Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE

Publicerad 2 feb 2014 08:00

BMW 2-serie: Ett körglatt kraftpaket

BMW 2-serie.

BMW 2-serie.

1/8

BMW 2-serie.

BMW 2-serie.

2/8

BMW 2-serie.

BMW 2-serie.

3/8

BMW 2-serie.

BMW 2-serie.

4/8

BMW 2-serie.

BMW 2-serie.

5/8

BMW 2-serie.

BMW 2-serie.

6/8

BMW 2-serie.

BMW 2-serie.

7/8

BMW 2-serie.

BMW 2-serie.

8/8

LAS VEGAS. BMW vill själva jämföra nya M235i med sin sjuttiotalsikon BMW 2002.

Och visst, jämförelsen är inte helt fel. Nya M235i är en kompakt, snygg och sällsynt körglad bil, precis som den då så hyllade 2002:an.

Men den är kanske inte lika charmig som sin anfader.

Den sexcylindriga motorn ylar vackert vi släpper lös alla de 326 hästkrafterna på Las Vegas Motor Speedway i Nevada. M235i är snabb, riktigt snabb. 0–100 km/h går på 4,8 sekunder när bilen är utrustad med den åttaväxlade automatlådan och Launch Control. Med manuell växellåda ska sprinten ta ett par tiondelar till.

Viktfördelningen i bilen är bra, de 1 545 kilona är ungefär jämt fördelade mellan fram- och bakaxeln. Det ger en välbalanserad bil som är relativt lätt att hantera, även när vi pressar den hårt.

Bra gepp

M235i har bra grepp i bak, även om det så klart släpper ibland om man blir för vårdslös med gaspedalen. Styrningen är skön och känns exakt, men bilen understyr en del när den pressas. Den här lilla understyrningen bidrar till att skapa en trygg känsla när man kör bilen på vanliga vägar, men om man kör bilen på en bana får man kämpa för att få den att gå dit man vill. Bromsarna – tvåkolvsok i bak och fyrkolvsok i fram – är lättjobbade och har ett bra bett.

Nu är ju inte M235i inte riktigt tänkt för seriös lek på racerbana, även om den inte behöver skämmas för sig i de här sammanhangen. Vill man leka på riktigt finns en specialversion med tilläggsnamnet "Racing".

Lugna egenskaper

M235i är en kompakt bil. Längden är 4,45 meter och bredden 1,77 meter. Men hjulbasen på 2,7 meter är rätt lång med tanke på de blygsamma yttermåtten. Det ger M235i lugna egenskaper ute på vägen och skapar förutsättningar för en bra komfort.

Och man åker faktiskt bra i bilen. På vägarna utanför Las Vegas där vi provkör upplevs M235i som tyst och harmonisk i motorvägsfart. Inte alls mycket sämre än den lite större 3-Serien. Lite vägbuller letar sig så klart in i kupén, men det är inte så farligt. Hur mycket buller man får leva med när bilen möter den grova svenska asfalten återstår dock att se. Eller rättare sagt höra.

BMW har valt att nu ge kupéversionerna av sina bilar en egen siffra, precis som huvudkonkurrenten Audi länge gjort. 2-Serien är alltså en kupéversion av 1-Serien och är i grund och botten samma bil. På samma sätt är nya 4-Serien kupéversionen av 3-Serien – och 6-Serien har sin grund i 5-Serien.

Ingen revolution

2-Serie Coupé är alltså inte någon ny bil, i egentlig mening. Det handlar inte om någon revolution som när den klassiska BMW 2002 lanserades. Men den upplevs nästan som en ny bil. Det mest slående är såklart utseendet, bilen är snygg när man ser den ute på vägen. Mycket snyggare än 1-Serien.

Även inuti är känslan annorlunda, här har det blivit tydligare att detta är ett fordon som byggts med fokus på körglädje snarare än det praktiska. Man sitter bra i fram, här finns stabila stolar och gott om plats. I baksätet finns plats för långa ben – men på grund av den låga taklinjen kan man glömma att få plats med huvudet om man är en normalväxt vuxen.

Bagageutrymmet är inte heller så mycket att skryta med. Lasttröskeln är hög, lastöppningen smal och bagagevolymen blygsam. Fel bil om man ofta kör med last, alltså.

M235i Coupé är värstingversionen i 2-Serien och kommer förmodligen inte att bli någon volymbil i Sverige. Ett antal andra versioner med mer sansade motoralternativ kommer dock också, både dieslar och bensinare. Hur mycket bilarna kommer att kosta är inte klart, de svenska priserna är ännu inte satta.

 

Klicka här för att se våra betyg på BMW 2-serie.

 

Klicka här ör att läsa alla fakta om BMW 2-serie.

Relaterat