Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 24 feb 2019 17:00

Världens första test av nya Volvo S60

1/32

Foto: VOLVO

2/32

Foto: VOLVO

3/32

Foto: VOLVO

4/32

Foto: VOLVO

5/32

Foto: VOLVO

6/32

Foto: VOLVO

7/32

Foto: VOLVO

8/32

Foto: VOLVO

9/32

Foto: VOLVO

10/32

Foto: VOLVO

Volvo S60 Polestar Engineered är namnet på denna T8 laddhybrid.

Volvo S60 Polestar Engineered är namnet på denna T8 laddhybrid.

11/32

Foto: VOLVO

12/32

Foto: VOLVO

13/32

Foto: VOLVO

14/32

Foto: VOLVO

15/32

Foto: VOLVO

16/32

Foto: VOLVO

17/32

Foto: VOLVO

18/32

Foto: VOLVO

19/32

Foto: VOLVO

20/32

Foto: VOLVO

21/32

Foto: VOLVO

22/32

Foto: VOLVO

23/32

Foto: VOLVO

24/32

Foto: VOLVO

25/32

Foto: VOLVO

26/32

Foto: VOLVO

27/32

Foto: VOLVO

28/32

Foto: VOLVO

29/32

Foto: VOLVO

30/32

Foto: VOLVO

31/32

Foto: VOLVO

Jan-Erik Berggren, Allt om Bilar

Jan-Erik Berggren, Allt om Bilar

32/32

LOS ANGELES. Nya Volvo är komplett.

Nya S60 är examen för Volvos duktiga ingenjörer och utvecklingsteam.

Det är Volvo S60 Polestar Engineering som är grädden på moset, körsbäret på tårtan.

Och det känns, det känns i varje millimeter av styrningen och varje svar från bilens känsliga drivlina och chassi.

Det är nya Volvo S60 som fulländar hela SPA-plattformen.

Vi är i ett soligt Los Angeles och det känns lite väl långt borta. Långt bort från de kinesiska ägare som köpte Volvo från Ford och gav grönt ljus för de nya plattformarna SPA och CMA.

Väldigt långt från dåvarande utvecklingschefen Peter Mertens, i dag på Audi, designchefen Thomas Ingenlath i dag på Polestar, och vd Stefan Jacobi. Jag har förstått att det var många tuffa beslut på kontoren i Torslanda och många beslutsfattare som skulle övertalas. 

Jag har kört och sett den bil som övertygade Mertens och gänget om SPA-plattformens fördelar. Bilens som visade att det var smart att göra exakt den här hjulupphängningen, den här lösningen i bak- och framaxel.

SPA-plattformen är i sig ett stycke svensk industrihistoria och jag hoppas och tror att den bok som min förre kollega Håkan Matson skriver om Volvo har ett långt kapitel om hur, var, när och varför det blev som det blev.

LÄS MER: Världspremiär – här är nya Volvo S60 

Det började med XC90

Volvos strategi blev att börja med de allra största och dyraste bilarna för att snabbt tjäna ihop investerat kapital. Det fick bli från XC90 ner till S60.

Därför står vi nu examensklädda på en parkering till hotellet Shutters on the Becah i Santa Monica, Los Angeles, Kalifornien, USA. En parkering med en rad S60-bilar.

De som tittade i spåkulan för fem år sedan förutsåg inte Donald Trump eller det handelskrig som nu får S60-fabriken i South Carolina att redan behöva en lätt ombyggnad för att klara även XC60-bilar.

Jag tror heller inte att någon spådam såg att hybrider skulle vara den allra hetaste drivlinan. Men så blev det och därför är vi allra mest nyfikna på S60 T8 Polestar Engineered – värstingbilen som tack vare elmotorn ger över 400 hästkrafter.

Jag har kört många prestandabilar från märken som Mercedes, Jaguar, Audi och BMW och förstås hela Volvos modellprogram. I Los Angeles finns förutom S60 T8 även en T6 med fyrhjulsdrift. Skillnaden sitter i bromsarna, hjulen, fjädringen, motorstyrningen.

Fler Polestarbilar

Polestar Engineered debuterar på S60 men ska erbjudas även på XC60 och V60 från och med nästa år.

De öppna hjulen ska inte bara väga så lite som möjligt, de ska också visa upp de nya Brembo-bromsarna med en Polestarsignifikativ färg. Andra designskillnader är Polestar-emblemen, det speciella avgassystemet i svart krom och gula säkerhetsbälten. Både bromsok och bromsskivor har byggts för att klara mer påfrestning. 

Nya fjädringskomponenter från Öhlins delas med nya elhybriden Polestar 1 och ska ge sportiga köregenskaper utan avkall på komforten. Motorstyrningen ska ge mer krut från den fyrcylindriga motorn som arbetar tillsammans med elmotorn. Jag tycker verkligen att Öhlin-dämparna tillför något. S60 Polestar ligger väldigt bra på vägen, oavsett underlag. Det är fast men inte stötigt, sportigt men också bekvämt. Öhlindämparna är kanske det jag gillar allra mest med S60 Polestar Engineered.

De S60-bilar som ska säljas i Sverige börjar byggas i fabriken i USA i början av 2019. Till att börja med säljs modellen T5, framhjulsdriven och med automatlåda. 

I maj 2019 börjar produktionen av bilarna för modellår 2020 och då kompletteras T5 med flera bensinalternativ och de två laddhybriderna T6 och T8, samma T6 som vi precis testkört i V60. Som vi tidigare skrivit kommer S60 inte att få någon dieselmotor.

