarna. I aktern handlar det om små justeringar där avgaspiporna har fått en snyggare inramning i stötfångaren. Hela bilen utstrålar mäktig elegans. Och det är inte ett dugg sämre på insidan. BMW lanserar två nya designpaket till 6-serien; Pure Experience och Pure Excellence. Här kan man välja vilken av bilens dubbla personligheter man bäst gillar. Sportigt svart och brunt mot elegant svart och vitt. Tillvalslistan tar aldrig slut – bokstavligen. Har man ovanliga önskemål ställer BMW mer än gärna upp och levererar en unik bil helt utifrån kundernas önskemål.

Men då gäller det att man är en gentleman med riktigt tjock plånbok.

 

BETYG i 10 kategorier: BMW 650i Coupé