Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 30 jul 2013 16:43

BMW 3-serie GT – lugnare och mognare

Foto: Daniel Kraus

PALERMO. Det finns sammanhang där elva centimeter anses vara lite. Men i den moderna bilvärlden kan den här dryga decimetern få en enorm betydelse.

För BMW:s 3-Serie betyder elva centimeter till exempel en helt ny modell med större kupé, mer lastutrymme och bättre komfort. Vi har provkört nya, härliga BMW 3-Serie Gran Turismo.

Vid en första slarvig anblick kan det här tyckas vara en rätt meningslös bil. BMW:s 3-Serie har ju sen länge funnits som både sedan och som kombi - kan det verkligen finnas en marknad även för en halvkombi?

Jodå. I alla fall om den är så trevlig som den här är. Och BMW har ju sen tidigare framgångsrikt tagit samma grepp med den större 5-Serien.

Grejen med 3-Serie GT är att den har ett längre axelavstånd än sina syskon, elva centimeter för att vara exakt. De elva centimeterna har gett BMW möjlighet att skapa en 20 centimeter längre bil. Den extra längden har använts till att skapa en stor luftig kupé med gott om plats för både knän och huvuden.

Mer komfortabel

Längden har också räckt till för ett ordentligt bagageutrymme, i 3-Serie GT sväljer det hela 520 liter packning. Det är 25 liter mer än vad BMW 3-Serie Touring klarar av.

Det ökade axelavståndet har tillsammans med en längre fjädringsväg också bidragit till att göra Gran Turismo till en mer komfortabel bil än sina syskon, skillnaden är påtaglig när vi provkör bilen på lite halvrisiga vägar på ­Sicilien.

Gran Turismo uppträder lugnare, mognare och mer harmoniskt än både sedanen och kombin. Man sitter också bättre i den här bilen. De sköna stolarna är sex centi­meter ­högre än i de andra 3-Serieversionerna. Det ger bättre sikt och det gör det lättare att kliva i och ur bilen.

Körglad

3-Serien har alltid varit en körglad bil, ett bilval för människor som älskar att köra och gärna lite aktivt. Så har det varit ända ­sedan den första generationen ­presenterades 1975. Och nya 3-Serie GT håller den fanan högt - det här är en mycket trevlig bil att köra.

Dock så har det ökade axelavståndet inneburit att ingenjörerna har fått kompromissa en liten aning med körglädjen. Om man tar på sig sina gnälliga glasögon och jämför så är GT inte lika pigg och snabbstyrd som sedanen och kombin. Det är priset man får betala för komforten och de större utrymmena.

Finns roligare

Tvålitersdiesel på 184 hästar är den populäraste motorn hos BMW just nu. Den sitter i de flesta 5-Seriebilar och i mer än 80 procent av alla 3-seriebilar som säljs. Av allt att döma kommer den också att bli ett självklart val för de flesta GT-kunder. Motorn passar bra här, kraften räcker till samtidigt som bränsleekonomin är helt okej: 4,9 liter per tio mils blandad körning, enligt BMW.

Men det finns också roligare motorer att välja. Värstingen är 335i, en sexcylindrig maskin på 306 hästar och 400 Nm. Med den här maskinen blir Gran Turismo riktigt pigg, 0-100 km/h på 5,7 sekunder. Härligt ljud får man på köpet.