Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 8 feb 2018 07:30

Vi testar Sveriges billigaste laddhybrid

Kia Niro PHEV långtestas i vinter.

Kia Niro PHEV långtestas i vinter.

1/2

Foto: Jan-Erik Berggren

2/2

Foto: Jan-Erik Berggren

Vi långtester under vintern en Kia Niro PHEV.

Sveriges billigaste laddhybrid går snålt i alla väder men det gäller att hålla koll på klimatanläggningen.

Klimatanläggningen är en stor energiförbrukare i bilen. Och inte minst så påverkar det förbrukningen i en laddhybrid. 

Vi testar under vintern en Kia Niro Plug In Hybrid och i samband med det testet har vi fått ett par läsarfrågor. Några av dem tänkte jag försöka besvara här.

Thomas skriver så här:

"En sak jag funderar på kring dessa hybridbilar är hur ser bensinförbrukningen ut om man bara kör med bensinmotorn? Det anges bara en kombinerad körning. 

Frågan gäller speciellt nu under vintertid när man kanske ”måste” köra med bara bensinmotorn pga att man ”måste” ha klimatanläggningen i gång."

"En annan fråga som jag funderade på gäller elförbrukningen för laddningen. Hur mycket el förbrukas vid laddning? Elen i vårt land har ju en förmåga att bli allt annat än låg vintertid så man undrar ju hur mycket laddningen av bilen påverkar elförbrukningen om man bor i villa och har "normalförbrukning" av el."

LÄS MER: Viktigt med långtester av bilar 

"Förbrukningen ökar med klimatanläggningen"

Svar: Bra frågor Thomas. I den körcykel som används mäts förbrukningen utifrån att batteriet är fulladdat. Därmed körs bilen omväxlande på el och bensin och förbrukningen och därmed CO2-utsläppen blir en kombination. Den nya körcykeln WLTP är lite tuffare än den gamla NEDC vilket kommer att synas på alla bilars förbrukning. Men laddhybriderna kommer fortsatt att ha en fördel av att en viss del av sträckan körs på el. Och när batteriet är slut så körs laddhybriden enbart på bensin, fast då släpandes på ett tungt, tomt, batteri. Kör du en laddhybrid bara på bensin eller diesel så blir förbrukningen högre än för motsvarande bil utan det tunga batteriet. Och förbrukningen ökar snabbare när du höjer farten. Det stämmer också att förbrukningen kan öka om du har klimatanläggningen i gång men mer om det i ett annat svar längre ner.

LÄS MER: Här är de 11 bästa hybrid- och elbilarna 

Titta på bilens elförbrukning

När det gäller elförbrukning så tycker jag att det är enklast att titta på bilens energiförbrukning. När jag frågat tillverkare av laddboxar och kablar har svaret blivit att där ligger inga stora förluster. Men vi får återkomma till det när vi installerat en laddbox. En elbil ligger normalt på cirka 20 kWh per tio mils körning – men kör du aggressivt kan den lätt öka till 40-50 kWh per tio mil. Sen är det bara att räkna efter vad du betalar per kWh i el- och nätavgifter. 

Anders påpekar att jag något slarvigt skrivit tidigare att Kia Niro går över till kraft från bensinmotorn när klimatanläggningen går i gång och att det skulle bero på hög energiförbrukning. Mer sant är att Kia valt att köra klimatanläggningen från bensinmotorn. Det finns andra sätt. Dels att använda el från batteriet även till klimatanläggningen men även, som Toyota, att använd eldriven luftvärmeväxlare. På en Prius PHEV fungerar den ned till minus 18 grader. Anders skriver att hans Toyota PHEV går från 43 km räckvidd till 47 km räckvidd på el på vinter, med klimatanläggningen i gång. Anders skriver så här: "På färddatorn ser jag att AC + värme har ökat elkonsumtionen från 10% till drygt 20% av total elförbrukning."

Om du vill köra din laddhybrid riktigt snålt även på vintern är det alltså viktigt att kontrollera hur klimatanläggningen fungerar. Då kanske en Toyota-lösning med värmeväxlare är bättre än en Kia-lösning där bensinmotorn drar i gång för att värma kupén.