LÄS MER: Håkan Samuelsson: ”Många ifrågasätter vad Volvo har i USA att göra”

Dyr bil

Priser för Sverige och Europa har Volvo inte räknat ut ännu men vi gissar att priserna kommer att vara i paritet med de för V60, beroende på motoralternativ. Räkna också med ett saftigt tillägg för Polestar Engineered.

Los Angeles möter oss med allra bästa väder. Soligt och lagom höstvarmt. Och det räcker att spendera 30 minuter i en Uber på väg från Dodger Stadium för att inse att Volvo bara måste finnas i USA med en S60. Här vimlar det av mellanstora sedaner – gärna med attityd. 

Historiskt är S60 Volvos fjärde mest sålda bil med totalt drygt 1,1 miljoner byggda. I Sverige har det hittills sålts drygt 65 000 S60 och allra populärast var den första generationen av de två som vi hittills fått se.

Ni som läst mitt test av den senaste V60-hybriden minns att jag klagade lite på ett högfrekvent ljud. Samma ljud finns i S60 T8 och det är irriterande. Det dyker upp när motorn belastas och enligt Volvos ingenjörer kan det ha att göra med laddning av batteriet från någon av drivaxlarna. Det borde trimmas bort eller isoleras för det är störande och det får S60 Polestar att låta lite som ett flygplan. 

Är det växellådan?

Under testmilen runt Malibu och Mulholland upptäcker jag en sak till som känns märklig. Vid inbromsningar där jag dels använder bromspedalen men också motorbromsen tycks bilen rulla frihjul, den liksom tappar motorbromsen vid cirka 40-50 km/tim. 

Volvos ingenjörer spekulerar i om det kan bero på drive-by-wire-bromsarna och hur det systemet arbetar tillsammans med energiåtervinningen. En annan teori är växellådan. Hur som – det ger en lite speciell känsla när jag motorbromsar ner från 90 km/tim till kanske 40 för att svänga.

Ljudet och frihjulskänslan vid inbromsning är egentligen petitesser. Jag njuter verkligen av responsen från motor och styrning i Powerläget då jag tycker att S60 Polestar Engineered fungerar allra bäst. Inte för att jag behöver köra snabbt utan för att det i det läget går att köra bilen mjukt men kraften finns där exakt så som jag vill ha den – och när.

Volvo S60 Polestar Engineered är examen för Volvos utvecklingsteam och gänget bakom SPA-plattformen.

Och det finns bara ett slutbetyg att ge efter champagnefrukosten och utspringet i Torslanda: 

MVG.

Köregenskaper

S60 drar nytta av den nya styrväxel som Volvo monterade redan i V60 och trots att laddhybriden är tyngre är styrningen fortsatt direkt, följsam och exakt. Jag provocerar verkligen bilen i de snabba kurvorna men helt utan överraskningar. I vardagskörning är den, precis som V60, lite tung om jag ska vara petig. Volvos bästa styrning hittar du fortsatt i XC60 men det är imponerande att den här tunga bilen kan uppträda så exakt och lätt på vägen. Öhlindämparna får det att väga över till fem getingar. Så fina, så mjuka och fasta.

Säkerhet

Det är samma säkerhetsnivå som V60 och XC40 – det vill säga det allra senaste Volvo färdigställt. Autobroms bakåt, bilen upptäcker cyklister, fotgängare och stora djur och den där nätta bromsimpulsen som väcker föraren vid en eventuell fara. Volvo har uppdaterat Pilot Assist som nu är riktigt mjuk och fin. Utan Pilot Assist påverkas inte styrningen alls – det tackar jag för.

Design

Att bygga prestandavarianter av sina vanliga bilar är en balansgång. Volvo har valt vägen lagom med få men tydliga detaljer i designen både på in- och utsidan. Stort plus för de snygga bältena och för de magiskt fina hjulen. Jag är inte en sån som går igång på fälgar men jag gillar verkligen Volvos öppna hjul där det går att se de vackra bromsoken från Brembo. Kanske är jag skadad från motorcykeltiden då bromsok och skivor var en så viktig detalj. 

Komfort

Det högfrekventa ljudet från drivlinan irriterar – verkligen. Bortser jag från exakt det ljudet är det väldigt isolerat från vägljud och vindbrus. Jag gillar också Volvos stolar som ger ett bra stöd. Förarplatsen är verkligen välkomponerad och bekväm. Jag börjar komma överens med den stora bildskärmen – eller rättare sagt, jag använder den inte alls eftersom jag mest ställer in de olika körprogrammen och sen har full koncentration på vägen.

Ekonomi

S60 Polestar Engineered är en dyr leksak. Och trots miljöbonusar och låg förbrukning så kommer det här att gräva djupa hål i plånboken. Det är viktigt för Volvo att ha en sån här modell på flera marknader men jag tror inte att det kommer att vara en speciellt bra affär för den som köper bilen. Du måste verkligen uppskatta att sticka ut som Volvoägare för att vara nöjd med det här köpet. Volvo hade behövt nå fem mil på el för att bli en så kallad miljöbil i Kina. Nu fattas det fem ynka kilometer. Det borde ha gått att ordna.

Totalt: 20 (25)

 

 

Med sina 44 gram i koldioxidutsläpp hamnar Volvo S60 T8 på bästa/lägsta nivå – A++.